Automobilku Bugatti jistě není potřeba zdlouhavě představovat. Její vozy jsou úchvatné, elegantní, technologicky fascinující, neskutečně rychlé a uvnitř až překvapivě luxusní. A všechny spojuje jedna rarita, se kterou se dnes ve světě automobilového průmyslu již prakticky nesetkáte: motory W16. Jaká ale bude jejich budoucnost?
Nápad sestavit motor typu W16 je až překvapivě starý - před více jak stoletím s ním měl přijít jistý Francouz jménem Gaston Mougeotte. Prvním strojem vybaveným tímto motorem se však stal až v roce 1995 unikát jménem Jimenez Novia, který pod kapotou ukrýval 4.1 litrový motor 216, který vznikl spojením čtyř motocyklových motorů Yamaha. Výsledek? 560 koní.
Zhruba o deset let později pak Bugatti představilo produkční variantu modelu Veyron, pod jehož kapotou se ukrýval již 8.0 litrový motor 216, který bych schopen nabídnout okolo tisíce koní. Později prošel motor výraznou úpravou a model Veyron Super Sport už se pohyboval okolo 1200 koní. V roce 2016 pak Chiron ukázal světu stejný motor, tentokrát ale naladěný na 1500 koní. A stejnou hodnotu nabízejí i modely Sport a Divo.
Nabízí se ale otázka, jak to bude s motory W16 dál? Odpověď poskytl v rozhovoru pro Car Advice sám Stephan Winkelmann, CEO Bugatti. Podle jeho slov je motor 216 posledním svého druhu a bohužel dodal, že další generace již pravděpodobně nevznikne.
„Kolem toho motoru panuje obrovský entusiasmus, všichni by si přáli mít ho navěky, pokračovat v jeho vývoji - a udělali bychom cokoliv, abychom ho udrželi při životu. Ale pokud se chceme držet na hraně nejnovější a nejpokročilejší techniky, je důležité najít správný moment ke změně."
Neztrácejme ale naději, neboť motor W16 rozhodně neupadne v zapomnění. Jak přiznal šéf automobilky, cesta za dosažením maximálního výkonu ještě zdaleka nekončí a technici v Molsheimu udělají co bude v jejich silách, aby z motoru dostali všechno, co bude v jejich možnostech.
Všem už je ale teď jasné, že v dlouhodobějším výhledu bude muset Bugatti přistoupit k elektrifikaci, jinak nesplní stále náročnější emisní limity. Winkelmann navíc naznačil, že hybridizace může být dobrou volbou zvláště teď, kdy se daří zmenšovat váhu baterií. Nová technologie však bude muset být schopna nabídnout minimálně stejný výkon, jaký poskytoval motor W16.
Jak uvádí web Motor1, který na rozhovor upozornil, tradiční motor W16 by se mohl objevit ještě pod kapotou modelu, který by mohl vycházet z konceptu 16C Galibier, jež byl představen již v roce 2009. Tomu nahrávají i některé špionážní fotky, na skutečnost si ale budeme muset počkat.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.