Požár automobilu je noční můrou snad každého řidiče. Od chvíle, kdy z kapoty vyšlehnou první plameny, obvykle trvá jen pár minut, než požár zachvátí celý automobil. Hašení hořícího automobilu je pak nebezpečné hned z několika důvodů, mezi něž patří i velké množství škodlivých látek, které se během hoření a následného hašení uvolní do vzduchu. V Norsku proto přišli s podstatně elegantnějším a údajně i bezpečnějším řešením.
Moderní automobily jsou konstruovány s maximálním ohledem na spolehlivost a bezpečnost posádky, přesto se každoročně dovídáme o požárech statisíců automobilů na území Evropy a USA. Tyto požáry jsou přitom nebezpečné nejen pro posádku, ale i pro zasahující hasiče a okolí.
Ačkoliv většina požárů začíná pomalu, rychle nabírají na intenzitě a během chvíle je v plamenech celý vůz. Jeho hořením se pak do ovzduší uvolňují škodlivé a jedovaté látky, které představují riziko nejen pro lidi v okolí, ale i zasahující hasiče.
Tento typ požáru se navíc může rychle šířit, čímž se jeho nebezpečnost násobí. Zřejmě nejhorším scénářem jsou pak požáry automobilů v uzavřených prostorech, jako jsou nadzemní či podzemní parkoviště, trajekty nebo tunely. Kromě rychlého šíření požáru zde také dochází k rychlému zamoření prostoru, které se může vlivem vody a páry během prvotních fází hašení ještě zhoršit.
Samostatnou kapitolou jsou pak požáry elektromobilů, které nelze hasit konvenčním způsobem. Vůz je totiž pod velkým napětím, které představuje pro hasiče vysoké riziko úrazu. Problém je i se samotnými Li-Ion bateriemi, ze kterých se během hoření i hašení uvolňují jedovaté látky, které se dostávají do půdy i ovzduší. Poškozené baterie navíc hrozí samovznícením.
Norská společnost BridgehillAS proto minulý rok představila nové speciální protipožární deky, které by měly eliminovat většinu rizik spojených nejen s požáry automobilů či elektromobilů, ale i požáry průmyslových areálů, stavebních strojů, kontejnerů, nemovitostí, atd..
Speciální deka o rozměrech 6 x 9 metru by měla být vyrobena z lehkého, nehořlavého a stoprocentně ekologického materiálu, který odolá i extrémním teplotám. Na manipulaci s dekou jsou zapotřebí dva lidé, kteří ji během chvíle rozloží, chytnou za speciální popruhy a poté jednoduše přetáhnou přes hořící automobil, čímž požár zadusí.
Hasiči tak dostanou oheň pod kontrolu během několika desítek vteřin a zamezí jeho šíření. Pod plachtou navíc zůstává i dým a škodlivé látky, čímž hasiči předchází zamoření okolí a minimalizují náklady na opravu přilehlého okolí (jako je například malování, atd..)
Speciální deka, jejíž funkčnost už si na cvičení ověřovali i norští hasiči, by podle výrobce mohla najít uplatnění v tunelech, vícepodlažních parkovištích, na trajektech, u čerpacích stanic, u nabíjecích stanic ale i v průmyslových areálech. Hasiči navíc s její pomocí mohou chránit přilehlé objekty před vznícením.
I proto společnost plánuje prodej dek ve dvou provedeních. Kompaktní balení by mělo být určeno pro hasičské či policejní vozy. Pevná schránka by pak mohla být instalována na zdech tunelů, čerpacích stanic, parkovišť, atd. Zda bude možné sehnat deku na volném trhu, případně jaká je její cena, jsme nezjistili.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?