Začátkem roku se objevilo několik zpráv o tragických autonehodách elektromobilů Tesla, které se měly stát v momentě, kdy byl vůz přepnut do režimu Autopilota. Poměrně rychle se tak vynořily otázky, jak moc bezpečné vlastně Tesly s touto technologií jsou a zda Tesla skutečně nabízí takovou míru bezpečnosti, jakou se ohání.
Není to tak dlouho, co americká organizace NHTSA (Národní správa bezpečnosti silničního provozu) otestovala Teslu Model 3 ve svých náročných crash-testech, odkud si elektromobil odnesl pětihvězdičkové hodnocení. Elon Musk však krátce poté uvedl, že Tesla hodlá bezpečnost svých automobilů brzy ještě navýšit.
Co přesně tím Musk myslel bohužel nevíme, ovšem naší zprávy se to zřejmě týkat nebude. My se totiž chceme zaměřit na nedávný počin Tesly, který by se měl stát pravidelnou záležitostí: Tesla totiž vydala čtvrtletí statistiky bezpečnosti a nehodovosti svých vozidel.
Něco takového pro Teslu není nikterak náročné, neboť na rozdíl od většiny ostatních automobilů jsou všechny modely Tesly "připojené" do sítě, takže se technici rychle dozví, pokud měl některý z jejich automobilů nehodu a jaké okolnosti přitom panovaly na palubě. Automobilka tak může celkem snadno vytvářet podrobné statistiky.
A hned v první statistice se dočkal velké pozornosti systém autopilot, který je vlastně systémem autonomního řízení nižší úrovně. Jak totiž Tesla na základě svých statistik uvádí, v posledním čtvrtletí tohoto roku zaznamenala nehodu nebo podobnou událost zhruba každých 3.35 milionu mil. Tedy nehoda jednou zhruba za 5.4 milionu ujetých kilometrů.
Tesly řízené řidiči však bourali téměř dvakrát častěji. Podle Tesly totiž docházelo k nehodám elektromobilů řízených člověkem zhruba jednou za 1.92 milionu mil. Tedy zhruba jednou za 3 miliony ujetých kilometrů. Podle organizace NHTSA však dochází k nehodám automobilů zhruba každých 492 000 mil, tedy cca 792 000 kilometrů. Tyto statistiky tak hovoří výrazně ve prospěch automobilů se systémy autonomního řízení.
Tesla chce navíc pro lepší a přesnější výsledky budoucích statistik zlepšit systém získávání dat z automobilů zúčastněných v nehodách a rozšířit ho o data nová. Již v současnosti kontaktuje automobilka majitele aut, kteří se stali účastníky nehody a zjišťuje, zda nepotřebují pomoc záchranářů. V budoucnosti by se však operátoři z Tesly měli vyptávat i na zranění cestujících a jejich zpětnou vazbu k bezpečnostním systémům na palubě elektromobilu.
I přes působivé výsledky Autopilotu však Tesla dodává, že řidiče stále nabádá k ostražitosti na silnicích, neboť systém autopilot není systémem plně autonomního řízení.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.