Světelné křižovatky bere většina řidičů jako nutné zlo, které by mělo zvýšit dopravní kapacitu silnice a snad i zvýšit bezpečnost. Věděli jste ale, že každý řidič stráví čekáním na červené v průměru dva celé dny ročně? Automobilka Ford se proto rozhodla prozkoumat možnosti, jak by se dalo semaforů jednou provždy zbavit. Její malá sonda do budoucnosti je sice funkční, ale pro většinu z nás naprosto děsivá.
K největším benefitům světelných křižovatek patří jejich schopnost zvýšit dopravní kapacitu, ovšem věděli jste, že průměrný řidič stráví ročně čekáním na červenou v průměru až dva dny? Celých 48 hodin času, během kterých zbytečně spalujete palivo a vlastně nemůžete pořádně nic jiného dělat.
Automobilka Ford však přišla se zajímavou myšlenkou, díky které by se za pár let mohly stát světelné křižovatky minulostí. Automobily by totiž projížděly křižovatky zcela plynule a míjely by se v poměrně malých vzdálenostech. Novou technologii prezentovala automobilka v tomto týdnu jako součást britského programu Autodrive, jehož cílem je přenést technologie autonomního řízení a propojených vozidel z testovacích tratí na silnice, jak uvádí web CarScoops.
Systém označovaný zkratkou IMP (Intersection Priority Management) pracuje s technologií komunikace mezi automobily (V2V), díky které lze jízdu více vozidel plynule zkoordinovat. Pokud se tedy dva automobily blíží ke stejné křižovatce, systém zobrazí každému vozidlu takovou ideální rychlost, aby se na křižovatce nesrazily.
Ve výsledku to znamená, že auta by neměla před křižovatkami již nikdy brzdit. Kromě úspory času by tím podle Fordu mělo dojít i k úspoře paliva, které nebude spalováno během postávání na červenou ani během rozjezdů. Technologie navíc slibuje zvýšení bezpečnosti křižovatek a omezení počtu kolizí klidně až o 60 procent.
Ačkoliv působí celá myšlenka dost přelomově, inspirací pro techniky Fordu měl být pohyb lidí ve velkých davech. Jak automobilka vysvětlila, lidé dokáží přizpůsobit svou rychlost chůze tak, aby do nikoho nenarazili a současně nemuseli zpomalovat. Podstatným rozdílem ale zůstává skutečnost, že srážka dvou lidí mívá podstatně mírnější následky, než srážka dvou automobilů.
Systém je v současnosti připraven k instruování lidí sedících za volantem, ovšem v budoucnosti by mohl zadávat pokyny přímo systému autonomního řízení, což nám připadá jako podstatně smysluplnější řešení. Řekněme si totiž upřímně, jak často sledujeme příkazy od našeho vozu a jak často se jimi řídíme.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?