Požár automobilu je noční můrou snad každého řidiče. Od chvíle, kdy z kapoty vyšlehnou první plameny, obvykle trvá jen pár minut, než požár zachvátí celý automobil. Hašení hořícího automobilu je pak nebezpečné hned z několika důvodů, mezi něž patří i velké množství škodlivých látek, které se během hoření a následného hašení uvolní do vzduchu. V Norsku proto přišli s podstatně elegantnějším a údajně i bezpečnějším řešením.
Moderní automobily jsou konstruovány s maximálním ohledem na spolehlivost a bezpečnost posádky, přesto se každoročně dovídáme o požárech statisíců automobilů na území Evropy a USA. Tyto požáry jsou přitom nebezpečné nejen pro posádku, ale i pro zasahující hasiče a okolí.
Ačkoliv většina požárů začíná pomalu, rychle nabírají na intenzitě a během chvíle je v plamenech celý vůz. Jeho hořením se pak do ovzduší uvolňují škodlivé a jedovaté látky, které představují riziko nejen pro lidi v okolí, ale i zasahující hasiče.
Tento typ požáru se navíc může rychle šířit, čímž se jeho nebezpečnost násobí. Zřejmě nejhorším scénářem jsou pak požáry automobilů v uzavřených prostorech, jako jsou nadzemní či podzemní parkoviště, trajekty nebo tunely. Kromě rychlého šíření požáru zde také dochází k rychlému zamoření prostoru, které se může vlivem vody a páry během prvotních fází hašení ještě zhoršit.
Samostatnou kapitolou jsou pak požáry elektromobilů, které nelze hasit konvenčním způsobem. Vůz je totiž pod velkým napětím, které představuje pro hasiče vysoké riziko úrazu. Problém je i se samotnými Li-Ion bateriemi, ze kterých se během hoření i hašení uvolňují jedovaté látky, které se dostávají do půdy i ovzduší. Poškozené baterie navíc hrozí samovznícením.
Norská společnost BridgehillAS proto minulý rok představila nové speciální protipožární deky, které by měly eliminovat většinu rizik spojených nejen s požáry automobilů či elektromobilů, ale i požáry průmyslových areálů, stavebních strojů, kontejnerů, nemovitostí, atd..
Speciální deka o rozměrech 6 x 9 metru by měla být vyrobena z lehkého, nehořlavého a stoprocentně ekologického materiálu, který odolá i extrémním teplotám. Na manipulaci s dekou jsou zapotřebí dva lidé, kteří ji během chvíle rozloží, chytnou za speciální popruhy a poté jednoduše přetáhnou přes hořící automobil, čímž požár zadusí.
Hasiči tak dostanou oheň pod kontrolu během několika desítek vteřin a zamezí jeho šíření. Pod plachtou navíc zůstává i dým a škodlivé látky, čímž hasiči předchází zamoření okolí a minimalizují náklady na opravu přilehlého okolí (jako je například malování, atd..)
Speciální deka, jejíž funkčnost už si na cvičení ověřovali i norští hasiči, by podle výrobce mohla najít uplatnění v tunelech, vícepodlažních parkovištích, na trajektech, u čerpacích stanic, u nabíjecích stanic ale i v průmyslových areálech. Hasiči navíc s její pomocí mohou chránit přilehlé objekty před vznícením.
I proto společnost plánuje prodej dek ve dvou provedeních. Kompaktní balení by mělo být určeno pro hasičské či policejní vozy. Pevná schránka by pak mohla být instalována na zdech tunelů, čerpacích stanic, parkovišť, atd. Zda bude možné sehnat deku na volném trhu, případně jaká je její cena, jsme nezjistili.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.