Ačkoliv se nám automobilky v posledních letech snaží stále více zalíbit vozy ze segmentu SUV a crossover, tradiční malé vozy, chcete-li supermini, mají minimálně v Evropě stále silné zastoupení jak na trhu, tak na silnicích. Posledním počinem mladoboleslavské automobilky v tomto segmentu se pak stala nedávno modernizovaná Škoda Fabia, která se ale bude muset utkat s bohatou konkurencí. Jaké šance ji ale dávají například na druhém konci světa, tedy v Austrálii?
Trh malých automobilů nabízí skutečně pestrou paletu modelů. Jen narychlo můžeme jmenovat stroje jako Ford Fiesta, Renault Clio, Mazda 2, Opel Corsa nebo Suzuki Swift. Mezi těmito vozy se však vždy vyjímala i trojice z německého koncernu Volkswagen Group: VW Polo, Seat Ibiza a v současnosti i omlazená Škoda Fabia.
Ačkoliv všechny vozy sdílejí stejnou platformu, technologie, motory i převodovky, stále se mezi nimi najde řada rozdílů. Včetně těch cenových. Na špici dlouhodobě stojí model Polo, který byl vždy dražší než jeho český a španělský sourozenec. V Austrálii se však podívali této "nespravedlnosti" na zoubek.
V australském motoristickém magazínu CarsGuide totiž dostali k testu novou Fabii, které je zřejmě ohromila. Jak jinak si vysvětlit jejich pět důvodů, proč by Fabia mohla být tím nejlepším ze segmentu malých aut? Ještě než se začnete rozčilovat pro naši či australskou zaujatost, pojďme se podívat na to, jaké přednosti nové Fabie v Austrálii vyzdvihují:
1. Skvělý poměr cena / výkon
Finance jsou při výběru auta vždy až na prvním místě a tak není divu, že se mezi přednostmi Fabie dostaly na první místo. Podle CarsGuide totiž Fabia nabízí naprosto vynikající poměr ceny a výkonu. Ve srovnání s podobně vybaveným a výkonným VW Polo vycházela Fabia dokonce o cca 5.500 australských dolarů (cca 89 000 Kč) méně. A to je u aut s pořizovací hodnotou do 20 000 australských dolarů skutečně hodně.
2. Dobře spolupracující motor a převodovka
Fabia po faceliftu dostala k nevoli mnohých pouze tříválcové přeplňované jednotky 1.0 litru, které jsou navíc vybaveny filtrem pevných částic. Vždy záleží jakou kombinaci motoru a převodovky si zákazník zvolí, 1.0 litrové TSI o výkonu 81 kW v kombinaci se 7 stupňovým automatem DSG prý však poskytovalo dostatečnou dynamiku pro cestování i předjíždění a to za odpovídající náklady na provoz.
3. Důraz na detail
Zatímco Volkswagen se u nového modelu Polo zaměřuje převážně na styl, Škoda se stále drží svých Simply Clever řešení a pozornost upírá na praktické detaily, které zákazník okamžitě postřehne a hned ví jak je využít. Příkladem mohou být háčky na tašky v kufru, šikovné přehrádky, deštník v kabině, odpadkový koš ve dveřích, šikovné úložné prostory atd.
4. Rafinovanost
Navzdory malým rozměrům a malému motoru nabízí nové Fabia dostatek komfortu i při cestování na delších trasách. Chvála směřuje hlavně na pohodlné sedačky, dobře nastavitelnou klimatizaci a delší převodové rychlosti, díky čemuž dokáže Fabia na delších cestách údajně překonat i mnohou konkurenci z vyšších tříd.
5. Kvalita zpracování
Ačkoliv je ve srovnání s Polem lacinější, přesto neztrácí Fabia nic ne kvalitě. Ať už je řeč o kůží obšívaném volantu, panelu infotainmentu nebo pohodlných a elegantních sedadlech. Kabina je útulná a navíc působí dojmem, že něco vydrží.
Aby však v Austrálii nebyli podezírání z bezprecedentního nadržování, zmínili také několik stinných stránek, na které v našich recenzích také bohužel často upozorňujeme. Jsou jimi příplatky, které dokáží vynést cenu vozu dost vysoko. V tomto případě byla řeč například o hezčích kolech, infotainmentu s navigací nebo o tempomatu. Podvozek navíc může být na někoho až příliš tvrdý a design vozu může někomu přijít příliš usedlý.
Díky kombinaci pěti výše zmíněných faktorů je však Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW ve spojení s automatickou DSG převodovkou v očích australských kolegů skvělým malým autem a snadno se může měřit i s podstatně dražším VW Polo.
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.