Mějte na paměti, že většinu dopravních nehod způsobují právě samotní řidiči. V provozu je důležité myslet na ostatní, předvídat jejich chování a správně na něj reagovat. Přinášíme několik základních pravidel, díky kterým bude vaše cesta bezpečnější.
Sebeovládání
Klíčovým aspektem je potlačovat vlastní povahové vlastnosti, které by mohly mít negativní dopad na bezpečnost jízdy. Pokud ve vypjatých situacích ztrácíte nervy, myslete na to, snažte se mírnit a ovládat. Předejdete tak zbytečně vyhroceným situacím nebo rovnou nehodě. Flegmatici by se měli naopak vědomě nutit k vyšší aktivitě a pozornosti. Řízení vyžaduje maximální soustředěnost, pozornost vůči okolnímu provozu a předvídavost.
Jezděte defenzivně
Splynutí s provozem je klíčové. „Berte zřetel na možnosti svého auta, fyzikální zákony, situaci na vozovce i na počasí. Stejně důležité je akceptovat i své možnosti a nesnažit se jít za jejich hranu. To se týká především přizpůsobení rychlosti, délky tras a výběru míst pro předjíždění,“ komentuje Michal Knor z Auto Kelly. K ostatním účastníkům silničního provozu se chovejte přátelsky a laskavě. Ještě více pak k těm nejzranitelnějším – motocyklistům, cyklistům nebo chodcům.
Buďte vidět
Zákon jasně stanovuje, že vozidlo musí být neustále osvětleno. Důvod je jednoduchý – pokud protijedoucího řidiče oslní slunce, uvidí vaše auto lépe.
Chovejte se předvídatelně
Používejte vždy a včas blinkry. Před předjížděním dejte najevo, že se k úkonu chystáte a dávejte zřetelně najevo své úmysly. To platí i o brzdění nebo změně směru jízdy. Ostatní řidiči na vás musejí reagovat, takže jim to usnadníte tím, že jim necháte dostatečný prostor a čas pro reakci.
Bezpečná vzdálenost
Pokud je vaše vozidlo v dobrém technickém stavu a na silnici panují suché podmínky, platí jednoduché pravidlo pro udržení bezpečné vzdálenosti od auta před vámi – „zásada dvou vteřin.“ Vyberte si ve směru jízdy nějaký bod, který auto před vámi zrovna míjí. Než k němu dojedete vy, měly by uplynout minimálně dvě vteřiny. Taková vzdálenost je dostačující pro nutnou reakci a přizpůsobení nastalé situaci.
Jestli si stavem vozidla nejste jisti, nebo jedete za špatného počasí, rozestup výrazně zvětšete. Automobil na mokré silnici nebo ve špatném stavu brzdí mnohem déle.
Mějte časovou rezervu
„Na danou trasu si nechte vždy časovou rezervu a nejezděte ve spěchu nebo stresu. Minimální rezervou jen půlhodina,“ upozorňuje Michal Knor z Auto Kelly. Pak nebudete mít potřebu spěchat a předejdete tak zbrklému chování a nebezpečné jízdě.
Předvídejte
Předvídavost a odhad chování ostatních může klidně zachránit život, a to nejen vám. Je lepší počítat s možným pochybením ostatních účastníků provozu a být na to připraven.
Zvládání smyku
Do smyku se občas dostanete velmi jednoduše, horší ale je dostat se z něj ven. Poznejte své auto a naučte se na něj správně reagovat. Každý vůz se chová dle daného pohonu náprav, ale platí zde ustálená pravidla. Nikdy nebrzděte. Pokud dosáhnete přetáčivosti, ihned zmáčkněte spojku a nebrzděte. Volantem zatočte do směru vybočující zádě a počkejte na srovnání. Vozy s pohonem předních kol trpí na smyk nedotáčivý, zde stačí ubrat a srovnat na chvíli řízení, pak ihned zatočte do požadovaného směru. I tady platí především nebrzdit, jinak kola ztratí trakci zcela.
Jezděte bez pokut – povinná výbava
Až do konce září 2018 musíte ve svém autě mít náhradní pojistky a žárovky, rezervní kolo nebo sadu na opravu pneumatiky, hever, klíč na matice šroubů kol, reflexní vestu, výstražný trojúhelník a autolékárničku. Od října by se pak tato povinnost měla měnit a upravovat, zatím však všechno jmenované do povinné výbavy patří.
Hlídejte si proto nejen úplnost výbavy, ale i datum expirace lékárničky. Zajímavostí je, že příslušníci městské policie na kontrolu povinné výbavy nemají právo. To však neznamená, že ji můžete mít neúplnou nebo jakkoli v nepořádku. Povinnou výbavu do auta a další produkty seženete rychle a snadno na jednom místě třeba v jedné z třiaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?