Začátkem roku se objevilo několik zpráv o tragických autonehodách elektromobilů Tesla, které se měly stát v momentě, kdy byl vůz přepnut do režimu Autopilota. Poměrně rychle se tak vynořily otázky, jak moc bezpečné vlastně Tesly s touto technologií jsou a zda Tesla skutečně nabízí takovou míru bezpečnosti, jakou se ohání.
Není to tak dlouho, co americká organizace NHTSA (Národní správa bezpečnosti silničního provozu) otestovala Teslu Model 3 ve svých náročných crash-testech, odkud si elektromobil odnesl pětihvězdičkové hodnocení. Elon Musk však krátce poté uvedl, že Tesla hodlá bezpečnost svých automobilů brzy ještě navýšit.
Co přesně tím Musk myslel bohužel nevíme, ovšem naší zprávy se to zřejmě týkat nebude. My se totiž chceme zaměřit na nedávný počin Tesly, který by se měl stát pravidelnou záležitostí: Tesla totiž vydala čtvrtletí statistiky bezpečnosti a nehodovosti svých vozidel.
Něco takového pro Teslu není nikterak náročné, neboť na rozdíl od většiny ostatních automobilů jsou všechny modely Tesly "připojené" do sítě, takže se technici rychle dozví, pokud měl některý z jejich automobilů nehodu a jaké okolnosti přitom panovaly na palubě. Automobilka tak může celkem snadno vytvářet podrobné statistiky.
A hned v první statistice se dočkal velké pozornosti systém autopilot, který je vlastně systémem autonomního řízení nižší úrovně. Jak totiž Tesla na základě svých statistik uvádí, v posledním čtvrtletí tohoto roku zaznamenala nehodu nebo podobnou událost zhruba každých 3.35 milionu mil. Tedy nehoda jednou zhruba za 5.4 milionu ujetých kilometrů.
Tesly řízené řidiči však bourali téměř dvakrát častěji. Podle Tesly totiž docházelo k nehodám elektromobilů řízených člověkem zhruba jednou za 1.92 milionu mil. Tedy zhruba jednou za 3 miliony ujetých kilometrů. Podle organizace NHTSA však dochází k nehodám automobilů zhruba každých 492 000 mil, tedy cca 792 000 kilometrů. Tyto statistiky tak hovoří výrazně ve prospěch automobilů se systémy autonomního řízení.
Tesla chce navíc pro lepší a přesnější výsledky budoucích statistik zlepšit systém získávání dat z automobilů zúčastněných v nehodách a rozšířit ho o data nová. Již v současnosti kontaktuje automobilka majitele aut, kteří se stali účastníky nehody a zjišťuje, zda nepotřebují pomoc záchranářů. V budoucnosti by se však operátoři z Tesly měli vyptávat i na zranění cestujících a jejich zpětnou vazbu k bezpečnostním systémům na palubě elektromobilu.
I přes působivé výsledky Autopilotu však Tesla dodává, že řidiče stále nabádá k ostražitosti na silnicích, neboť systém autopilot není systémem plně autonomního řízení.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.