Většina evropských automobilek v současnosti pracuje na vývoji nových elektromobilů, které by měly znamenat novou éru motorismu. Na design nových elektrických vozidel se však snesla sprška kritiky od zkušeného motoristického novináře Johna McElroye z USA, podle kterého design evropských elektromobilů de facto zaspal dobu.
Na začátek si ale nejprve pojďme říct, kdo je vlastně John McElroy. Tento americký milovník automobilů a motoristický novinář, který je v současnosti spojován s webem Autoline.tv a YouTube kanálem Autoline Network, už se v tomto oborou pohybuje poměrně dlouho, což dává jeho slovům celkem slušnou váhu.
V jednom z jeho posledních videí ze série Ask Autoline, ve kterém se lidé mohou ptát přes chat na různé typy dotazů, přišla řeč na elektromobily a jejich design. Tady se John rozpovídal na adresu evropského designu elektromobilů a to celkem kriticky. O tom ostatně vypovídá i titulek „Co se evropanům nepovedlo na elektromobilech."
Video má sice přes padesát minut, ovšem pro nás je zásadních prvních cca 8, ve kterých padne to nejdůležitější. Podle McElroye se totiž evropské automobilky zasekly u designu konvenčních automobilů, místo aby pro své elektromobily přichystali design futurističtějším přístupem.
Na první pohled to může znít jako malichernost, ovšem podle McElroye by právě kvůli tomuto detaily mohly evropské detaily vypadat do pár let zastarale. Největší pozornost se přitom zaměřuje na chladiče a jejich mřížky, které jsou u elektromobilů naprosto zbytečné. Podíváme-li se ale na nedávno představené elektromobily jako Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC nebo Jaguar I-Pace, vždy bychom mřížku chladiče nalezli.
Jedním z mála evropských konceptů velké automobilky, který kritiku neschytal, byl koncept BMW iNext. Ten si sice zachovává jakousi podobu svých ledvinek, ovšem už se nejedná o typickou masku chladiče. I tak se ale BMW dočkalo kritiky, neboť podle McElroye připomíná maska konceptu iNext nosní dírky želvy Kajmanky dravé. Pochvalu si také zasloužil design Porsche Taycan.
McElroy však nebyl kritický ke všem automobilkám. Pochvalu možná poněkud překvapivě sklidila řada menších startupů, jako například Lucid Air nebo Faraday Future FF91. Řeč přišla také na Teslu, jejíž design se mu také líbí. U nové Kia Niro EV ocenil snahu zbavit se masky chladiče, ačkoliv z designu jako takového příliš nadšený nebyl.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.