Vzpomenete si na první polský masově vyráběný automobil z období po druhé světové válce? Pokud ne, nevadí. Byl jím totiž FSO Warszawa M20, lépe známý spíš po odznačením Varšava 200. Výroba vozu začala v padesátých letech, pod jeho karoserií se však ukrýval sovětský Gaz M20 Poběda. Polská společnost KHM Motor Poland se však rozhodla vzdát Varšavě hold novým modelem, jehož design je ale značně kontroverzní.
Společnost KHM Motor Poland vznikla v roce 2013 s jasným cílem stavět moderní automobily, které však budou navazovat na ikonické polské vozy minulosti. A jedním z nejvýznamnějších historických vozidel byla právě FSO Warszava M20, která se vyráběla mezi lety 1951 až 1973.
Pokud znáte historická sovětská vozidla, pravděpodobně jste si rychle všimli podobnosti s ikonickým Gaz M20 Poběda, jehož licenční kopií vlastně Varšava byla. Její výroba trvala dlouhých 22 let, během nichž prošla řadou technických i designových úprav. Dostala nové motory, nové karoserie a samozřejmě i jiná označení. Celkem vzniklo přes 254 000 Varšav, jejichž nástupcem se stal až Polski Fiat 125p.
Je tedy celkem pochopitelné, že se KHM Motor rozhodli začít právě s Varšavou. Jako její základ si však protentokrát zvolili vůz ze západní produkce a to rovnou ikonu amerických silnic Ford Mustang, který se však dočkal komplexního přepracování interiéru i exteriéru.
Podle dostupných informací byla prezentovaná "Varšava M20 GT" postavena na základech Fordu Mustang GT, modelový rok 2016. Pokud jste ho ale nepoznali, nemusíte chodit k očnímu. Jeho tradiční design totiž ukrývá body-kit, který vzbuzuje vášnivé debaty.
Zástupci KHM Motor však popisují design nové M20 GT jako „moderní a elegantní" a dodávají, že jejich cílem bylo zachovat esenci originální Varšavy M20, zatímco „nechtěli ignorovat ani moderní trendy." Jak moc se jim to povedlo ať každý zhodnotí po svém, my však můžeme dodat, že technika vozu je úžasný kočkopes.
Základ pochází z Fordu Mustang, design karoserie zřejmě z Polska, zadní LED světlomety z německého Mercedesu-AMG GT a jak sám výrobce přiznal, některé komponenty pochází i z Chevroletu Camaro.
Na druhou stranu je však potřeba uznat, že design kabiny rozhodně není takový průšvih.Masivní použití světlé kůže vytváří příjemné prostředí hodné skutečně luxusního GT, zatímco velká dotykový infotainment panel uprostřed středové konzole zase vozu dodává na modernosti a sofistikovanosti.
Technické parametry vozu však zůstaly zřejmě nezměněny. Co se výkonu týče, měla by moderní Varšava M20 GT ukrývat pod kapotou sériový 5.0 litrový osmiválec o výkonu 420 koní, což je oproti původnímu modelu z padesátých let podstatný rozdíl. V té době totiž 2.1 litrový čtyřválec nabídl řidiči jen 52 koní.
To nejvtipnější ale přichází jako obvykle až nakonec. KHM Motor se totiž na svém webu i ve svých prezentacích chlubila spoluprací s Fordem, který měl dodávat důležité komponenty. Jakmile se však nové Varšavě M20 GT začala dostávat mediální pozornost, ukázalo se, že to není tak úplně pravda.
Ford dokonce vydal tiskové prohlášení, ve kterém popírá jakoukoliv spolupráci. „V návaznosti na informace z médií o údajné spolupráci mezi KHM Motor Poland a Ford Europe v přípravě na projektu Varšava M20 GT vás chceme informovat, že žádná dohoda mezi Fordem a danou společností nebyla uzavřena ani podepsána. Použití loga Ford na webových stránkách KHM Motor Poland s informací o této spolupráci je bezdůvodné a protiprávní," uvádí tisková zpráva zveřejněná webem Autogaleria.
Krátce po jejím zveřejnění tak byly informace o spolupráci s Fordem z webových stránek KHM Motor odstraněny. Pokud ale KHM Motor nebude dostávat zásoby specifických dílů od americké automobilky, existuje velká šance, že celý projekt M20 GT nakonec skončí jen u jediného vyrobeného modelu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?