Jak bezpečně cestovat s nejmenšími dětmi? Pediatři vydali nová doporučení

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 5. září 2018, 11:07 Aktualizováno 5.9.2018, 11:32 Google+

Malé děti jsou velice zranitelné a tak každý rodič jistě řeší, jak je nejen v autě přepravovat co nejbezpečněji. Touto otázku se opakovaně zabývají i odborníci ve spolupráci s pediatry, kteří nyní v USA přišli s několika novinkami. Nejedná se sice o žádné zásadní objevy, přesto se může hodit tyto drobnosti znát.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dítě v autosedačce

Dítě v autosedačce | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Jak informovala americká televizní stanice CBSN, Americká pediatrická akademie (AAP) nedávno aktualizovala svůj seznam doporučení pro bezpečnou přepravu dětí autem, přičemž nejdůležitější novinkou má být doporučení zaměřit se na volbu vhodné sedačky podle velikosti dítěte, nikoliv podle věku.

V podstatě se jedná o doporučení, na jehož základě by měli rodiče používat sedačku obrácenou proti směru jízdy tak dlouho, dokud to váha a výška dítěte dovolí. Dříve přitom organizace radila využívat tento typ sedaček do věku dvou let. 

Jak totiž ukazují výzkumy, sedačky obrácení proti směru jízdy podstatně lépe podpírají hlavu a krk, díky čemuž jsou schopny pojmout během nárazu podstatně více energie a ochránit tak zranitelné tělo. Pokud jsou ale malé děti upnuty v sedačkách po směru jízdy, je na jejich hlavu a krk v případě nárazu vyvíjen obří tlak, který může vést k vážným zraněním.

Jak uvádí AAP, řada rodičů zbytečně pospíchá s výměnou sedaček umístěných proti směru jízdy za typ upnutý po směru jízdy. Častým argumentem bývá nervozita dítěte nebo horší možnost dítě kontrolovat či zabavit na delších cestách, když je umístěné proti směru jízdy.

Podle odborníků je však otálení v tomto případě to nejlepší, co mohou rodiče udělat. „Každá změna zabezpečení dítěte v autě - ze sedačky umístěné proti směru jízdy na klasickou sedačku, poté na podsedák a nakonec jen tradiční uchycení tříbodovým pásem, snižuje ochranu dítěte," stojí v tiskové zprávě AAP.

Neznamená to však, že by rodiče měli dítě nechávat v sedačce za každou cenu. Každá sedačka je vybavena návodem a tabulkami, ve kterých výrobce udává maximální výšku a váhu dítěte. Jakmile se k ní dítě začne přibližovat, je ten nejlepší čas začít se poohlížet po novějším a větším typu.

Reportáž CBSN věnující se doporučení amerických pediatrů používat sedačky umístěné proti směru jízdy co nejdéle | zdroj: youtube.com

Dobře řešený návod pro vhodný výběr dětské autosedačky nabízí například český BESIP, který je rozděluje do čtyř kategorií. 

Pro nejmenší děti, batolata a děti až do prvního roku mateřské školky jsou určeny sedačky skupin 0, 0+ a I, přičemž do skupiny 0 a 0+ se řadí děti ve věku do 9/12 měsíců a váhy 13 kg. Do skupiny I pak spadají děti ve váhové kategorii 9 - 18 kilogramů a ve věku 9 měsíců až 4 roky. 

Právě děti v tomto věku a této váhové kategorii patří na cestách automobilem k nejzranitelnějším. BESIP doporučuje skořepinové sedačky umístěné proti směru jízdy pro skupiny 0 a 0+, přičemž pro skupinu I už jsou doporučeny sedačky s vlastním poutacím systémem. Současně však BESIP nevylučuje ani použití skořepinových sedaček proti směru jízdy ani u dětí ze skupiny I - avšak pouze za předpokladu, že sedačka nebude pro dítě malá - poté by totiž opět rostlo riziko nebezpečí.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Vyšší skupiny dětských sedaček II a III pak již počítají s použitím bezpečnostního pásku, který se buď protahuje skrze velkou sedačku, nebo u větších dětí ze skupiny III již pouze přes dítě a podsedák. Ten je nutné používat tak dlouho, dokud dítě nedosáhne výšky 150 cm, jinak by pásy nemusely plnit svou roli správně a naopak by se mohly stát nebezpečné.

Vytisknout

Diskuze: Jak bezpečně cestovat s nejmenšími dětmi? Pediatři vydali nová doporučení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Legendy

Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

Ferrari 360 Challenge Stradale (Foto:Axion23)

Jaká Ferrari stojí v ostře střežených českých garážích?

Mercedes-Benz T

Mercedes-Benz zahájil prodej nové Třídy T

Ilustrační foto

Plány na úspory k ledu. Stát koupí 700 aut, každé za víc než milion bez DPH

HoppyGo Fiat Ducato

Obliba obytných vozů roste, dovolenou v karavanu zvažuje 30 procent lidí

Ilustrační foto

Autodopravce drtí náklady. Část zvažuje konec

BMW 2 Gran Coupé poprvé přináší koncept čtyřdveřového kupé do segmentu kompaktních vozů

BMW prudce zvýšilo zisk. Prozradilo, co za tím stojí

Rolls Royce Ghost je aktuálně velmi žádaným modelem předevší na trzích v Asii a USA

Do Česka přibyly ojeté skvosty, ale i auta, na která se dívalo přes prsty

Alpine A110S

Alpine otevírá showroom v Praze

reklama

Doporučujeme

Nová generace Tesla Roadsteru

Evropská premiéra Tesly Roadster? Úchvatný vůz již přicestoval na starý…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jaká Ferrari stojí v ostře střežených českých garážích?

  2. Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

  3. Plány na úspory k ledu. Stát koupí 700 aut, každé za víc než milion bez DPH

  4. Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

  5. Obliba obytných vozů roste, dovolenou v karavanu zvažuje 30 procent lidí

  6. První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud