Mobilní telefony a sociální média sice nabízí řadu benefitů, mnoho expertů a psychologů se však shoduje, že u mnoha lidí vyvolávají závislost, která se stává morem dnešní doby. Většině řidičů je přitom jasné, že používání telefonu odvádí jejich pozornost a zvyšuje šanci nehody, ani přesto se však nedokáží od svých telefonů odpoutat a stále zbytečně riskují. Chevrolet však přišel s nápadem, který by mohl alespoň část řidičů přinutit k zamyšlení nad nutností používat telefon za jízdy.
Jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod je nepozornost a nevěnování se řízení, za čímž bohužel stále velmi často stojí používání mobilního telefonu. O nebezpečnosti tohoto trendu se velice dobře ví a k jeho zastavení by stačila jen trocha silné vůle, ta však řidičům evidentně chybí.
Jak ostatně ukázal průzkum agentury Research Now, 90 % lidí přiznalo, že telefon při řízení občas používají. Ze stejného vzorku lidí ale také 84 % přiznalo, že si uvědomují, jak nebezpečné toto chování může být. Přesto dobrovolně riskují dopravní nehodu, z nichž mívá velké procento fatální následky.
S nebezpečím používání mobilního telefonu za volantem už se snaží bojovat celá řada organizací a v posledních letech se k nim přidávají už i výrobci telefonů. A zatímco Nissan přišel se schránkou, ve které bude váš telefon bez signálu, Chevrolet na to šel trochu jinak. Jeho způsob řešení se jmenuje „Call Me Out" a jedná se o aplikaci pro chytré telefony.
A podobně jako celá řada dalších úžasných nápadů, i tento je překvapivě jednoduchý. Pokud se totiž kdokoliv pokusí používat svůj mobilní telefon během řízení, přehraje se mu zpráva, kterou mu může do telefonu nahrát někdo z jeho blízkých - partner, partnerka, rodiče nebo dítě. Aplikace tak v sobě kombinuje hned dva důležité faktory, které na člověka dokáží zapůsobit: moderní technologie a city k blízkým lidem.
Samotná funkce aplikace je ale velice jednoduchá. „Call Me Out" je v podstatě zvukový alarm aktivovaný pohybe, který se spustí v momentě, kdy se vůz pohybuje rychlostí nad cca 8 km/h. Aby aplikace dokázal rozeznat pohyb, využívá vestavěný HW telefonu jako akcelerometr a GPS. A poté jen přehraje předem nahranou zprávu.
A aby byla aplikace ještě zábavnější, obsahuje dokonce i jistý prvek, který představuje tabulka se skóre a hodnocení. Čím méně telefon za jízdy používáte, tím vyššího skóre dosahujete. Výrobce ale doufá, že si lidé nebudou chtít kontrolovat své skóre za jízdy.
Aplikace by měla být již nyní dostupná pro majitele telefonů s operačním systémem Android, v Evropě ale nejspíš budeme mít smůlu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.