Kdekoliv se objeví americký prezident, tam ho obvykle doprovází i jeho Bestie. Tím samozřejmě nemyslíme první dámu, ale speciálně vybavenou limuzínu, která má zajistit prezidentovo bezpečí i v těch nejhorších nočních můrách každého bezpečnostního experta. Donald Trump ovšem podědil svou limuzínu ještě po svém předchůdci a tak byla jen otázka času, kdy si převezme svůj nový model. A ten se nyní nenápadně představil v ulicích Manhattanu.
O příchodu nové generace americké prezidentské limuzíny se mluvilo již několik let, ovšem letos až se objevily i první záběry z testování, ke kterým dokonce automobilka GM, která byla tajnou službou pověřena stavbou tohoto speciálu, vydala vlastní stanovisko potvrzující dokončovací práce na voze.
Přesné datum premiéry však stále nebylo známo a tak svět zatím sledoval, jak se modernizoval vozový park prezidenta ruského, který dostal vůz značky Kortezh, a prezidenta čínského, který jezdí limuzínou tradiční čínské prezidentské značky Hongqi. Od 23. září 2018 však jezdí novou limuzínou už i Donald Trump, který na Wall Street Heliport nasedl do nové generace Bestie a vydal se na Manhattan.
Vozy s označením Beast, tedy Bestie, jsou doslova srdcem každé prezidentské kolony. Vzhledem k jejich speciálním vlastnostem a častému používání tak není divu, že dochází k jejich rychlému opotřebení. Navíc zastarává i jejich technické a hlavně bezpečnostní vybavení, které je na vozech zřejmě tím nejdůležitějším. Ještě před kompletním vyřazením ze služby se však starší generace "Bestií" zařadí do vozového parku pro osoby vysoké důležitosti (VVIP) či osoby, u kterých nehrozí takové riziko útoku. Obvykle se tedy jedná o přední politiky, případně o viceprezidenty.
Vraťme se ale k nové generaci Bestie, která se poprvé ukázala na videu pod maskovací fólií v dubnu tohoto roku. Záběry, které prezentovala televizní stanice Fox News, byly doprovázeny i komentářem přímo z automobilky GM, která byla tajnou službou pověřena postavit novou generaci Bestie. Podle informací byla limuzína výsledkem kontaktu uzavřeného již v roce 2014, který vyšel na 15.8 milionu dolarů. Tou dobou měla být limuzína v závěrečné fázi testů a její představení bylo odhadováno na konec léta tohoto roku. A to se celkem povedlo.
Nová limuzína se sice snaží napodobit design vlajkové lodi automobilky, kterým je prémiový sedan CT6, tady ovšem jakákoliv podobnost končí. Bestie totiž není postavena na platformě klasického automobilu, ale na speciálním rámu obrněného náklaďáku. Technické parametry jsou z pochopitelných důvodů tajné, web TheDrive však již nyní zveřejnil některé prvky výbavy, se kterými bude možné u nové generace rozhodně počítat. Především půjde o několik vrstev různých neprůstřelných a odolných materiálů, které pomohou odrazit přímý útok i zákeřné exploze nástražných zařízení.
Právě kvůli specifickému podvozku, který má odolat i výbuchu min, dostal vůz tradičně vysokou siluetu. Díky speciálně odladěnému podvozku by si však i tato pojízdná pevnost měla zachovat skvělé jízdní vlastnosti. Ostatně agenti, kteří jsou k jejímu řízení vybráni a cvičeni, musí zvládat řadu únikových manévrů a to i ve vysoké rychlosti nebo úzkých prostorech. Úkolem limuzíny totiž není jen útok vydržet, ale současně mu dokázat uniknout.
I kdyby ale bylo nejhůře, vůz je vybaven automatickým hasicím systémem, který by měl ochránit posádku před nebezpečí plamenů v případě požáru. Chybět nemohou ani run-flat pneumatiky vyztužené kevlarem, které poskytnou vozu možnost pokračovat v cestě i po několika zásazích. Kabina je utěsněna od vnějšího prostředí a dokáže vytvořit vnitřní prostředí splňující armádní požadavky na ochranu před radiací, biologickými nebo chemickými zbraněmi.
New model presidential limo noticed awaiting Pres Trump at Wall Street heliport. Photo by @stevebruskCNN pic.twitter.com/lEytRcJ9rt
— Mark Knoller (@markknoller) 23. září 2018
President Trump, as seen from Marine One, arrives in New York City for #UNGA pic.twitter.com/p6ZVoamnaS
— Dan Scavino Jr. (@Scavino45) 23. září 2018
K samozřejmostem patří také systém nočního vidění nebo speciální komunikační zařízení, která dokáží propojit kolonu s přísně zabezpečenou bezdrátovou sítí. Ve speciální chladničce je také uloženo několik dávek krve stejně skupiny, jakou má prezident Trump. S jejím využitím se však počítá jen v případě, že by se na místo nemohl dostat speciální sanitní vůz, který amerického prezidenta na jeho cestách vždy provází.
Obrané prvky prezidentské limuzíny jsou drženy v tajnosti, mnozí však věří, že by mohlo jít o opatření typu kouřové clony, možnosti vypouštět olej na silnici, vystřelování klamných cílů nebo dokonce možnost pustit elektrický náboj do klik. Poslední obrannou linií jsou pak agenti na palubě, kteří jsou vybaveni ručními zbraněmi.
Limuzína amerického prezidenta je tak zřejmě jedním z nejlépe hlídaných, chráněných a zabezpečených vozidel na světě, ovšem ani ona nedokáže spati vše. Jedná se sice o schopný ochranný prostředek, neméně důležité jsou ale i další stroje v koloně, jak zdůrazňuje web TheDrive. Nic by navíc nefungovalo bez mnoha hodin příprava cvičení, díky je ochranný tým dokonale sehraný. Vysokou prioritou je ale samozřejmě i plánování a spolupráce s místními bezpečnostními složkami, ať už se prezident vydá kamkoliv.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.