Požár automobilu je noční můrou snad každého řidiče. Od chvíle, kdy z kapoty vyšlehnou první plameny, obvykle trvá jen pár minut, než požár zachvátí celý automobil. Hašení hořícího automobilu je pak nebezpečné hned z několika důvodů, mezi něž patří i velké množství škodlivých látek, které se během hoření a následného hašení uvolní do vzduchu. V Norsku proto přišli s podstatně elegantnějším a údajně i bezpečnějším řešením.
Moderní automobily jsou konstruovány s maximálním ohledem na spolehlivost a bezpečnost posádky, přesto se každoročně dovídáme o požárech statisíců automobilů na území Evropy a USA. Tyto požáry jsou přitom nebezpečné nejen pro posádku, ale i pro zasahující hasiče a okolí.
Ačkoliv většina požárů začíná pomalu, rychle nabírají na intenzitě a během chvíle je v plamenech celý vůz. Jeho hořením se pak do ovzduší uvolňují škodlivé a jedovaté látky, které představují riziko nejen pro lidi v okolí, ale i zasahující hasiče.
Tento typ požáru se navíc může rychle šířit, čímž se jeho nebezpečnost násobí. Zřejmě nejhorším scénářem jsou pak požáry automobilů v uzavřených prostorech, jako jsou nadzemní či podzemní parkoviště, trajekty nebo tunely. Kromě rychlého šíření požáru zde také dochází k rychlému zamoření prostoru, které se může vlivem vody a páry během prvotních fází hašení ještě zhoršit.
Samostatnou kapitolou jsou pak požáry elektromobilů, které nelze hasit konvenčním způsobem. Vůz je totiž pod velkým napětím, které představuje pro hasiče vysoké riziko úrazu. Problém je i se samotnými Li-Ion bateriemi, ze kterých se během hoření i hašení uvolňují jedovaté látky, které se dostávají do půdy i ovzduší. Poškozené baterie navíc hrozí samovznícením.
Norská společnost BridgehillAS proto minulý rok představila nové speciální protipožární deky, které by měly eliminovat většinu rizik spojených nejen s požáry automobilů či elektromobilů, ale i požáry průmyslových areálů, stavebních strojů, kontejnerů, nemovitostí, atd..
Speciální deka o rozměrech 6 x 9 metru by měla být vyrobena z lehkého, nehořlavého a stoprocentně ekologického materiálu, který odolá i extrémním teplotám. Na manipulaci s dekou jsou zapotřebí dva lidé, kteří ji během chvíle rozloží, chytnou za speciální popruhy a poté jednoduše přetáhnou přes hořící automobil, čímž požár zadusí.
Hasiči tak dostanou oheň pod kontrolu během několika desítek vteřin a zamezí jeho šíření. Pod plachtou navíc zůstává i dým a škodlivé látky, čímž hasiči předchází zamoření okolí a minimalizují náklady na opravu přilehlého okolí (jako je například malování, atd..)
Speciální deka, jejíž funkčnost už si na cvičení ověřovali i norští hasiči, by podle výrobce mohla najít uplatnění v tunelech, vícepodlažních parkovištích, na trajektech, u čerpacích stanic, u nabíjecích stanic ale i v průmyslových areálech. Hasiči navíc s její pomocí mohou chránit přilehlé objekty před vznícením.
I proto společnost plánuje prodej dek ve dvou provedeních. Kompaktní balení by mělo být určeno pro hasičské či policejní vozy. Pevná schránka by pak mohla být instalována na zdech tunelů, čerpacích stanic, parkovišť, atd. Zda bude možné sehnat deku na volném trhu, případně jaká je její cena, jsme nezjistili.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.