Motoristé a cyklisté by měli být schopni se o silnici podělit a společně zde koexistovat, realita je však podstatně jiná. Určit hlavního viníka je nemožné, neboť svůj podíl nesou jedinci na obou stranách. Automobilka Ford se však rozhodla přistoupit k zajímavému experimentu a nechala řidiče náklaďáků a cyklisty, aby si na chvíli vyměnili role.
Bezpečnostní kampaň, za jejíž organizací stojí Ford společně s organizací londýnských cyklistů, umožnila cyklistům a řidičům tahačů prohodit si na chvíli role role. Příslušníci obou skupin si tak prostřednictvím virtuální reality mohli v rámci programu „WheelSwap" prohlédnout britské ulice pohledem toho druhého.
Podle britských statistik má být až 16 % smrtelných nehod cyklistů zaviněno právě srážkou s tahači. Tyto vozy přitom tráví až 75 % času mimo zastavěné oblasti, přesto mohou až za 70 smrtelných nehod cyklistů v Londýně. Po londýnských silnicích přitom tahače najedou jen něco okolo 4 % svéo nájezdu.
Tom Bogdanowicz z iniciativy WheelSwap, který je současně předním představitelem organizace London Cycling Campaing (LLC), si mohl vyzkoušet pohled na silnici ze sedadla řidiče tahače a navíc měl příležitost promluvit si jak s řidiči, tak s instruktory z týmu Ford Transport Operations. Společně pak probírali nejen viditelnost z tahače, ale i dodržování bezpečné vzdálenosti během předjíždění cyklisty.
„LLC se snaží spolupracovat a pomáhat, aby se tahače s minimem slepých bodů staly brzy standardem," uvedl Ashok Sinha z LLC. „I tak je ale důležité, aby se řidiči tahačů i cyklisté dokázali vžít do kůže toho druhého a vzájemně se vyhýbali nehodám. Programy jako „WheelSwap" nebo „Safer Urban Driving" pak pomáhají tyto cíle dosahovat a inspirují více řidičů i cyklistů, aby se do nich zapojili."
Součástí programu však byla i snaha vysvětlit chování cyklistů, kteří se nemohou v některých případech držet u krajnice, kde jim hrozí například pád kvůli dírám v silnici nebo sražení lidmi, kteří se před otevřením dveří nepodívají do zpětných zrcátek.
„Možnost vyzkoušet si jinou perspektivu bylo rozhodně přínosné," uvedl Andrew Main, instruktor z Ford Transport Operations týmu. „Možnost pochopit chování chování cyklistů na silnicích je pro řidiče tahačů nesmírně důležité, neboť jim dává možnost správně zareagovat na konkrétní situace."
V rámci kampaně chce Ford vzít výsledky z tohoto experimentu a prezentovat je ve školách v rámci týdnů bezpečnosti na silnicích. Kromě toho chce automobilka prezentovat i záběry z virtuální reality a tahačů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.