Poláci přestavěli Mustang na Varšavu, Ford dává od kontroverzního vozu ruce pryč

Warszawa M20 GT
Warszawa M20 GT, foto: KHM Motor Poland
Antonín Marek , AutoRoad.cz 7. září 2018 9:26
Sdílej:

Vzpomenete si na první polský masově vyráběný automobil z období po druhé světové válce? Pokud ne, nevadí. Byl jím totiž FSO Warszawa M20, lépe známý spíš po odznačením Varšava 200. Výroba vozu začala v padesátých letech, pod jeho karoserií se však ukrýval sovětský Gaz M20 Poběda. Polská společnost KHM Motor Poland se však rozhodla vzdát Varšavě hold novým modelem, jehož design je ale značně kontroverzní.

Společnost KHM Motor Poland vznikla v roce 2013 s jasným cílem stavět moderní automobily, které však budou navazovat na ikonické polské vozy minulosti. A jedním z nejvýznamnějších historických vozidel byla právě FSO Warszava M20, která se vyráběla mezi lety 1951 až 1973.

Pokud znáte historická sovětská vozidla, pravděpodobně jste si rychle všimli podobnosti s ikonickým Gaz M20 Poběda, jehož licenční kopií vlastně Varšava byla. Její výroba trvala dlouhých 22 let, během nichž prošla řadou technických i designových úprav. Dostala nové motory, nové karoserie a samozřejmě i jiná označení. Celkem vzniklo přes 254 000 Varšav, jejichž nástupcem se stal až Polski Fiat 125p.

Je tedy celkem pochopitelné, že se KHM Motor rozhodli začít právě s Varšavou. Jako její základ si však protentokrát zvolili vůz ze západní produkce a to rovnou ikonu amerických silnic Ford Mustang, který se však dočkal komplexního přepracování interiéru i exteriéru.

Podle dostupných informací byla prezentovaná "Varšava M20 GT" postavena na základech Fordu Mustang GT, modelový rok 2016. Pokud jste ho ale nepoznali, nemusíte chodit k očnímu. Jeho tradiční design totiž ukrývá body-kit, který vzbuzuje vášnivé debaty.

Zástupci KHM Motor však popisují design nové M20 GT jako „moderní a elegantní" a dodávají, že jejich cílem bylo zachovat esenci originální Varšavy M20, zatímco „nechtěli ignorovat ani moderní trendy." Jak moc se jim to povedlo ať každý zhodnotí po svém, my však můžeme dodat, že technika vozu je úžasný kočkopes.

Základ pochází z Fordu Mustang, design karoserie zřejmě z Polska, zadní LED světlomety z německého Mercedesu-AMG GT a jak sám výrobce přiznal, některé komponenty pochází i z Chevroletu Camaro.

Na druhou stranu je však potřeba uznat, že design kabiny rozhodně není takový průšvih.Masivní použití světlé kůže vytváří příjemné prostředí hodné skutečně luxusního GT, zatímco velká dotykový infotainment panel uprostřed středové konzole zase vozu dodává na modernosti a sofistikovanosti.

Technické parametry vozu však zůstaly zřejmě nezměněny. Co se výkonu týče, měla by moderní Varšava M20 GT ukrývat pod kapotou sériový 5.0 litrový osmiválec o výkonu 420 koní, což je oproti původnímu modelu z padesátých let podstatný rozdíl. V té době totiž 2.1 litrový čtyřválec nabídl řidiči jen 52 koní.

To nejvtipnější ale přichází jako obvykle až nakonec. KHM Motor se totiž na svém webu i ve svých prezentacích chlubila spoluprací s Fordem, který měl dodávat důležité komponenty. Jakmile se však nové Varšavě M20 GT začala dostávat mediální pozornost, ukázalo se, že to není tak úplně pravda.

Ford dokonce vydal tiskové prohlášení, ve kterém popírá jakoukoliv spolupráci. „V návaznosti na informace z médií o údajné spolupráci mezi KHM Motor Poland a Ford Europe v přípravě na projektu Varšava M20 GT vás chceme informovat, že žádná dohoda mezi Fordem a danou společností nebyla uzavřena ani podepsána. Použití loga Ford na webových stránkách KHM Motor Poland s informací o této spolupráci je bezdůvodné a protiprávní," uvádí tisková zpráva zveřejněná webem Autogaleria.

Krátce po jejím zveřejnění tak byly informace o spolupráci s Fordem z webových stránek KHM Motor odstraněny. Pokud ale KHM Motor nebude dostávat zásoby specifických dílů od americké automobilky, existuje velká šance, že celý projekt M20 GT nakonec skončí jen u jediného vyrobeného modelu.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.