Doprava ve městech houstne, volná místa k parkování mizí, tradiční taxislužby bojují se špatnou pověstí a dopravní prostředky MHD bývají často přeplněny k prasknutí. Takový obraz se vám nevybaví jen při pohledu na Prahu, ale na většinu světových metropolí. Lidé proto začali přicházet s dopravními alternativami, jako byl například Uber nebo Lyft. Tyto služby se však postupem času dostaly do křížku se zákony i konkurencí a tak přišel čas pro objevování dalších alternativ. Jednou z nich jsou tradiční kola, ovšem poslední novinkou se staly elektrické koloběžky, které si v zahraničí získávají stále větší popularitu.
Služby jako Uber či Lyft sice nabízejí levnější a v mnohém i lepší alternativu ke klasickým taxi či MHD, ovšem stále stále se jedná o auta, která mohou snadno uváznout v dopravní zácpě. Oproti tomu nabízí kola snadnější a mnohdy i rychlejší přepravu a často i za méně peněz, neboť i v Praze již existuje několik služeb na sdílení kol. Na kole se ale člověk zapotí a tak vyvstala potřeba najít další novou alternativu.
Tou se v zámoří staly elektrické koloběžky, které nabízí komfort, dobrou manévrovatelnost, skladnost a do jisté míry i finanční dostupnost. A kdo si nemůže či nechce koloběžku pořídit, ten si ji může zapůjčit podobně, jako je tomu dnes běžné u jízdních kol. Zdálo by se, že nový trend je plný pozitiv, ovšem zdání může klamat.
Na první pohled ušlechtilá myšlenka, díky které mohli lidé cestovat po městě rychleji a pohodlněji i bez aut (koloběžka se dá snadno složit a přepravovat v kufru auta, takže na ní z parkoviště dojedete klidně do práce), má totiž nepříjemné následky. Jak totiž ve svém článku zveřejnil Washington Post, velký rozmach elektrických koloběžek vedl i k obrovskému nárůstu počtu zranění způsobených touto novinkou. Například nemocnice v Salt Lake City hlásí 161% nárůst zranění způsobených elektrickými koloběžkami. Zatímco během období čtyř měsíců v minulém roce došlo k pouhým 8 zraněním, během stejného období v tomto roce už se jednalo o 21 zraněných.
„Většina pacientů s tímto typem zranění uvedla, že k němu přišli během jízdy na elektrické koloběžce nebo pronajaté koloběžce," uvedl Troy Madsen, doktor z oddělení pohotovosti v univerzitní nemocnici University of That Health v rozhovoru pro Washington Post. „Zajímavostí je, že 80 % úrazů v tomto roce se odehrálo mezi 15. srpnem a 15. zářím, což může souviset se vzrůstající popularitou a dostupností elektrických koloběžek."
Madsen také uvedl, že velká část lidí, kteří se nechali na pohotovosti ošetřit, byla ve věku mezi 20 a 50 lety a mnoho z nich se zranilo během pokusu zastavit svůj pád. Ve svém článku Washington Post také uvedl nejčastější zranění:
„Nemocnice uvádí, že téměř polovina zranění v tomto roce byly zlomeniny nebo vykloubení kotníků, zápěstí, loktů, ramen a také několik případů vyvrtnutí a potrhané kůže. Lékaři na pohotovosti také ošetřovali několik poranění hlavy a několik pacientů se dokonce přiznalo, že zranění utrpěli pod vlivem alkoholu a bez helmy."
Kromě nemocnice v Salt Lake City citoval Washington Post i lékaře z dalších nemocnic a pohotovostí, kteří přiznali, že se v poslední době častěji setkávají se zraněními, která lidé utrpěli na elektrických koloběžkách. V několika případech mělo jít dokonce o vážná zranění hlavy, která byla způsobena závadami na koloběžkách, pádem na špatném povrchu, nárazem do auta nebo nárazem do chodců.
V dřívějším článku Post uvedl, že doktor z pohotovosti na jedné z nemocnic v San Franciscu se setkává se zraněními způsobenými na elektrických koloběžkách často i desetkrát týdně. Hasiči z oddělení v Santa Monice pak uvedly, že během léta zasahovaly u 34 nehod, ve kterých sehrála roli elektrická koloběžka.
Server Jalopnik, který na zprávu z Washington Post upozornil, se tomuto tématu věnuje již delší dobu a několikrát před elektrickými koloběžkami varoval. Za jejich rozmachem přitom stojí několik společností, které ochotně půjčují koloběžky klidně od minuty. Vše je navíc možné vyřídit přes aplikaci v telefonu, podobně jako u dalších sdílených "dopravních prostředků."
Jeden z redaktorů Jalopniku však poznal nebezpečí elektrických koloběžek na vlastní kůži. V San Franciscu si totiž vypůjčil jednu z elektrických koloběžek u společnosti Bird, jedné z nejpopulárnějších společností zaměřené na jejich sdílení, jejíž hodnota je odhadována na 2 miliardy dolarů. V kopcovitém San Franciscu se však brzy ukázalo, že brzdy vypůjčené elektrické koloběžky nejsou příliš účinné a redaktor Jalopniku nakonec musel brzdit nohou jako ve Flintstoneových.
Elektrické koloběžky už si ale bohužel vybraly i daň nejvyšší. Minulý měsíc například zemřel čtyřiadvacetiletý mladík, který jel právě na jedné ze sdílených elektrických koloběžek, která patřila jiné ze společností orientovaných na jejich sdílení.
„Elektrické koloběžky jsou skoro jako moped, jen trochu pomalejší," uvedl Sam Torbati, lékařský ředitel oddělení pohotovosti "Ruth and Harry Roman" nemocnice Cedars-Sinai v Los Angeles pro magazín Los Angeles Times. „Lidé se na nich cítí v bezpečí, protože vypadají spíše jako rekreační zařízení. Ve skutečnosti ale mohou způsobit vážná zranění."
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?