Motoristé a cyklisté by měli být schopni se o silnici podělit a společně zde koexistovat, realita je však podstatně jiná. Určit hlavního viníka je nemožné, neboť svůj podíl nesou jedinci na obou stranách. Automobilka Ford se však rozhodla přistoupit k zajímavému experimentu a nechala řidiče náklaďáků a cyklisty, aby si na chvíli vyměnili role.
Bezpečnostní kampaň, za jejíž organizací stojí Ford společně s organizací londýnských cyklistů, umožnila cyklistům a řidičům tahačů prohodit si na chvíli role role. Příslušníci obou skupin si tak prostřednictvím virtuální reality mohli v rámci programu „WheelSwap" prohlédnout britské ulice pohledem toho druhého.
Podle britských statistik má být až 16 % smrtelných nehod cyklistů zaviněno právě srážkou s tahači. Tyto vozy přitom tráví až 75 % času mimo zastavěné oblasti, přesto mohou až za 70 smrtelných nehod cyklistů v Londýně. Po londýnských silnicích přitom tahače najedou jen něco okolo 4 % svéo nájezdu.
Tom Bogdanowicz z iniciativy WheelSwap, který je současně předním představitelem organizace London Cycling Campaing (LLC), si mohl vyzkoušet pohled na silnici ze sedadla řidiče tahače a navíc měl příležitost promluvit si jak s řidiči, tak s instruktory z týmu Ford Transport Operations. Společně pak probírali nejen viditelnost z tahače, ale i dodržování bezpečné vzdálenosti během předjíždění cyklisty.
„LLC se snaží spolupracovat a pomáhat, aby se tahače s minimem slepých bodů staly brzy standardem," uvedl Ashok Sinha z LLC. „I tak je ale důležité, aby se řidiči tahačů i cyklisté dokázali vžít do kůže toho druhého a vzájemně se vyhýbali nehodám. Programy jako „WheelSwap" nebo „Safer Urban Driving" pak pomáhají tyto cíle dosahovat a inspirují více řidičů i cyklistů, aby se do nich zapojili."
Součástí programu však byla i snaha vysvětlit chování cyklistů, kteří se nemohou v některých případech držet u krajnice, kde jim hrozí například pád kvůli dírám v silnici nebo sražení lidmi, kteří se před otevřením dveří nepodívají do zpětných zrcátek.
„Možnost vyzkoušet si jinou perspektivu bylo rozhodně přínosné," uvedl Andrew Main, instruktor z Ford Transport Operations týmu. „Možnost pochopit chování chování cyklistů na silnicích je pro řidiče tahačů nesmírně důležité, neboť jim dává možnost správně zareagovat na konkrétní situace."
V rámci kampaně chce Ford vzít výsledky z tohoto experimentu a prezentovat je ve školách v rámci týdnů bezpečnosti na silnicích. Kromě toho chce automobilka prezentovat i záběry z virtuální reality a tahačů.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.