Mějte na paměti, že většinu dopravních nehod způsobují právě samotní řidiči. V provozu je důležité myslet na ostatní, předvídat jejich chování a správně na něj reagovat. Přinášíme několik základních pravidel, díky kterým bude vaše cesta bezpečnější.
Sebeovládání
Klíčovým aspektem je potlačovat vlastní povahové vlastnosti, které by mohly mít negativní dopad na bezpečnost jízdy. Pokud ve vypjatých situacích ztrácíte nervy, myslete na to, snažte se mírnit a ovládat. Předejdete tak zbytečně vyhroceným situacím nebo rovnou nehodě. Flegmatici by se měli naopak vědomě nutit k vyšší aktivitě a pozornosti. Řízení vyžaduje maximální soustředěnost, pozornost vůči okolnímu provozu a předvídavost.
Jezděte defenzivně
Splynutí s provozem je klíčové. „Berte zřetel na možnosti svého auta, fyzikální zákony, situaci na vozovce i na počasí. Stejně důležité je akceptovat i své možnosti a nesnažit se jít za jejich hranu. To se týká především přizpůsobení rychlosti, délky tras a výběru míst pro předjíždění,“ komentuje Michal Knor z Auto Kelly. K ostatním účastníkům silničního provozu se chovejte přátelsky a laskavě. Ještě více pak k těm nejzranitelnějším – motocyklistům, cyklistům nebo chodcům.
Buďte vidět
Zákon jasně stanovuje, že vozidlo musí být neustále osvětleno. Důvod je jednoduchý – pokud protijedoucího řidiče oslní slunce, uvidí vaše auto lépe.
Chovejte se předvídatelně
Používejte vždy a včas blinkry. Před předjížděním dejte najevo, že se k úkonu chystáte a dávejte zřetelně najevo své úmysly. To platí i o brzdění nebo změně směru jízdy. Ostatní řidiči na vás musejí reagovat, takže jim to usnadníte tím, že jim necháte dostatečný prostor a čas pro reakci.
Bezpečná vzdálenost
Pokud je vaše vozidlo v dobrém technickém stavu a na silnici panují suché podmínky, platí jednoduché pravidlo pro udržení bezpečné vzdálenosti od auta před vámi – „zásada dvou vteřin.“ Vyberte si ve směru jízdy nějaký bod, který auto před vámi zrovna míjí. Než k němu dojedete vy, měly by uplynout minimálně dvě vteřiny. Taková vzdálenost je dostačující pro nutnou reakci a přizpůsobení nastalé situaci.
Jestli si stavem vozidla nejste jisti, nebo jedete za špatného počasí, rozestup výrazně zvětšete. Automobil na mokré silnici nebo ve špatném stavu brzdí mnohem déle.
Mějte časovou rezervu
„Na danou trasu si nechte vždy časovou rezervu a nejezděte ve spěchu nebo stresu. Minimální rezervou jen půlhodina,“ upozorňuje Michal Knor z Auto Kelly. Pak nebudete mít potřebu spěchat a předejdete tak zbrklému chování a nebezpečné jízdě.
Předvídejte
Předvídavost a odhad chování ostatních může klidně zachránit život, a to nejen vám. Je lepší počítat s možným pochybením ostatních účastníků provozu a být na to připraven.
Zvládání smyku
Do smyku se občas dostanete velmi jednoduše, horší ale je dostat se z něj ven. Poznejte své auto a naučte se na něj správně reagovat. Každý vůz se chová dle daného pohonu náprav, ale platí zde ustálená pravidla. Nikdy nebrzděte. Pokud dosáhnete přetáčivosti, ihned zmáčkněte spojku a nebrzděte. Volantem zatočte do směru vybočující zádě a počkejte na srovnání. Vozy s pohonem předních kol trpí na smyk nedotáčivý, zde stačí ubrat a srovnat na chvíli řízení, pak ihned zatočte do požadovaného směru. I tady platí především nebrzdit, jinak kola ztratí trakci zcela.
Jezděte bez pokut – povinná výbava
Až do konce září 2018 musíte ve svém autě mít náhradní pojistky a žárovky, rezervní kolo nebo sadu na opravu pneumatiky, hever, klíč na matice šroubů kol, reflexní vestu, výstražný trojúhelník a autolékárničku. Od října by se pak tato povinnost měla měnit a upravovat, zatím však všechno jmenované do povinné výbavy patří.
Hlídejte si proto nejen úplnost výbavy, ale i datum expirace lékárničky. Zajímavostí je, že příslušníci městské policie na kontrolu povinné výbavy nemají právo. To však neznamená, že ji můžete mít neúplnou nebo jakkoli v nepořádku. Povinnou výbavu do auta a další produkty seženete rychle a snadno na jednom místě třeba v jedné z třiaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.