Hašení hořících aut bez vody? V Norsku přišli s překvapivě elegantním řešením

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 14. listopadu 2018, 12:36 Google+

Požár automobilu je noční můrou snad každého řidiče. Od chvíle, kdy z kapoty vyšlehnou první plameny, obvykle trvá jen pár minut, než požár zachvátí celý automobil. Hašení hořícího automobilu je pak nebezpečné hned z několika důvodů, mezi něž patří i velké množství škodlivých látek, které se během hoření a následného hašení uvolní do vzduchu. V Norsku proto přišli s podstatně elegantnějším a údajně i bezpečnějším řešením.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 15.11. 17:54) Napište svůj názor
Společnost Bridgehill se pochlubila zajímavým produktem, který by mohl hasičům výrazně usnadnit práci

Společnost Bridgehill se pochlubila zajímavým produktem, který by mohl hasičům výrazně usnadnit práci | foto: Bridgehill AS

Sdílejte článek

Moderní automobily jsou konstruovány s maximálním ohledem na spolehlivost a bezpečnost posádky, přesto se každoročně dovídáme o požárech statisíců automobilů na území Evropy a USA. Tyto požáry jsou přitom nebezpečné nejen pro posádku, ale i pro zasahující hasiče a okolí.

Ačkoliv většina požárů začíná pomalu, rychle nabírají na intenzitě a během chvíle je v plamenech celý vůz. Jeho hořením se pak do ovzduší uvolňují škodlivé a jedovaté látky, které představují riziko nejen pro lidi v okolí, ale i zasahující hasiče.

Tento typ požáru se navíc může rychle šířit, čímž se jeho nebezpečnost násobí. Zřejmě nejhorším scénářem jsou pak požáry automobilů v uzavřených prostorech, jako jsou nadzemní či podzemní parkoviště, trajekty nebo tunely. Kromě rychlého šíření požáru zde také dochází k rychlému zamoření prostoru, které se může vlivem vody a páry během prvotních fází hašení ještě zhoršit.

Samostatnou kapitolou jsou pak požáry elektromobilů, které nelze hasit konvenčním způsobem. Vůz je totiž pod velkým napětím, které představuje pro hasiče vysoké riziko úrazu. Problém je i se samotnými Li-Ion bateriemi, ze kterých se během hoření i hašení uvolňují jedovaté látky, které se dostávají do půdy i ovzduší. Poškozené baterie navíc hrozí samovznícením.

Norská společnost BridgehillAS proto minulý rok představila nové speciální protipožární deky, které by měly eliminovat většinu rizik spojených nejen s požáry automobilů či elektromobilů, ale i požáry průmyslových areálů, stavebních strojů, kontejnerů, nemovitostí, atd..

zdroj: youtube.com

Speciální deka o rozměrech 6 x 9 metru by měla být vyrobena z lehkého, nehořlavého a stoprocentně ekologického materiálu, který odolá i extrémním teplotám. Na manipulaci s dekou jsou zapotřebí dva lidé, kteří ji během chvíle rozloží, chytnou za speciální popruhy a poté jednoduše přetáhnou přes hořící automobil, čímž požár zadusí.

Hasiči tak dostanou oheň pod kontrolu během několika desítek vteřin a zamezí jeho šíření. Pod plachtou navíc zůstává i dým a škodlivé látky, čímž hasiči předchází zamoření okolí a minimalizují náklady na opravu přilehlého okolí (jako je například malování, atd..)

zdroj: youtube.com

Speciální deka, jejíž funkčnost už si na cvičení ověřovali i norští hasiči, by podle výrobce mohla najít uplatnění v tunelech, vícepodlažních parkovištích, na trajektech, u čerpacích stanic, u nabíjecích stanic ale i v průmyslových areálech. Hasiči navíc s její pomocí mohou chránit přilehlé objekty před vznícením.

I proto společnost plánuje prodej dek ve dvou provedeních. Kompaktní balení by mělo být určeno pro hasičské či policejní vozy. Pevná schránka by pak mohla být instalována na zdech tunelů, čerpacích stanic, parkovišť, atd. Zda bude možné sehnat deku na volném trhu, případně jaká je její cena, jsme nezjistili.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Hašení hořících aut bez vody? V Norsku přišli s překvapivě elegantním řešením

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 15.11.2018 17:54 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen ID.3

Výkonná R-verze Volkswagenu ID.3 by měla přijít do pěti let

Lamborghini Sian

Lamborghini Sian? Nejsilnější LAMBO všech dob!

Tesla Model S

7 sedadel a 3 motory: Upravená Tesla pro rekordní jízdu na Nürburgringu nebo nová generace?

Škoda Octavia

Kolik se dá najet na jeden litr nafty? Se starou Octavií nečekaně hodně.

Porsche 911 Carrera 4 v provedení kupé a kabriolet

Nové Porsche 911 prozrazuje, proč je nejvýdělečnějším autem na světě. Překonalo i Ferrari

Nový Hyundai Ioniq Electric

Modernizovaný Hyundai Ioniq míří na trh. Ekologie startuje na 600 tisících a stoupá...

Ilustrační foto

Automobily versus chodci. Statistika ukázala, jak jsme na tom...

Maybach GLS

Mercedes Maybach GLS, 6.0 V12! Za astronomickou cenu

Ford Explorer Plug-in Hybrid je dalším krokem automobilky při ústupu od spalovacích motorů

Ford má hodně ambiciózní plán a ukázal, s čím ho naplní

Hongqi

Frankfurt 2019 | IAA živě: Exkluzivně! Hongqi S9, čínská odpověď na Bugatti

reklama

Doporučujeme

Allyn Pierce riskoval během záchrany pacientů život a upekl svou Toyotu Tundra (Facebook/Allyn Pierce)

Zdravotník během záchrany pacientů upekl svou Toyotu, automobilka mu již…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Mercedes Maybach GLS, 6.0 V12! Za astronomickou cenu

  2. Lamborghini Sian? Nejsilnější LAMBO všech dob!

  3. Ford má hodně ambiciózní plán a ukázal, s čím ho naplní

  4. Chystá se představení nové Audi RS7. Má se měřit s Ferrari, Porsche a stát 2,4 milionu

  5. Nové Porsche 911 prozrazuje, proč je nejvýdělečnějším autem na světě. Překonalo i Ferrari

  6. Kapesní rakety s koncepcí supersportu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud