Doprava ve městech houstne, volná místa k parkování mizí, tradiční taxislužby bojují se špatnou pověstí a dopravní prostředky MHD bývají často přeplněny k prasknutí. Takový obraz se vám nevybaví jen při pohledu na Prahu, ale na většinu světových metropolí. Lidé proto začali přicházet s dopravními alternativami, jako byl například Uber nebo Lyft. Tyto služby se však postupem času dostaly do křížku se zákony i konkurencí a tak přišel čas pro objevování dalších alternativ. Jednou z nich jsou tradiční kola, ovšem poslední novinkou se staly elektrické koloběžky, které si v zahraničí získávají stále větší popularitu.
Služby jako Uber či Lyft sice nabízejí levnější a v mnohém i lepší alternativu ke klasickým taxi či MHD, ovšem stále stále se jedná o auta, která mohou snadno uváznout v dopravní zácpě. Oproti tomu nabízí kola snadnější a mnohdy i rychlejší přepravu a často i za méně peněz, neboť i v Praze již existuje několik služeb na sdílení kol. Na kole se ale člověk zapotí a tak vyvstala potřeba najít další novou alternativu.
Tou se v zámoří staly elektrické koloběžky, které nabízí komfort, dobrou manévrovatelnost, skladnost a do jisté míry i finanční dostupnost. A kdo si nemůže či nechce koloběžku pořídit, ten si ji může zapůjčit podobně, jako je tomu dnes běžné u jízdních kol. Zdálo by se, že nový trend je plný pozitiv, ovšem zdání může klamat.
Na první pohled ušlechtilá myšlenka, díky které mohli lidé cestovat po městě rychleji a pohodlněji i bez aut (koloběžka se dá snadno složit a přepravovat v kufru auta, takže na ní z parkoviště dojedete klidně do práce), má totiž nepříjemné následky. Jak totiž ve svém článku zveřejnil Washington Post, velký rozmach elektrických koloběžek vedl i k obrovskému nárůstu počtu zranění způsobených touto novinkou. Například nemocnice v Salt Lake City hlásí 161% nárůst zranění způsobených elektrickými koloběžkami. Zatímco během období čtyř měsíců v minulém roce došlo k pouhým 8 zraněním, během stejného období v tomto roce už se jednalo o 21 zraněných.
„Většina pacientů s tímto typem zranění uvedla, že k němu přišli během jízdy na elektrické koloběžce nebo pronajaté koloběžce," uvedl Troy Madsen, doktor z oddělení pohotovosti v univerzitní nemocnici University of That Health v rozhovoru pro Washington Post. „Zajímavostí je, že 80 % úrazů v tomto roce se odehrálo mezi 15. srpnem a 15. zářím, což může souviset se vzrůstající popularitou a dostupností elektrických koloběžek."
Madsen také uvedl, že velká část lidí, kteří se nechali na pohotovosti ošetřit, byla ve věku mezi 20 a 50 lety a mnoho z nich se zranilo během pokusu zastavit svůj pád. Ve svém článku Washington Post také uvedl nejčastější zranění:
„Nemocnice uvádí, že téměř polovina zranění v tomto roce byly zlomeniny nebo vykloubení kotníků, zápěstí, loktů, ramen a také několik případů vyvrtnutí a potrhané kůže. Lékaři na pohotovosti také ošetřovali několik poranění hlavy a několik pacientů se dokonce přiznalo, že zranění utrpěli pod vlivem alkoholu a bez helmy."
Kromě nemocnice v Salt Lake City citoval Washington Post i lékaře z dalších nemocnic a pohotovostí, kteří přiznali, že se v poslední době častěji setkávají se zraněními, která lidé utrpěli na elektrických koloběžkách. V několika případech mělo jít dokonce o vážná zranění hlavy, která byla způsobena závadami na koloběžkách, pádem na špatném povrchu, nárazem do auta nebo nárazem do chodců.
V dřívějším článku Post uvedl, že doktor z pohotovosti na jedné z nemocnic v San Franciscu se setkává se zraněními způsobenými na elektrických koloběžkách často i desetkrát týdně. Hasiči z oddělení v Santa Monice pak uvedly, že během léta zasahovaly u 34 nehod, ve kterých sehrála roli elektrická koloběžka.
Server Jalopnik, který na zprávu z Washington Post upozornil, se tomuto tématu věnuje již delší dobu a několikrát před elektrickými koloběžkami varoval. Za jejich rozmachem přitom stojí několik společností, které ochotně půjčují koloběžky klidně od minuty. Vše je navíc možné vyřídit přes aplikaci v telefonu, podobně jako u dalších sdílených "dopravních prostředků."
Jeden z redaktorů Jalopniku však poznal nebezpečí elektrických koloběžek na vlastní kůži. V San Franciscu si totiž vypůjčil jednu z elektrických koloběžek u společnosti Bird, jedné z nejpopulárnějších společností zaměřené na jejich sdílení, jejíž hodnota je odhadována na 2 miliardy dolarů. V kopcovitém San Franciscu se však brzy ukázalo, že brzdy vypůjčené elektrické koloběžky nejsou příliš účinné a redaktor Jalopniku nakonec musel brzdit nohou jako ve Flintstoneových.
Elektrické koloběžky už si ale bohužel vybraly i daň nejvyšší. Minulý měsíc například zemřel čtyřiadvacetiletý mladík, který jel právě na jedné ze sdílených elektrických koloběžek, která patřila jiné ze společností orientovaných na jejich sdílení.
„Elektrické koloběžky jsou skoro jako moped, jen trochu pomalejší," uvedl Sam Torbati, lékařský ředitel oddělení pohotovosti "Ruth and Harry Roman" nemocnice Cedars-Sinai v Los Angeles pro magazín Los Angeles Times. „Lidé se na nich cítí v bezpečí, protože vypadají spíše jako rekreační zařízení. Ve skutečnosti ale mohou způsobit vážná zranění."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.