Žádné zácpy ani semafory a všichni pojedou? Údajně to půjde a už na tom pracují

-mao / AutoRoad.cz, 11. října 2018, 11:34 Google+

Světelné křižovatky bere většina řidičů jako nutné zlo, které by mělo zvýšit dopravní kapacitu silnice a snad i zvýšit bezpečnost. Věděli jste ale, že každý řidič stráví čekáním na červené v průměru dva celé dny ročně? Automobilka Ford se proto rozhodla prozkoumat možnosti, jak by se dalo semaforů jednou provždy zbavit. Její malá sonda do budoucnosti je sice funkční, ale pro většinu z nás naprosto děsivá.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

K největším benefitům světelných křižovatek patří jejich schopnost zvýšit dopravní kapacitu, ovšem věděli jste, že průměrný řidič stráví ročně čekáním na červenou v průměru až dva dny? Celých 48 hodin času, během kterých zbytečně spalujete palivo a vlastně nemůžete pořádně nic jiného dělat.

Automobilka Ford však přišla se zajímavou myšlenkou, díky které by se za pár let mohly stát světelné křižovatky minulostí. Automobily by totiž projížděly křižovatky zcela plynule a míjely by se v poměrně malých vzdálenostech.  Novou technologii prezentovala automobilka v tomto týdnu jako součást britského programu Autodrive, jehož cílem je přenést technologie autonomního řízení a propojených vozidel z testovacích tratí na silnice, jak uvádí web CarScoops.

Systém označovaný zkratkou IMP (Intersection Priority Management) pracuje s technologií komunikace mezi automobily (V2V), díky které lze jízdu více vozidel plynule zkoordinovat. Pokud se tedy dva automobily blíží ke stejné křižovatce, systém zobrazí každému vozidlu takovou ideální rychlost, aby se na křižovatce nesrazily.

Ve výsledku to znamená, že auta by neměla před křižovatkami již nikdy brzdit. Kromě úspory času by tím podle Fordu mělo dojít i k úspoře paliva, které nebude spalováno během postávání na červenou ani během rozjezdů. Technologie navíc slibuje zvýšení bezpečnosti křižovatek a omezení počtu kolizí klidně až o 60 procent.

Ačkoliv působí celá myšlenka dost přelomově, inspirací pro techniky Fordu měl být pohyb lidí ve velkých davech. Jak automobilka vysvětlila, lidé dokáží přizpůsobit svou rychlost chůze tak, aby do nikoho nenarazili a současně nemuseli zpomalovat. Podstatným rozdílem ale zůstává skutečnost, že srážka dvou lidí mívá podstatně mírnější následky, než srážka dvou automobilů.

zdroj: youtube.com

Systém je v současnosti připraven k instruování lidí sedících za volantem, ovšem v budoucnosti by mohl zadávat pokyny přímo systému autonomního řízení, což nám připadá jako podstatně smysluplnější řešení. Řekněme si totiž upřímně, jak často sledujeme příkazy od našeho vozu a jak často se jimi řídíme.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Žádné zácpy ani semafory a všichni pojedou? Údajně to půjde a už na tom pracují

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nový Lexus RC

Prvním řidičem Lexusu RC byl kuchař, zážitek z jízdy vyjádřil speciálním pokrmem

Volkswagen Beetle

Ford mohl kdysi získat Volkswagen zadarmo, prý za to ale nestál

Tesla Model 3

Tesla představila dosud nejlevnější Model 3, zákazníci si přesto připlatí

Řidiči přeceňují schopnosti asistenčních systémů, na jejich nedokonalost poukazuje i Euro NCAP

Euro NCAP prověřilo asistenční systémy, cílem je vyvrátit nebezpečný omyl řidičů

GAZ 64

Říká vám něco Ivan Willys? Sovětský Jeep vznikl za pouhých 51 dní

Citroën Visa GTi

Neznámé hot hatche z Evropy i ze světa? O těchto kouscích jste zřejmě ještě neslyšeli

reklama
reklama

Doporučujeme

Hennessey Heritage Edition F-150

Pick-up s výkonem supersportu? Zvuk tohohle monstra si zamilujete

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tesla ukázala vnitřnosti Modelu 3 s nájezdem 1.6 milionu kilometrů, na motoru to nepoznáte

  2. Rusové stvořili novou generaci Záporožce, jeho základem se stalo lidové auto západu

  3. Nejmenší SUV značky Škoda? Očekávaný bestseller se ukáže příští rok

  4. Italští karosáři opět předvedli své umění, z nového Ferrari vykouzlili moderní skvost 90. let

  5. Majitel se rozhodl přestavět náklaďák z 2. světové války na netradiční obytný vůz

  6. Bohyně s deseti koly a dvěma motory? Michelin PLR je pozoruhodný unikát

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud