Doprava ve městech houstne, volná místa k parkování mizí, tradiční taxislužby bojují se špatnou pověstí a dopravní prostředky MHD bývají často přeplněny k prasknutí. Takový obraz se vám nevybaví jen při pohledu na Prahu, ale na většinu světových metropolí. Lidé proto začali přicházet s dopravními alternativami, jako byl například Uber nebo Lyft. Tyto služby se však postupem času dostaly do křížku se zákony i konkurencí a tak přišel čas pro objevování dalších alternativ. Jednou z nich jsou tradiční kola, ovšem poslední novinkou se staly elektrické koloběžky, které si v zahraničí získávají stále větší popularitu.
Služby jako Uber či Lyft sice nabízejí levnější a v mnohém i lepší alternativu ke klasickým taxi či MHD, ovšem stále stále se jedná o auta, která mohou snadno uváznout v dopravní zácpě. Oproti tomu nabízí kola snadnější a mnohdy i rychlejší přepravu a často i za méně peněz, neboť i v Praze již existuje několik služeb na sdílení kol. Na kole se ale člověk zapotí a tak vyvstala potřeba najít další novou alternativu.
Tou se v zámoří staly elektrické koloběžky, které nabízí komfort, dobrou manévrovatelnost, skladnost a do jisté míry i finanční dostupnost. A kdo si nemůže či nechce koloběžku pořídit, ten si ji může zapůjčit podobně, jako je tomu dnes běžné u jízdních kol. Zdálo by se, že nový trend je plný pozitiv, ovšem zdání může klamat.
Na první pohled ušlechtilá myšlenka, díky které mohli lidé cestovat po městě rychleji a pohodlněji i bez aut (koloběžka se dá snadno složit a přepravovat v kufru auta, takže na ní z parkoviště dojedete klidně do práce), má totiž nepříjemné následky. Jak totiž ve svém článku zveřejnil Washington Post, velký rozmach elektrických koloběžek vedl i k obrovskému nárůstu počtu zranění způsobených touto novinkou. Například nemocnice v Salt Lake City hlásí 161% nárůst zranění způsobených elektrickými koloběžkami. Zatímco během období čtyř měsíců v minulém roce došlo k pouhým 8 zraněním, během stejného období v tomto roce už se jednalo o 21 zraněných.
„Většina pacientů s tímto typem zranění uvedla, že k němu přišli během jízdy na elektrické koloběžce nebo pronajaté koloběžce," uvedl Troy Madsen, doktor z oddělení pohotovosti v univerzitní nemocnici University of That Health v rozhovoru pro Washington Post. „Zajímavostí je, že 80 % úrazů v tomto roce se odehrálo mezi 15. srpnem a 15. zářím, což může souviset se vzrůstající popularitou a dostupností elektrických koloběžek."
Madsen také uvedl, že velká část lidí, kteří se nechali na pohotovosti ošetřit, byla ve věku mezi 20 a 50 lety a mnoho z nich se zranilo během pokusu zastavit svůj pád. Ve svém článku Washington Post také uvedl nejčastější zranění:
„Nemocnice uvádí, že téměř polovina zranění v tomto roce byly zlomeniny nebo vykloubení kotníků, zápěstí, loktů, ramen a také několik případů vyvrtnutí a potrhané kůže. Lékaři na pohotovosti také ošetřovali několik poranění hlavy a několik pacientů se dokonce přiznalo, že zranění utrpěli pod vlivem alkoholu a bez helmy."
Kromě nemocnice v Salt Lake City citoval Washington Post i lékaře z dalších nemocnic a pohotovostí, kteří přiznali, že se v poslední době častěji setkávají se zraněními, která lidé utrpěli na elektrických koloběžkách. V několika případech mělo jít dokonce o vážná zranění hlavy, která byla způsobena závadami na koloběžkách, pádem na špatném povrchu, nárazem do auta nebo nárazem do chodců.
V dřívějším článku Post uvedl, že doktor z pohotovosti na jedné z nemocnic v San Franciscu se setkává se zraněními způsobenými na elektrických koloběžkách často i desetkrát týdně. Hasiči z oddělení v Santa Monice pak uvedly, že během léta zasahovaly u 34 nehod, ve kterých sehrála roli elektrická koloběžka.
Server Jalopnik, který na zprávu z Washington Post upozornil, se tomuto tématu věnuje již delší dobu a několikrát před elektrickými koloběžkami varoval. Za jejich rozmachem přitom stojí několik společností, které ochotně půjčují koloběžky klidně od minuty. Vše je navíc možné vyřídit přes aplikaci v telefonu, podobně jako u dalších sdílených "dopravních prostředků."
Jeden z redaktorů Jalopniku však poznal nebezpečí elektrických koloběžek na vlastní kůži. V San Franciscu si totiž vypůjčil jednu z elektrických koloběžek u společnosti Bird, jedné z nejpopulárnějších společností zaměřené na jejich sdílení, jejíž hodnota je odhadována na 2 miliardy dolarů. V kopcovitém San Franciscu se však brzy ukázalo, že brzdy vypůjčené elektrické koloběžky nejsou příliš účinné a redaktor Jalopniku nakonec musel brzdit nohou jako ve Flintstoneových.
Elektrické koloběžky už si ale bohužel vybraly i daň nejvyšší. Minulý měsíc například zemřel čtyřiadvacetiletý mladík, který jel právě na jedné ze sdílených elektrických koloběžek, která patřila jiné ze společností orientovaných na jejich sdílení.
„Elektrické koloběžky jsou skoro jako moped, jen trochu pomalejší," uvedl Sam Torbati, lékařský ředitel oddělení pohotovosti "Ruth and Harry Roman" nemocnice Cedars-Sinai v Los Angeles pro magazín Los Angeles Times. „Lidé se na nich cítí v bezpečí, protože vypadají spíše jako rekreační zařízení. Ve skutečnosti ale mohou způsobit vážná zranění."
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.