Podzimní příprava automobilu? Víme, na co byste neměli zapomenout

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. září 2018, 10:51 Google+

Většina lidí nechává prohlídku či servis automobilu jen na přechody mezi letním a zimním obdobím, ovšem i nástup podzimu sebou přináší pár úskalí, před kterými bychom měli sebe i náš vůz chránit. Na co se tedy s příchodem podzimu na našem automobilu zaměřit?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Podzim sebou sice nepřináší tak drastické změny jako léto nebo zima, takže starosti s výměnou pneumatik ještě můžeme odložit, ovšem počítat musíme s postupným poklesem teplot, zkracováním dnů a stále častějšími mlhami či deštěm, které zhoršují viditelnost. Není proto na škodu se na cestování v takovýchto podmínkách trochu připravit. 

Tím první, nejjednodušším a také nejčastěji přehlíženým krokem je kontrola a případná výměna stěračů. I kdybyste je v průběhu roku příliš nevyužívali, kontrolu rozhodně nepodceňujte. Gumičky stěračů jsou vyrobeny z gumy či silikonu a tyto látky postupem času ztrácí své vlastnosti. Pokud si tedy začnete všímat, že vaše stěrače za sebou nechávají pruhy vody, přeskakují, vynechávají či pískají, rozhodně na nic nečekejte a běžte na benzínku či do nejbližších auto-potřeb pro nové. Nejen, že se vám zlepší výhled a cestování v dešti bude bezpečnější, ale také nebudete riskovat poškrábání skla.

Když už budete vidět skrze čelní sklo, nebylo by od věci zkontrolovat osvětlení vozu. Rozsviťte na vašem automobilu vše co svítit může, celý vůz obejděte a vadné žárovky vyměňte. Nezapomeňte ani na mlhová světla, která právě na podzim dostávají smysl. Na silnici ale nezapomínejte, že mlhovky je potřeba i zhasínat, jakmile se za vámi někdo objeví. Jejich pronikavé červené světlo totiž dokáže řidiče za vámi nepříjemně oslňovat.

Dalším krokem by měla být kontrola pneumatik. Pokud nežijete ve výše položených oblastech, kde se sníh objevuje dříve než ve zbytku republiky, přezouvání se vás zřejmě ještě týkat nebude. Měli byste si však zkontrolovat hloubku dezénu a také dohuštění pneumatik. Během podzimu je vyšší šance, že se dostanete na mokré silnice. Pokud vaše pneumatika nebude mít dostatečný vzorek, nebude schopna odvádět dostatečné množství vody a riziko aquaplaningu tím značně roste. Nespoléhejte proto na zákonem stanovené minimum a najezděte na pneumatikách s hloubkou dezénu nižší než 3 až 4 mm.

img-responsive

Ilustrační fotografie | foto: pixabay.com

Stejně tak se doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách, který může spolu s teplotami klesat. Pouze správně nahuštěné pneumatiky (nikoliv podhuštěné ani přehuštěné) vám zajistí ideální styčnou plochu mezi vzorkem a povrchem vozovky, čímž zvýší vaši bezpečnost. Kromě toho vám ale správný tlak pneumatik zajistí i nižší spotřebu pohonných hmot, pomalejší opotřebení pneumatiky a vyšší cestovní komfort.

Pokud jste celou sezónu odkládali problémy s ventilací, klimatizací či topením, na podzim je ten nejlepší čas se problému věnovat. Topení totiž oceníte při jakékoliv ranní cestě, kdy již nyní klesají teploty pod 10 °C. Klimatizace jako taková se vám může zdát během nadcházejících měsíců jako zbytečná, ovšem její služby možná oceníte při při odmlžování interiéru.

A pokud vám bude zbývat trocha volného času, nebo výrobce vašeho automobilu nabídne zvýhodněné kontroly v autoservisu, určitě se vyplatí s příchodem podzimu nechat zkontrolovat kapacitu akumulátoru, případně i stav brzd a náplní v autě. Běžná životnost akumulátoru se udává na 4 až 5 let, ovšem může vydržet i déle. Pokud už jste ale na této hranici, určitě se vyplatí nechat ho zkontrolovat.

Co se kontroly brzdy týče, zde asi není potřeba nic vysvětlovat. Podzim bývá pro řadu řidičů krizové období  a navíc řada lidí v nepříznivém počasí raději sáhne po klíčích od auta, než po tramvajence. Na silnicích se tak mohou objevit i sváteční řidiči a o zábavu je hned postaráno. Během kontroly provozních kapalin se doporučuje neopomenout kontrolu oleje (ale to všichni pravidelně děláme, že?) a také kontrolu chladící kapaliny, která totiž postupem času ztrácí své vlastnosti.

Vytisknout

Diskuze: Podzimní příprava automobilu? Víme, na co byste neměli zapomenout

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

BMW i3 dostalo nové vysokonapěťové akumulátory

BMW i3 prošlo modernizací, s novými akumulátory výrazně stoupl i dojezd

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud