Většina evropských automobilek v současnosti pracuje na vývoji nových elektromobilů, které by měly znamenat novou éru motorismu. Na design nových elektrických vozidel se však snesla sprška kritiky od zkušeného motoristického novináře Johna McElroye z USA, podle kterého design evropských elektromobilů de facto zaspal dobu.
Na začátek si ale nejprve pojďme říct, kdo je vlastně John McElroy. Tento americký milovník automobilů a motoristický novinář, který je v současnosti spojován s webem Autoline.tv a YouTube kanálem Autoline Network, už se v tomto oborou pohybuje poměrně dlouho, což dává jeho slovům celkem slušnou váhu.
V jednom z jeho posledních videí ze série Ask Autoline, ve kterém se lidé mohou ptát přes chat na různé typy dotazů, přišla řeč na elektromobily a jejich design. Tady se John rozpovídal na adresu evropského designu elektromobilů a to celkem kriticky. O tom ostatně vypovídá i titulek „Co se evropanům nepovedlo na elektromobilech."
Video má sice přes padesát minut, ovšem pro nás je zásadních prvních cca 8, ve kterých padne to nejdůležitější. Podle McElroye se totiž evropské automobilky zasekly u designu konvenčních automobilů, místo aby pro své elektromobily přichystali design futurističtějším přístupem.
Na první pohled to může znít jako malichernost, ovšem podle McElroye by právě kvůli tomuto detaily mohly evropské detaily vypadat do pár let zastarale. Největší pozornost se přitom zaměřuje na chladiče a jejich mřížky, které jsou u elektromobilů naprosto zbytečné. Podíváme-li se ale na nedávno představené elektromobily jako Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC nebo Jaguar I-Pace, vždy bychom mřížku chladiče nalezli.
Jedním z mála evropských konceptů velké automobilky, který kritiku neschytal, byl koncept BMW iNext. Ten si sice zachovává jakousi podobu svých ledvinek, ovšem už se nejedná o typickou masku chladiče. I tak se ale BMW dočkalo kritiky, neboť podle McElroye připomíná maska konceptu iNext nosní dírky želvy Kajmanky dravé. Pochvalu si také zasloužil design Porsche Taycan.
McElroy však nebyl kritický ke všem automobilkám. Pochvalu možná poněkud překvapivě sklidila řada menších startupů, jako například Lucid Air nebo Faraday Future FF91. Řeč přišla také na Teslu, jejíž design se mu také líbí. U nové Kia Niro EV ocenil snahu zbavit se masky chladiče, ačkoliv z designu jako takového příliš nadšený nebyl.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.