Průměrná spotřeba se v posledních letech stala jedním z nejdůležitějších aspektů při výběru nového automobilu. Pokud automobil nabízí slušnou dynamiku při minimální spotřebě, obvykle se rychle dočká velké popularity. U každého automobilu ale může nastat chvíle, kdy se jeho spotřeba začne zvyšovat a vy začnete na čerpacích stanicích trávit stále více času. Co je ale příčinou? Samozřejmě jich může být mnoho, my se ale podíváme na ty nejčastější.
Zlaté časy motorismu, kdy se spotřeba řešila na posledním místě, skončily s první ropnou krizí v 70. letech. Od té doby nabíral údaj o průměrné spotřebě na významu a dnes často rozhoduje o tom, jaký automobil bude označen za "ideální" a nakonec skončí v naší garáži. U každého automobilu se ale můžeme setkat se situací, kde jeho apetit začne výrazně přesahovat akceptovatelné meze a to bez výraznějšího přičinění řidiče a jeho jízdního stylu. Nejčastější důvody této situace pak shrnul web CarsFromJapan.
1. Problémy pod kapotou
První místo, které byste měli v případě zvýšené spotřeby zkontrolovat, je pod kapotou. Pokud totiž svému motoru nedopřáváte pravidelný servis, můžete nejen zkracovat jeho životnost, ale současně zvyšovat jeho apetit. U benzínových motorů mohou být na vině staré svíčky, zanesený vzduchový filtr či problémy s dodávkami vzduchu a nebo zanesený palivový filtr a problémy s dodávkami paliva do motoru.
Pokud máte pod kapotou motor naftový, mohou být zdrojem problémů zanesené vstřiky nebo zanesený vzduchový filtr. V obou případech opět dochází k problémům se správnými dodávkami paliva / vzduchu do motoru a spotřeba roste.
2. Špatné řazení
Pokud usedáte za volant vozu s automatickou převodovkou, máte o starost méně - tedy alespoň za předpokladu, že je převodovka v dobrém technickém stavu. Pokud ale řídíte vůz s manuální převodovkou, můžete ovlivnit spotřebu správným a hlavně včasným řazením.
Podtáčení, tedy jízdy nižší rychlostí na příliš vysoký převodový stupeň, neprospívá žádnému motoru. Zbytečné vytáčení, tedy jízda vyšší rychlostí na nižší rychlostní stupeň, ale naopak neprospívá vaší peněžence. Je proto zapotřebí správně sladit řazení s vaší rychlostí a otáčkami tak, abyste dosáhli ideálního využití výkonu motoru při dané rychlosti a tím optimalizovali i spotřebu.
3. Klimatizace a další příslušenství
Není žádným tajemstvím, že klimatizace negativně ovlivňuje spotřebu automobilu. Klimatizace totiž zvyšuje zátěž vyvíjenou na motor a ten tak spotřebovává více paliva. Totéž ale může platit i pro vyhřívání, nebo pro komfortní příslušenství jako je vyhřívaní sedadel či volantu.
Klimatizace se však řadí k nejvýraznějším žroutům paliva a proto se doporučuje využívat ji s rozmyslem. Řidiči by měli například nechat auto před jízdou vyvětrat a prvních pár minut jízdy mohou nechat okna otevřená. Při jízdě nad 50 km/h se však doporučuje okna zavřít, neboť rostoucí odpor vzduchu by zvyšoval spotřebu více než puštěná klimatizace.
4. Zbytečné zatížení
Pokud se chystáte na dlouhou cestu, je naprosto pochopitelné, že toho s sebou budete potřebovat více. Víte ale, že s každým zatížením se nepatrně zvyšuje i spotřeba? Člověk by si tak měl důsledně promyslet, co všechno vlastně s sebou potřebuje a co jsou jen zbytečnosti.
Pokud chcete snížit spotřebu svého vozu, doporučujeme jednou za čas auto důkladně uklidit a vyházet všechno nepotřebné. Staré moudro sice praví, že kdo je připraven není překvapen, ale skutečně s sebou potřebujete vozit vybavení malé dílny? Nestačila by třeba jen malá sada nářadí?
Totéž platí pro střešní nosiče, které řada z nás nechává na autě i po návratu z dovolené. Málokdo si však uvědomuje, že toto příslušenství může vytvářet citelný aerodynamický odpor, který se opět negativně projevuje na spotřebě.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?