Jak bezpečně cestovat s nejmenšími dětmi? Pediatři vydali nová doporučení

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 5. září 2018, 11:07 Aktualizováno 5.9.2018, 11:32 Google+

Malé děti jsou velice zranitelné a tak každý rodič jistě řeší, jak je nejen v autě přepravovat co nejbezpečněji. Touto otázku se opakovaně zabývají i odborníci ve spolupráci s pediatry, kteří nyní v USA přišli s několika novinkami. Nejedná se sice o žádné zásadní objevy, přesto se může hodit tyto drobnosti znát.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dítě v autosedačce

Dítě v autosedačce | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Jak informovala americká televizní stanice CBSN, Americká pediatrická akademie (AAP) nedávno aktualizovala svůj seznam doporučení pro bezpečnou přepravu dětí autem, přičemž nejdůležitější novinkou má být doporučení zaměřit se na volbu vhodné sedačky podle velikosti dítěte, nikoliv podle věku.

V podstatě se jedná o doporučení, na jehož základě by měli rodiče používat sedačku obrácenou proti směru jízdy tak dlouho, dokud to váha a výška dítěte dovolí. Dříve přitom organizace radila využívat tento typ sedaček do věku dvou let. 

Jak totiž ukazují výzkumy, sedačky obrácení proti směru jízdy podstatně lépe podpírají hlavu a krk, díky čemuž jsou schopny pojmout během nárazu podstatně více energie a ochránit tak zranitelné tělo. Pokud jsou ale malé děti upnuty v sedačkách po směru jízdy, je na jejich hlavu a krk v případě nárazu vyvíjen obří tlak, který může vést k vážným zraněním.

Jak uvádí AAP, řada rodičů zbytečně pospíchá s výměnou sedaček umístěných proti směru jízdy za typ upnutý po směru jízdy. Častým argumentem bývá nervozita dítěte nebo horší možnost dítě kontrolovat či zabavit na delších cestách, když je umístěné proti směru jízdy.

Podle odborníků je však otálení v tomto případě to nejlepší, co mohou rodiče udělat. „Každá změna zabezpečení dítěte v autě - ze sedačky umístěné proti směru jízdy na klasickou sedačku, poté na podsedák a nakonec jen tradiční uchycení tříbodovým pásem, snižuje ochranu dítěte," stojí v tiskové zprávě AAP.

Neznamená to však, že by rodiče měli dítě nechávat v sedačce za každou cenu. Každá sedačka je vybavena návodem a tabulkami, ve kterých výrobce udává maximální výšku a váhu dítěte. Jakmile se k ní dítě začne přibližovat, je ten nejlepší čas začít se poohlížet po novějším a větším typu.

Reportáž CBSN věnující se doporučení amerických pediatrů používat sedačky umístěné proti směru jízdy co nejdéle | zdroj: youtube.com

Dobře řešený návod pro vhodný výběr dětské autosedačky nabízí například český BESIP, který je rozděluje do čtyř kategorií. 

Pro nejmenší děti, batolata a děti až do prvního roku mateřské školky jsou určeny sedačky skupin 0, 0+ a I, přičemž do skupiny 0 a 0+ se řadí děti ve věku do 9/12 měsíců a váhy 13 kg. Do skupiny I pak spadají děti ve váhové kategorii 9 - 18 kilogramů a ve věku 9 měsíců až 4 roky. 

Právě děti v tomto věku a této váhové kategorii patří na cestách automobilem k nejzranitelnějším. BESIP doporučuje skořepinové sedačky umístěné proti směru jízdy pro skupiny 0 a 0+, přičemž pro skupinu I už jsou doporučeny sedačky s vlastním poutacím systémem. Současně však BESIP nevylučuje ani použití skořepinových sedaček proti směru jízdy ani u dětí ze skupiny I - avšak pouze za předpokladu, že sedačka nebude pro dítě malá - poté by totiž opět rostlo riziko nebezpečí.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Vyšší skupiny dětských sedaček II a III pak již počítají s použitím bezpečnostního pásku, který se buď protahuje skrze velkou sedačku, nebo u větších dětí ze skupiny III již pouze přes dítě a podsedák. Ten je nutné používat tak dlouho, dokud dítě nedosáhne výšky 150 cm, jinak by pásy nemusely plnit svou roli správně a naopak by se mohly stát nebezpečné.

Vytisknout

Diskuze: Jak bezpečně cestovat s nejmenšími dětmi? Pediatři vydali nová doporučení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

Volkswagen Tiguan

Velké slevy u sedmi nových VW - levnější už to nebude!

Dacia Duster 2024, nejhezčí Dacia všech dob?

Dacia změní image. Bude levnější alternativou k Jeepu. A příjde nový model

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda dělá z Čechů hlupáky! Enyaq v Německu koupíte o 190 tisíc levněji, než v Česku, zjistil Hofy

Toyota Mirai poháněná vodíkem na první veřejné tankovací stanici v ČR v Praze na Barrandově

Průlom ve vodíkové technologii? Japonci tvrdí, že ano

Tesla Model S

Elektromobily rychle ztrácejí na hodnotě. Rychleji než tradiční auta

reklama

Doporučujeme

Nová generace Tesla Roadsteru

Evropská premiéra Tesly Roadster? Úchvatný vůz již přicestoval na starý…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud