Průměrná spotřeba se v posledních letech stala jedním z nejdůležitějších aspektů při výběru nového automobilu. Pokud automobil nabízí slušnou dynamiku při minimální spotřebě, obvykle se rychle dočká velké popularity. U každého automobilu ale může nastat chvíle, kdy se jeho spotřeba začne zvyšovat a vy začnete na čerpacích stanicích trávit stále více času. Co je ale příčinou? Samozřejmě jich může být mnoho, my se ale podíváme na ty nejčastější.
Zlaté časy motorismu, kdy se spotřeba řešila na posledním místě, skončily s první ropnou krizí v 70. letech. Od té doby nabíral údaj o průměrné spotřebě na významu a dnes často rozhoduje o tom, jaký automobil bude označen za "ideální" a nakonec skončí v naší garáži. U každého automobilu se ale můžeme setkat se situací, kde jeho apetit začne výrazně přesahovat akceptovatelné meze a to bez výraznějšího přičinění řidiče a jeho jízdního stylu. Nejčastější důvody této situace pak shrnul web CarsFromJapan.
1. Problémy pod kapotou
První místo, které byste měli v případě zvýšené spotřeby zkontrolovat, je pod kapotou. Pokud totiž svému motoru nedopřáváte pravidelný servis, můžete nejen zkracovat jeho životnost, ale současně zvyšovat jeho apetit. U benzínových motorů mohou být na vině staré svíčky, zanesený vzduchový filtr či problémy s dodávkami vzduchu a nebo zanesený palivový filtr a problémy s dodávkami paliva do motoru.
Pokud máte pod kapotou motor naftový, mohou být zdrojem problémů zanesené vstřiky nebo zanesený vzduchový filtr. V obou případech opět dochází k problémům se správnými dodávkami paliva / vzduchu do motoru a spotřeba roste.
2. Špatné řazení
Pokud usedáte za volant vozu s automatickou převodovkou, máte o starost méně - tedy alespoň za předpokladu, že je převodovka v dobrém technickém stavu. Pokud ale řídíte vůz s manuální převodovkou, můžete ovlivnit spotřebu správným a hlavně včasným řazením.
Podtáčení, tedy jízdy nižší rychlostí na příliš vysoký převodový stupeň, neprospívá žádnému motoru. Zbytečné vytáčení, tedy jízda vyšší rychlostí na nižší rychlostní stupeň, ale naopak neprospívá vaší peněžence. Je proto zapotřebí správně sladit řazení s vaší rychlostí a otáčkami tak, abyste dosáhli ideálního využití výkonu motoru při dané rychlosti a tím optimalizovali i spotřebu.
3. Klimatizace a další příslušenství
Není žádným tajemstvím, že klimatizace negativně ovlivňuje spotřebu automobilu. Klimatizace totiž zvyšuje zátěž vyvíjenou na motor a ten tak spotřebovává více paliva. Totéž ale může platit i pro vyhřívání, nebo pro komfortní příslušenství jako je vyhřívaní sedadel či volantu.
Klimatizace se však řadí k nejvýraznějším žroutům paliva a proto se doporučuje využívat ji s rozmyslem. Řidiči by měli například nechat auto před jízdou vyvětrat a prvních pár minut jízdy mohou nechat okna otevřená. Při jízdě nad 50 km/h se však doporučuje okna zavřít, neboť rostoucí odpor vzduchu by zvyšoval spotřebu více než puštěná klimatizace.
4. Zbytečné zatížení
Pokud se chystáte na dlouhou cestu, je naprosto pochopitelné, že toho s sebou budete potřebovat více. Víte ale, že s každým zatížením se nepatrně zvyšuje i spotřeba? Člověk by si tak měl důsledně promyslet, co všechno vlastně s sebou potřebuje a co jsou jen zbytečnosti.
Pokud chcete snížit spotřebu svého vozu, doporučujeme jednou za čas auto důkladně uklidit a vyházet všechno nepotřebné. Staré moudro sice praví, že kdo je připraven není překvapen, ale skutečně s sebou potřebujete vozit vybavení malé dílny? Nestačila by třeba jen malá sada nářadí?
Totéž platí pro střešní nosiče, které řada z nás nechává na autě i po návratu z dovolené. Málokdo si však uvědomuje, že toto příslušenství může vytvářet citelný aerodynamický odpor, který se opět negativně projevuje na spotřebě.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.