V roce 2017 zemřelo při dopravních nehodách 101 chodců, z toho 53 za tmy. Mimo obec zemřelo v nočních hodinách 26 chodců, ovšem dalších 27 přišlo o život v obci. V roce 2016 zahynulo celkově 111 chodců. Z toho 66 v noci, přičemž mimo obec se jednalo o 28 případů a v obci o dalších 38 usmrcení. Těmto tragickým událostem se dá přitom snadno předcházet.
Zákon o silničním provozu stanoví, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. „Povinnost být označen tak platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje.
Jak se účinně zviditelnit
Pravidla silničního provozu neurčují, jak má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn. „V každém případě by měl mít dostatečnou plochu odpovídající alespoň rozměrům reflexní pásky. Nejlépe umístit ji nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky. Za zhoršené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Na pohybující se světélkující body totiž reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu,“ upřesňuje dopravní expert Roman Budský.
Sáhnout je samozřejmě možné i po kvalitních reflexních přívěscích. Měly by být umístěny na straně ke středu vozovky a současně musí být viditelné pro řidiče přijíždějící nejen k čelu, ale i k zádům a boku chodce. A barva reflexních doplňků? Nejlépe jasná žlutozelená. Na tu je totiž lidské oko nejcitlivější. „Reflexy je třeba kupovat kvalitní, vyhovující příslušným předpisům, tedy označené značkou CE. V opačném případě si chodec pořídí jen nebezpečný módní doplněk,“ varuje Budský.
Neviditelnost se může chodci citelně prodražit
Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou.
Vidět za snížené viditelnosti ovšem musí být i cyklisté
V roce 2017 došlo celkově ke 3 790 dopravním nehodám s účastí cyklistů, celkově při nich zahynulo 44 bicyklistů. V noci zemřelo při celkově 565 nehodách 10 z nich. Všichni umírali v místech bez veřejného osvětlení v době, kdy nebyla viditelnost zhoršená vlivem povětrnostních podmínek. Noční nehody jsou pro cyklisty nebezpečné. Pravděpodobnost, že nehoda s jejich účastí skončí fatálně, je o dvě třetiny vyšší než za dne.
Za snížené viditelnosti (tedy nejen v noci, ale také například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení či hustého deště) musí být jízdní kolo vybaveno světlometem svítícím dopředu bílým světlem. Pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem. Vzadu musí být jízdní kolo vybaveno svítilnou červené barvy. Zadní svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy. Baterie jako zdroj elektrického proudu musí svou kapacitou zajistit svítivost světel po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.
„Francouzská Association prévention routière doporučuje cyklistům nosit vestu ve výrazných barvách doplněných reflexními materiály. To zajistí jejich vysokou viditelnost pro ostatní nejen za dne, ale také v noci. Takto oblečeného cyklistu spatří automobilista na pětkrát větší vzdálenost než jeho nevýrazně oblečeného kolegu,“ uzavírá Roman Budský. Jak vypadá správně osvětlený a označený cyklista při jízdě za tmy a rozdíl oproti jeho neviditelnému kolegovi - to názorně demonstruje spot francouzské Association prévention routière.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.