Nejrychlejší automobil světa? Podívejte se, jak Turbinator II překonal rychlost 810 km/h

Turbinator II
Turbinator II, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. října 2018 10:30
Sdílej:

Někteří lidé se závodníky stávají, někteří se jimi doslova rodí. Jejich neutichající chuť neustále s někým soupeřit a dosahovat lepších výsledků je poháněna i myšlenkou na to, že je před nimi stále někdo rychlejší. To ale neplatí pro rychlostního rekordmana jménem Dave Spangler, který v Turbinátoru II překročil rychlost 500 mil v hodině. Tedy okolo 804.7 km/h. Jeho rekord ale do historie bohužel nevstoupil.

Turbinator II sice na první pohled vypadá jako klasický stroj určený k překonávání rychlostních rekordů a dokonce i tak zní, od většiny konkurence se však lidí jednou zásadní drobností. Proudový motor pod kapotou tohoto 10.9 metrů dlouhého a 2.245 kilogramů vážícího monstra totiž nespoléhá na svůj tah, ale tisíce koní.

Pohonná jednotka, kterou je proudový motor Lycoming T55-L-712, totiž generuje 3728 kW, cca 5069 koní, které posílá na všechna čtyři kola. Ta jsou obuta do speciálních pneumatik od společnosti Mickey Thompson tires, které musí snášet enormní namáhání.

S akcelerací pomáhá speciální systém kontroly trakce, neboť solné pláně v Bonneville, kde se většina pokusů o překonání rychlostních rekordů koná, jsou notoricky známé pro svou kluzkost. Se zpomalením pak samozřejmě pomáhá speciální padák.

Díky tomu je Turbinator II již v současnosti držitelem rychlostního rekordu pro vozidla s poháněnými koly, během svého pokusu o vylepšení rekordu však opět předvedl neskutečnou show. Během pokusu, který trval od startu do zastavení 2 minuty a 19 sekund, urazil 7.8 mil (12.5 km) a při plném výkonu překonal 1 míli (cca 1.6 km) za 8 sekund.

Pokud by někdo namítal, že existují i rychlejší stroje, bude mít pravdu. Například ThrustSSC, který drží absolutní rekord již od roku 1997, ale nemá poháněná kola. Místo toho se spoléhá na tah svých proudových motorů. Turbinator II je v tomto pohledu staromódní a díky tomu i unikátní.

Maximální rychlost 503.332 mil za hodinu (810 km/h), které Turbinator II v Bonneville před pár týdny dosáhl, však nakonec do historie nevstoupí. Pravidla totiž jasně říkají, že pro uznání podobného rekordu musí stroj absolvovat dvě cesty - tam a zpět. Na tu zpáteční ale bohužel kvůli dešti nedošlo.

Členové Team Vesco ale ani tak nemusí být zklamaní. Již v září se jim podařilo dosáhnout národního rekordu v hodnotě 482.646 mil v hodině (cca 776.7 km/h) a maximální rychlosti 492 mph (cca 791.8 km/h). A tenhle rekord mají potvrzený oficiálně.

I bez oficiálního uznání by ale každý měl vědět, že prvním člověkem, který překonal 500 mil v hodině na stroji s poháněnými koly, byl právě Dave Spangler z Team Vesco na stroji Turbinator II.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.