Průměrná spotřeba se v posledních letech stala jedním z nejdůležitějších aspektů při výběru nového automobilu. Pokud automobil nabízí slušnou dynamiku při minimální spotřebě, obvykle se rychle dočká velké popularity. U každého automobilu ale může nastat chvíle, kdy se jeho spotřeba začne zvyšovat a vy začnete na čerpacích stanicích trávit stále více času. Co je ale příčinou? Samozřejmě jich může být mnoho, my se ale podíváme na ty nejčastější.
Zlaté časy motorismu, kdy se spotřeba řešila na posledním místě, skončily s první ropnou krizí v 70. letech. Od té doby nabíral údaj o průměrné spotřebě na významu a dnes často rozhoduje o tom, jaký automobil bude označen za "ideální" a nakonec skončí v naší garáži. U každého automobilu se ale můžeme setkat se situací, kde jeho apetit začne výrazně přesahovat akceptovatelné meze a to bez výraznějšího přičinění řidiče a jeho jízdního stylu. Nejčastější důvody této situace pak shrnul web CarsFromJapan.
1. Problémy pod kapotou
První místo, které byste měli v případě zvýšené spotřeby zkontrolovat, je pod kapotou. Pokud totiž svému motoru nedopřáváte pravidelný servis, můžete nejen zkracovat jeho životnost, ale současně zvyšovat jeho apetit. U benzínových motorů mohou být na vině staré svíčky, zanesený vzduchový filtr či problémy s dodávkami vzduchu a nebo zanesený palivový filtr a problémy s dodávkami paliva do motoru.
Pokud máte pod kapotou motor naftový, mohou být zdrojem problémů zanesené vstřiky nebo zanesený vzduchový filtr. V obou případech opět dochází k problémům se správnými dodávkami paliva / vzduchu do motoru a spotřeba roste.
2. Špatné řazení
Pokud usedáte za volant vozu s automatickou převodovkou, máte o starost méně - tedy alespoň za předpokladu, že je převodovka v dobrém technickém stavu. Pokud ale řídíte vůz s manuální převodovkou, můžete ovlivnit spotřebu správným a hlavně včasným řazením.
Podtáčení, tedy jízdy nižší rychlostí na příliš vysoký převodový stupeň, neprospívá žádnému motoru. Zbytečné vytáčení, tedy jízda vyšší rychlostí na nižší rychlostní stupeň, ale naopak neprospívá vaší peněžence. Je proto zapotřebí správně sladit řazení s vaší rychlostí a otáčkami tak, abyste dosáhli ideálního využití výkonu motoru při dané rychlosti a tím optimalizovali i spotřebu.
3. Klimatizace a další příslušenství
Není žádným tajemstvím, že klimatizace negativně ovlivňuje spotřebu automobilu. Klimatizace totiž zvyšuje zátěž vyvíjenou na motor a ten tak spotřebovává více paliva. Totéž ale může platit i pro vyhřívání, nebo pro komfortní příslušenství jako je vyhřívaní sedadel či volantu.
Klimatizace se však řadí k nejvýraznějším žroutům paliva a proto se doporučuje využívat ji s rozmyslem. Řidiči by měli například nechat auto před jízdou vyvětrat a prvních pár minut jízdy mohou nechat okna otevřená. Při jízdě nad 50 km/h se však doporučuje okna zavřít, neboť rostoucí odpor vzduchu by zvyšoval spotřebu více než puštěná klimatizace.
4. Zbytečné zatížení
Pokud se chystáte na dlouhou cestu, je naprosto pochopitelné, že toho s sebou budete potřebovat více. Víte ale, že s každým zatížením se nepatrně zvyšuje i spotřeba? Člověk by si tak měl důsledně promyslet, co všechno vlastně s sebou potřebuje a co jsou jen zbytečnosti.
Pokud chcete snížit spotřebu svého vozu, doporučujeme jednou za čas auto důkladně uklidit a vyházet všechno nepotřebné. Staré moudro sice praví, že kdo je připraven není překvapen, ale skutečně s sebou potřebujete vozit vybavení malé dílny? Nestačila by třeba jen malá sada nářadí?
Totéž platí pro střešní nosiče, které řada z nás nechává na autě i po návratu z dovolené. Málokdo si však uvědomuje, že toto příslušenství může vytvářet citelný aerodynamický odpor, který se opět negativně projevuje na spotřebě.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?