Kdekoliv se objeví americký prezident, tam ho obvykle doprovází i jeho Bestie. Tím samozřejmě nemyslíme první dámu, ale speciálně vybavenou limuzínu, která má zajistit prezidentovo bezpečí i v těch nejhorších nočních můrách každého bezpečnostního experta. Donald Trump ovšem podědil svou limuzínu ještě po svém předchůdci a tak byla jen otázka času, kdy si převezme svůj nový model. A ten se nyní nenápadně představil v ulicích Manhattanu.
O příchodu nové generace americké prezidentské limuzíny se mluvilo již několik let, ovšem letos až se objevily i první záběry z testování, ke kterým dokonce automobilka GM, která byla tajnou službou pověřena stavbou tohoto speciálu, vydala vlastní stanovisko potvrzující dokončovací práce na voze.
Přesné datum premiéry však stále nebylo známo a tak svět zatím sledoval, jak se modernizoval vozový park prezidenta ruského, který dostal vůz značky Kortezh, a prezidenta čínského, který jezdí limuzínou tradiční čínské prezidentské značky Hongqi. Od 23. září 2018 však jezdí novou limuzínou už i Donald Trump, který na Wall Street Heliport nasedl do nové generace Bestie a vydal se na Manhattan.
Vozy s označením Beast, tedy Bestie, jsou doslova srdcem každé prezidentské kolony. Vzhledem k jejich speciálním vlastnostem a častému používání tak není divu, že dochází k jejich rychlému opotřebení. Navíc zastarává i jejich technické a hlavně bezpečnostní vybavení, které je na vozech zřejmě tím nejdůležitějším. Ještě před kompletním vyřazením ze služby se však starší generace "Bestií" zařadí do vozového parku pro osoby vysoké důležitosti (VVIP) či osoby, u kterých nehrozí takové riziko útoku. Obvykle se tedy jedná o přední politiky, případně o viceprezidenty.
Vraťme se ale k nové generaci Bestie, která se poprvé ukázala na videu pod maskovací fólií v dubnu tohoto roku. Záběry, které prezentovala televizní stanice Fox News, byly doprovázeny i komentářem přímo z automobilky GM, která byla tajnou službou pověřena postavit novou generaci Bestie. Podle informací byla limuzína výsledkem kontaktu uzavřeného již v roce 2014, který vyšel na 15.8 milionu dolarů. Tou dobou měla být limuzína v závěrečné fázi testů a její představení bylo odhadováno na konec léta tohoto roku. A to se celkem povedlo.
Nová limuzína se sice snaží napodobit design vlajkové lodi automobilky, kterým je prémiový sedan CT6, tady ovšem jakákoliv podobnost končí. Bestie totiž není postavena na platformě klasického automobilu, ale na speciálním rámu obrněného náklaďáku. Technické parametry jsou z pochopitelných důvodů tajné, web TheDrive však již nyní zveřejnil některé prvky výbavy, se kterými bude možné u nové generace rozhodně počítat. Především půjde o několik vrstev různých neprůstřelných a odolných materiálů, které pomohou odrazit přímý útok i zákeřné exploze nástražných zařízení.
Právě kvůli specifickému podvozku, který má odolat i výbuchu min, dostal vůz tradičně vysokou siluetu. Díky speciálně odladěnému podvozku by si však i tato pojízdná pevnost měla zachovat skvělé jízdní vlastnosti. Ostatně agenti, kteří jsou k jejímu řízení vybráni a cvičeni, musí zvládat řadu únikových manévrů a to i ve vysoké rychlosti nebo úzkých prostorech. Úkolem limuzíny totiž není jen útok vydržet, ale současně mu dokázat uniknout.
I kdyby ale bylo nejhůře, vůz je vybaven automatickým hasicím systémem, který by měl ochránit posádku před nebezpečí plamenů v případě požáru. Chybět nemohou ani run-flat pneumatiky vyztužené kevlarem, které poskytnou vozu možnost pokračovat v cestě i po několika zásazích. Kabina je utěsněna od vnějšího prostředí a dokáže vytvořit vnitřní prostředí splňující armádní požadavky na ochranu před radiací, biologickými nebo chemickými zbraněmi.
New model presidential limo noticed awaiting Pres Trump at Wall Street heliport. Photo by @stevebruskCNN pic.twitter.com/lEytRcJ9rt
— Mark Knoller (@markknoller) 23. září 2018
President Trump, as seen from Marine One, arrives in New York City for #UNGA pic.twitter.com/p6ZVoamnaS
— Dan Scavino Jr. (@Scavino45) 23. září 2018
K samozřejmostem patří také systém nočního vidění nebo speciální komunikační zařízení, která dokáží propojit kolonu s přísně zabezpečenou bezdrátovou sítí. Ve speciální chladničce je také uloženo několik dávek krve stejně skupiny, jakou má prezident Trump. S jejím využitím se však počítá jen v případě, že by se na místo nemohl dostat speciální sanitní vůz, který amerického prezidenta na jeho cestách vždy provází.
Obrané prvky prezidentské limuzíny jsou drženy v tajnosti, mnozí však věří, že by mohlo jít o opatření typu kouřové clony, možnosti vypouštět olej na silnici, vystřelování klamných cílů nebo dokonce možnost pustit elektrický náboj do klik. Poslední obrannou linií jsou pak agenti na palubě, kteří jsou vybaveni ručními zbraněmi.
Limuzína amerického prezidenta je tak zřejmě jedním z nejlépe hlídaných, chráněných a zabezpečených vozidel na světě, ovšem ani ona nedokáže spati vše. Jedná se sice o schopný ochranný prostředek, neméně důležité jsou ale i další stroje v koloně, jak zdůrazňuje web TheDrive. Nic by navíc nefungovalo bez mnoha hodin příprava cvičení, díky je ochranný tým dokonale sehraný. Vysokou prioritou je ale samozřejmě i plánování a spolupráce s místními bezpečnostními složkami, ať už se prezident vydá kamkoliv.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.