S motorem W16 jsme ještě neskončili, zní z Bugatti. Kolik koní z něj ještě dostanou?

Lego Technic Bugatti Chiron - funkční model v životní velikosti má i Lego motor
Lego Technic Bugatti Chiron - funkční model v životní velikosti má i Lego motor, foto: Lego
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. září 2018 16:50
Sdílej:

Automobilku Bugatti jistě není potřeba zdlouhavě představovat. Její vozy jsou úchvatné, elegantní, technologicky fascinující, neskutečně rychlé a uvnitř až překvapivě luxusní. A všechny spojuje jedna rarita, se kterou se dnes ve světě automobilového průmyslu již prakticky nesetkáte: motory W16. Jaká ale bude jejich budoucnost?

Nápad sestavit motor typu W16 je až překvapivě starý - před více jak stoletím s ním měl přijít jistý Francouz jménem Gaston Mougeotte. Prvním strojem vybaveným tímto motorem se však stal až v roce 1995 unikát jménem Jimenez Novia, který pod kapotou ukrýval 4.1 litrový motor 216, který vznikl spojením čtyř motocyklových motorů Yamaha. Výsledek? 560 koní.

Zhruba o deset let později pak Bugatti představilo produkční variantu modelu Veyron, pod jehož kapotou se ukrýval již 8.0 litrový motor 216, který bych schopen nabídnout okolo tisíce koní. Později prošel motor výraznou úpravou a model Veyron Super Sport už se pohyboval okolo 1200 koní. V roce 2016 pak Chiron ukázal světu stejný motor, tentokrát ale naladěný na 1500 koní. A stejnou hodnotu nabízejí i modely Sport a Divo.

Nabízí se ale otázka, jak to bude s motory W16 dál? Odpověď poskytl v rozhovoru pro Car Advice sám Stephan Winkelmann, CEO Bugatti. Podle jeho slov je motor 216 posledním svého druhu a bohužel dodal, že další generace již pravděpodobně nevznikne.

„Kolem toho motoru panuje obrovský entusiasmus, všichni by si přáli mít ho navěky, pokračovat v jeho vývoji - a udělali bychom cokoliv, abychom ho udrželi při životu. Ale pokud se chceme držet na hraně nejnovější a nejpokročilejší techniky, je důležité najít správný moment ke změně."

Neztrácejme ale naději, neboť motor W16 rozhodně neupadne v zapomnění. Jak přiznal šéf automobilky, cesta za dosažením maximálního výkonu ještě zdaleka nekončí a technici v Molsheimu udělají co bude v jejich silách, aby z motoru dostali všechno, co bude v jejich možnostech.

Všem už je ale teď jasné, že v dlouhodobějším výhledu bude muset Bugatti přistoupit k elektrifikaci, jinak nesplní stále náročnější emisní limity. Winkelmann navíc naznačil, že hybridizace může být dobrou volbou zvláště teď, kdy se daří zmenšovat váhu baterií. Nová technologie však bude muset být schopna nabídnout minimálně stejný výkon, jaký poskytoval motor W16.

Jak uvádí web Motor1, který na rozhovor upozornil, tradiční motor W16 by se mohl objevit ještě pod kapotou modelu, který by mohl vycházet z konceptu 16C Galibier, jež byl představen již v roce 2009. Tomu nahrávají i některé špionážní fotky, na skutečnost si ale budeme muset počkat.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.