Jak minimalizovat mrtvý úhel? S tímto trikem se ho téměř zbavíte

Mrtvý úhel se dá eliminovat správným nastavením zrcátek
Mrtvý úhel se dá eliminovat správným nastavením zrcátek, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. září 2018 10:00
Sdílej:

Pokud sedíte za volantem automobilu, je potřeba mít přehled nejen o situaci před vámi, ale také o situaci za vaším vozidlem. To však leckdy komplikuje mrtvý úhel, za který mohou v mnoha případech špatně nastavená zrcátka.

Mrtvý úhel je jedním ze strašáků mnoha řidičů. Zvlášť v poslední době navíc automobilky experimentují s různými designovými typy karoserií, které díky silným sloupkům a malým zrcátkům výhled z vozu značně omezují. Tuto skutečnost se pak automobilky snaží kompenzovat pomocí různých berliček v podobě elektronických asistentů.

Přestože jsou tyto asistenty účinnými pomocníky, dá se obejít i bez nich. Mrtvý úhel se totiž dá značně minimalizovat, pokud víte jak si zrcátka správně nastavit.

Většina řidičů si zpětná zrcátka nastavuje tak, aby v nich viděla i část karoserie vozu. To může bezesporu pomoci při orientaci a při parkování, ovšem váš automobil vám poté zabírá velkou část výhledu. V některých extrémních případech se vám pak do slepého úhlu může schovat celé auto.

Jak tedy zrcátka nastavit správně? V tom nám pomůže Stan Carves, který nám ukáže jak si nastavit zrcátka správně podle doporučení "Společnosti automobilových inženýrů".

Nejlepšího nastavení docílíme tak, že se pokaždé vykloníme z naší pozice za volantem. V případě zrcátka na levé straně je potřeba opřít svou hlavu o sklo a poté nastavit zrcátko tak, abychom v něm viděli jen nepatrnou část našeho vozu. V případě pravého zrcátka je potřeba se vyklonit nad středový panel, zhruba do poloviny vozu, a opět nastavit zrcátko tak, abychom v něm viděli jen nepatrnou část našeho vozu. Na závěr si upravíme středové zrcátko, které by mělo směřovat přesně na střed zadního skla.

Pokud jste nastavení provedli správně, měli byste teď mít skvělý přehled o dění kolem celého vozu. Pokud si tedy ve středovém zpětném zrcátku všimnete vozu, který vás začíná předjíždět, měli byste vidět rovnoměrný přechod vozu ze středového zrcátka na levé zrcátko a poté byste ho už měli periferně vidět pouhým okem.

Mrtvého úhlu se nikdy úplně nezbavíme, správným nastavením zrcátek se však dá výrazně minimalizovat a tím i zkrátit doba, po kterou o voze za námi nemáme přehled. Až tedy příště usednete za volant, zkuste si zrcátka upravit trochu jinak než jste zvyklí.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.