Někteří lidé se závodníky stávají, někteří se jimi doslova rodí. Jejich neutichající chuť neustále s někým soupeřit a dosahovat lepších výsledků je poháněna i myšlenkou na to, že je před nimi stále někdo rychlejší. To ale neplatí pro rychlostního rekordmana jménem Dave Spangler, který v Turbinátoru II překročil rychlost 500 mil v hodině. Tedy okolo 804.7 km/h. Jeho rekord ale do historie bohužel nevstoupil.
Turbinator II sice na první pohled vypadá jako klasický stroj určený k překonávání rychlostních rekordů a dokonce i tak zní, od většiny konkurence se však lidí jednou zásadní drobností. Proudový motor pod kapotou tohoto 10.9 metrů dlouhého a 2.245 kilogramů vážícího monstra totiž nespoléhá na svůj tah, ale tisíce koní.
Pohonná jednotka, kterou je proudový motor Lycoming T55-L-712, totiž generuje 3728 kW, cca 5069 koní, které posílá na všechna čtyři kola. Ta jsou obuta do speciálních pneumatik od společnosti Mickey Thompson tires, které musí snášet enormní namáhání.
S akcelerací pomáhá speciální systém kontroly trakce, neboť solné pláně v Bonneville, kde se většina pokusů o překonání rychlostních rekordů koná, jsou notoricky známé pro svou kluzkost. Se zpomalením pak samozřejmě pomáhá speciální padák.
Díky tomu je Turbinator II již v současnosti držitelem rychlostního rekordu pro vozidla s poháněnými koly, během svého pokusu o vylepšení rekordu však opět předvedl neskutečnou show. Během pokusu, který trval od startu do zastavení 2 minuty a 19 sekund, urazil 7.8 mil (12.5 km) a při plném výkonu překonal 1 míli (cca 1.6 km) za 8 sekund.
Pokud by někdo namítal, že existují i rychlejší stroje, bude mít pravdu. Například ThrustSSC, který drží absolutní rekord již od roku 1997, ale nemá poháněná kola. Místo toho se spoléhá na tah svých proudových motorů. Turbinator II je v tomto pohledu staromódní a díky tomu i unikátní.
Maximální rychlost 503.332 mil za hodinu (810 km/h), které Turbinator II v Bonneville před pár týdny dosáhl, však nakonec do historie nevstoupí. Pravidla totiž jasně říkají, že pro uznání podobného rekordu musí stroj absolvovat dvě cesty - tam a zpět. Na tu zpáteční ale bohužel kvůli dešti nedošlo.
Členové Team Vesco ale ani tak nemusí být zklamaní. Již v září se jim podařilo dosáhnout národního rekordu v hodnotě 482.646 mil v hodině (cca 776.7 km/h) a maximální rychlosti 492 mph (cca 791.8 km/h). A tenhle rekord mají potvrzený oficiálně.
I bez oficiálního uznání by ale každý měl vědět, že prvním člověkem, který překonal 500 mil v hodině na stroji s poháněnými koly, byl právě Dave Spangler z Team Vesco na stroji Turbinator II.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?