Vzpomenete si na první polský masově vyráběný automobil z období po druhé světové válce? Pokud ne, nevadí. Byl jím totiž FSO Warszawa M20, lépe známý spíš po odznačením Varšava 200. Výroba vozu začala v padesátých letech, pod jeho karoserií se však ukrýval sovětský Gaz M20 Poběda. Polská společnost KHM Motor Poland se však rozhodla vzdát Varšavě hold novým modelem, jehož design je ale značně kontroverzní.
Společnost KHM Motor Poland vznikla v roce 2013 s jasným cílem stavět moderní automobily, které však budou navazovat na ikonické polské vozy minulosti. A jedním z nejvýznamnějších historických vozidel byla právě FSO Warszava M20, která se vyráběla mezi lety 1951 až 1973.
Pokud znáte historická sovětská vozidla, pravděpodobně jste si rychle všimli podobnosti s ikonickým Gaz M20 Poběda, jehož licenční kopií vlastně Varšava byla. Její výroba trvala dlouhých 22 let, během nichž prošla řadou technických i designových úprav. Dostala nové motory, nové karoserie a samozřejmě i jiná označení. Celkem vzniklo přes 254 000 Varšav, jejichž nástupcem se stal až Polski Fiat 125p.
Je tedy celkem pochopitelné, že se KHM Motor rozhodli začít právě s Varšavou. Jako její základ si však protentokrát zvolili vůz ze západní produkce a to rovnou ikonu amerických silnic Ford Mustang, který se však dočkal komplexního přepracování interiéru i exteriéru.
Podle dostupných informací byla prezentovaná "Varšava M20 GT" postavena na základech Fordu Mustang GT, modelový rok 2016. Pokud jste ho ale nepoznali, nemusíte chodit k očnímu. Jeho tradiční design totiž ukrývá body-kit, který vzbuzuje vášnivé debaty.
Zástupci KHM Motor však popisují design nové M20 GT jako „moderní a elegantní" a dodávají, že jejich cílem bylo zachovat esenci originální Varšavy M20, zatímco „nechtěli ignorovat ani moderní trendy." Jak moc se jim to povedlo ať každý zhodnotí po svém, my však můžeme dodat, že technika vozu je úžasný kočkopes.
Základ pochází z Fordu Mustang, design karoserie zřejmě z Polska, zadní LED světlomety z německého Mercedesu-AMG GT a jak sám výrobce přiznal, některé komponenty pochází i z Chevroletu Camaro.
Na druhou stranu je však potřeba uznat, že design kabiny rozhodně není takový průšvih.Masivní použití světlé kůže vytváří příjemné prostředí hodné skutečně luxusního GT, zatímco velká dotykový infotainment panel uprostřed středové konzole zase vozu dodává na modernosti a sofistikovanosti.
Technické parametry vozu však zůstaly zřejmě nezměněny. Co se výkonu týče, měla by moderní Varšava M20 GT ukrývat pod kapotou sériový 5.0 litrový osmiválec o výkonu 420 koní, což je oproti původnímu modelu z padesátých let podstatný rozdíl. V té době totiž 2.1 litrový čtyřválec nabídl řidiči jen 52 koní.
To nejvtipnější ale přichází jako obvykle až nakonec. KHM Motor se totiž na svém webu i ve svých prezentacích chlubila spoluprací s Fordem, který měl dodávat důležité komponenty. Jakmile se však nové Varšavě M20 GT začala dostávat mediální pozornost, ukázalo se, že to není tak úplně pravda.
Ford dokonce vydal tiskové prohlášení, ve kterém popírá jakoukoliv spolupráci. „V návaznosti na informace z médií o údajné spolupráci mezi KHM Motor Poland a Ford Europe v přípravě na projektu Varšava M20 GT vás chceme informovat, že žádná dohoda mezi Fordem a danou společností nebyla uzavřena ani podepsána. Použití loga Ford na webových stránkách KHM Motor Poland s informací o této spolupráci je bezdůvodné a protiprávní," uvádí tisková zpráva zveřejněná webem Autogaleria.
Krátce po jejím zveřejnění tak byly informace o spolupráci s Fordem z webových stránek KHM Motor odstraněny. Pokud ale KHM Motor nebude dostávat zásoby specifických dílů od americké automobilky, existuje velká šance, že celý projekt M20 GT nakonec skončí jen u jediného vyrobeného modelu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.