Nejrychlejší automobil světa? Podívejte se, jak Turbinator II překonal rychlost 810 km/h

Turbinator II
Turbinator II, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. října 2018 10:30
Sdílej:

Někteří lidé se závodníky stávají, někteří se jimi doslova rodí. Jejich neutichající chuť neustále s někým soupeřit a dosahovat lepších výsledků je poháněna i myšlenkou na to, že je před nimi stále někdo rychlejší. To ale neplatí pro rychlostního rekordmana jménem Dave Spangler, který v Turbinátoru II překročil rychlost 500 mil v hodině. Tedy okolo 804.7 km/h. Jeho rekord ale do historie bohužel nevstoupil.

Turbinator II sice na první pohled vypadá jako klasický stroj určený k překonávání rychlostních rekordů a dokonce i tak zní, od většiny konkurence se však lidí jednou zásadní drobností. Proudový motor pod kapotou tohoto 10.9 metrů dlouhého a 2.245 kilogramů vážícího monstra totiž nespoléhá na svůj tah, ale tisíce koní.

Pohonná jednotka, kterou je proudový motor Lycoming T55-L-712, totiž generuje 3728 kW, cca 5069 koní, které posílá na všechna čtyři kola. Ta jsou obuta do speciálních pneumatik od společnosti Mickey Thompson tires, které musí snášet enormní namáhání.

S akcelerací pomáhá speciální systém kontroly trakce, neboť solné pláně v Bonneville, kde se většina pokusů o překonání rychlostních rekordů koná, jsou notoricky známé pro svou kluzkost. Se zpomalením pak samozřejmě pomáhá speciální padák.

Díky tomu je Turbinator II již v současnosti držitelem rychlostního rekordu pro vozidla s poháněnými koly, během svého pokusu o vylepšení rekordu však opět předvedl neskutečnou show. Během pokusu, který trval od startu do zastavení 2 minuty a 19 sekund, urazil 7.8 mil (12.5 km) a při plném výkonu překonal 1 míli (cca 1.6 km) za 8 sekund.

Pokud by někdo namítal, že existují i rychlejší stroje, bude mít pravdu. Například ThrustSSC, který drží absolutní rekord již od roku 1997, ale nemá poháněná kola. Místo toho se spoléhá na tah svých proudových motorů. Turbinator II je v tomto pohledu staromódní a díky tomu i unikátní.

Maximální rychlost 503.332 mil za hodinu (810 km/h), které Turbinator II v Bonneville před pár týdny dosáhl, však nakonec do historie nevstoupí. Pravidla totiž jasně říkají, že pro uznání podobného rekordu musí stroj absolvovat dvě cesty - tam a zpět. Na tu zpáteční ale bohužel kvůli dešti nedošlo.

Členové Team Vesco ale ani tak nemusí být zklamaní. Již v září se jim podařilo dosáhnout národního rekordu v hodnotě 482.646 mil v hodině (cca 776.7 km/h) a maximální rychlosti 492 mph (cca 791.8 km/h). A tenhle rekord mají potvrzený oficiálně.

I bez oficiálního uznání by ale každý měl vědět, že prvním člověkem, který překonal 500 mil v hodině na stroji s poháněnými koly, byl právě Dave Spangler z Team Vesco na stroji Turbinator II.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.