Ačkoliv se nám automobilky v posledních letech snaží stále více zalíbit vozy ze segmentu SUV a crossover, tradiční malé vozy, chcete-li supermini, mají minimálně v Evropě stále silné zastoupení jak na trhu, tak na silnicích. Posledním počinem mladoboleslavské automobilky v tomto segmentu se pak stala nedávno modernizovaná Škoda Fabia, která se ale bude muset utkat s bohatou konkurencí. Jaké šance ji ale dávají například na druhém konci světa, tedy v Austrálii?
Trh malých automobilů nabízí skutečně pestrou paletu modelů. Jen narychlo můžeme jmenovat stroje jako Ford Fiesta, Renault Clio, Mazda 2, Opel Corsa nebo Suzuki Swift. Mezi těmito vozy se však vždy vyjímala i trojice z německého koncernu Volkswagen Group: VW Polo, Seat Ibiza a v současnosti i omlazená Škoda Fabia.
Ačkoliv všechny vozy sdílejí stejnou platformu, technologie, motory i převodovky, stále se mezi nimi najde řada rozdílů. Včetně těch cenových. Na špici dlouhodobě stojí model Polo, který byl vždy dražší než jeho český a španělský sourozenec. V Austrálii se však podívali této "nespravedlnosti" na zoubek.
V australském motoristickém magazínu CarsGuide totiž dostali k testu novou Fabii, které je zřejmě ohromila. Jak jinak si vysvětlit jejich pět důvodů, proč by Fabia mohla být tím nejlepším ze segmentu malých aut? Ještě než se začnete rozčilovat pro naši či australskou zaujatost, pojďme se podívat na to, jaké přednosti nové Fabie v Austrálii vyzdvihují:
1. Skvělý poměr cena / výkon
Finance jsou při výběru auta vždy až na prvním místě a tak není divu, že se mezi přednostmi Fabie dostaly na první místo. Podle CarsGuide totiž Fabia nabízí naprosto vynikající poměr ceny a výkonu. Ve srovnání s podobně vybaveným a výkonným VW Polo vycházela Fabia dokonce o cca 5.500 australských dolarů (cca 89 000 Kč) méně. A to je u aut s pořizovací hodnotou do 20 000 australských dolarů skutečně hodně.
2. Dobře spolupracující motor a převodovka
Fabia po faceliftu dostala k nevoli mnohých pouze tříválcové přeplňované jednotky 1.0 litru, které jsou navíc vybaveny filtrem pevných částic. Vždy záleží jakou kombinaci motoru a převodovky si zákazník zvolí, 1.0 litrové TSI o výkonu 81 kW v kombinaci se 7 stupňovým automatem DSG prý však poskytovalo dostatečnou dynamiku pro cestování i předjíždění a to za odpovídající náklady na provoz.
3. Důraz na detail
Zatímco Volkswagen se u nového modelu Polo zaměřuje převážně na styl, Škoda se stále drží svých Simply Clever řešení a pozornost upírá na praktické detaily, které zákazník okamžitě postřehne a hned ví jak je využít. Příkladem mohou být háčky na tašky v kufru, šikovné přehrádky, deštník v kabině, odpadkový koš ve dveřích, šikovné úložné prostory atd.
4. Rafinovanost
Navzdory malým rozměrům a malému motoru nabízí nové Fabia dostatek komfortu i při cestování na delších trasách. Chvála směřuje hlavně na pohodlné sedačky, dobře nastavitelnou klimatizaci a delší převodové rychlosti, díky čemuž dokáže Fabia na delších cestách údajně překonat i mnohou konkurenci z vyšších tříd.
5. Kvalita zpracování
Ačkoliv je ve srovnání s Polem lacinější, přesto neztrácí Fabia nic ne kvalitě. Ať už je řeč o kůží obšívaném volantu, panelu infotainmentu nebo pohodlných a elegantních sedadlech. Kabina je útulná a navíc působí dojmem, že něco vydrží.
Aby však v Austrálii nebyli podezírání z bezprecedentního nadržování, zmínili také několik stinných stránek, na které v našich recenzích také bohužel často upozorňujeme. Jsou jimi příplatky, které dokáží vynést cenu vozu dost vysoko. V tomto případě byla řeč například o hezčích kolech, infotainmentu s navigací nebo o tempomatu. Podvozek navíc může být na někoho až příliš tvrdý a design vozu může někomu přijít příliš usedlý.
Díky kombinaci pěti výše zmíněných faktorů je však Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW ve spojení s automatickou DSG převodovkou v očích australských kolegů skvělým malým autem a snadno se může měřit i s podstatně dražším VW Polo.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.