Začátkem roku se objevilo několik zpráv o tragických autonehodách elektromobilů Tesla, které se měly stát v momentě, kdy byl vůz přepnut do režimu Autopilota. Poměrně rychle se tak vynořily otázky, jak moc bezpečné vlastně Tesly s touto technologií jsou a zda Tesla skutečně nabízí takovou míru bezpečnosti, jakou se ohání.
Není to tak dlouho, co americká organizace NHTSA (Národní správa bezpečnosti silničního provozu) otestovala Teslu Model 3 ve svých náročných crash-testech, odkud si elektromobil odnesl pětihvězdičkové hodnocení. Elon Musk však krátce poté uvedl, že Tesla hodlá bezpečnost svých automobilů brzy ještě navýšit.
Co přesně tím Musk myslel bohužel nevíme, ovšem naší zprávy se to zřejmě týkat nebude. My se totiž chceme zaměřit na nedávný počin Tesly, který by se měl stát pravidelnou záležitostí: Tesla totiž vydala čtvrtletí statistiky bezpečnosti a nehodovosti svých vozidel.
Něco takového pro Teslu není nikterak náročné, neboť na rozdíl od většiny ostatních automobilů jsou všechny modely Tesly "připojené" do sítě, takže se technici rychle dozví, pokud měl některý z jejich automobilů nehodu a jaké okolnosti přitom panovaly na palubě. Automobilka tak může celkem snadno vytvářet podrobné statistiky.
A hned v první statistice se dočkal velké pozornosti systém autopilot, který je vlastně systémem autonomního řízení nižší úrovně. Jak totiž Tesla na základě svých statistik uvádí, v posledním čtvrtletí tohoto roku zaznamenala nehodu nebo podobnou událost zhruba každých 3.35 milionu mil. Tedy nehoda jednou zhruba za 5.4 milionu ujetých kilometrů.
Tesly řízené řidiči však bourali téměř dvakrát častěji. Podle Tesly totiž docházelo k nehodám elektromobilů řízených člověkem zhruba jednou za 1.92 milionu mil. Tedy zhruba jednou za 3 miliony ujetých kilometrů. Podle organizace NHTSA však dochází k nehodám automobilů zhruba každých 492 000 mil, tedy cca 792 000 kilometrů. Tyto statistiky tak hovoří výrazně ve prospěch automobilů se systémy autonomního řízení.
Tesla chce navíc pro lepší a přesnější výsledky budoucích statistik zlepšit systém získávání dat z automobilů zúčastněných v nehodách a rozšířit ho o data nová. Již v současnosti kontaktuje automobilka majitele aut, kteří se stali účastníky nehody a zjišťuje, zda nepotřebují pomoc záchranářů. V budoucnosti by se však operátoři z Tesly měli vyptávat i na zranění cestujících a jejich zpětnou vazbu k bezpečnostním systémům na palubě elektromobilu.
I přes působivé výsledky Autopilotu však Tesla dodává, že řidiče stále nabádá k ostražitosti na silnicích, neboť systém autopilot není systémem plně autonomního řízení.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?