Většina evropských automobilek v současnosti pracuje na vývoji nových elektromobilů, které by měly znamenat novou éru motorismu. Na design nových elektrických vozidel se však snesla sprška kritiky od zkušeného motoristického novináře Johna McElroye z USA, podle kterého design evropských elektromobilů de facto zaspal dobu.
Na začátek si ale nejprve pojďme říct, kdo je vlastně John McElroy. Tento americký milovník automobilů a motoristický novinář, který je v současnosti spojován s webem Autoline.tv a YouTube kanálem Autoline Network, už se v tomto oborou pohybuje poměrně dlouho, což dává jeho slovům celkem slušnou váhu.
V jednom z jeho posledních videí ze série Ask Autoline, ve kterém se lidé mohou ptát přes chat na různé typy dotazů, přišla řeč na elektromobily a jejich design. Tady se John rozpovídal na adresu evropského designu elektromobilů a to celkem kriticky. O tom ostatně vypovídá i titulek „Co se evropanům nepovedlo na elektromobilech."
Video má sice přes padesát minut, ovšem pro nás je zásadních prvních cca 8, ve kterých padne to nejdůležitější. Podle McElroye se totiž evropské automobilky zasekly u designu konvenčních automobilů, místo aby pro své elektromobily přichystali design futurističtějším přístupem.
Na první pohled to může znít jako malichernost, ovšem podle McElroye by právě kvůli tomuto detaily mohly evropské detaily vypadat do pár let zastarale. Největší pozornost se přitom zaměřuje na chladiče a jejich mřížky, které jsou u elektromobilů naprosto zbytečné. Podíváme-li se ale na nedávno představené elektromobily jako Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC nebo Jaguar I-Pace, vždy bychom mřížku chladiče nalezli.
Jedním z mála evropských konceptů velké automobilky, který kritiku neschytal, byl koncept BMW iNext. Ten si sice zachovává jakousi podobu svých ledvinek, ovšem už se nejedná o typickou masku chladiče. I tak se ale BMW dočkalo kritiky, neboť podle McElroye připomíná maska konceptu iNext nosní dírky želvy Kajmanky dravé. Pochvalu si také zasloužil design Porsche Taycan.
McElroy však nebyl kritický ke všem automobilkám. Pochvalu možná poněkud překvapivě sklidila řada menších startupů, jako například Lucid Air nebo Faraday Future FF91. Řeč přišla také na Teslu, jejíž design se mu také líbí. U nové Kia Niro EV ocenil snahu zbavit se masky chladiče, ačkoliv z designu jako takového příliš nadšený nebyl.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.