Už jste někdy slyšeli termín „Tukovec"? Jedná se o český překlad slova Fatberg, které vzniklo odvozením od Iceberg, neboli ledovec. V podstatě se jedná o obrovské kusy pevného tuku, které kolují kanalizacemi a občas je dokáží ucpat. Takzvané tukovce dosud představovaly velký problém, díky kanadským vědcům by se však mohly změnit v obrovský zdroj čistého paliva.
Tým kanadských vědců přišel s objevem, který by mohl přetavit jeden z nejodpornějších lidských produktů 21. století do čistého zdroje paliva. Řeč je o tzv. tukovcích, jak bývá často překládán originální anglický název „Fatburg," který vznikl odvozením od slova pro ledovec (ledovec = Iceberg, tuk = fat).
A tohle označení vlastně ani není tak daleko od pravdy. Jedná se totiž o mnohdy obrovské kusy různého odpadu, který lidé i přes zákazy splachují do odpadu. Jmenovat můžeme například oleje na smažení, tuky a řadu dalších věcí, jako vlhčen ubrousky nebo prezervativy. To všechno se pak v spojuje v obrovskou masu, která plave mezi splašky a občas dokáže celý kanalizační systém i ucpat.
Problémy s tzv. tukovci se v posledních letech objevují ve velkých městech stále častěji. S jedním z nejhorších případů se musel minulý rok popasovat Londýn, jehož letitý kanalizační systém ucpal v oblasti Whitechapel tukvoec o váze cca 147 tun.
Odstraňování této nechutné masy různého odpadu, která plave mezi mezi exkrementy a splašky v uzavřeném prostoru, je doslova peklo. Současně se ale tukovce začínají ukazovat jako možný zdroj ekologického paliva. Z tukovce, který ucpal kanalizaci v oblasti Whitechapel, se totiž podařilo vyrobit několik hektolitrů biopaliva.
Kanadští vědci ale přišli s dalším využitím. Pokud se totiž tzv. tukovce zahřejí na teplotu mezi 90 až 110 °C a přidá se k nim peroxid vodíku, začne docházet k rozpadu organické hmoty, na které se vytvoří bakterie, které ji začnou likvidovat. Tyto bakterie přitom uvolňují metan, který je také známý jako zemní plyn.
Získávat palivo z oleje a tuků ale není nic nového. Stačí si jen vzpomenout na šetřílky, kteří do svých starých naftových motorů lijí přefiltrované použité oleje z restaurací. Z výfuku jich pak vychází zvláštní kombinace zápachů a vůní, které mnohdy mohou připomínat například smažené hranolky. Stejně tak je známý i proces získávání metanu z bio-odpadu.Zejména pak v zemědělství.
Tento nový proces zpracování tzv. tukovců je zatím pouze na začátku. Vědce ještě čeká změřit jeho efektivnost, náklady, atd. Pokud by se ale ukázalo, že zpracování tukovců na metan nebo bionaftu má smysl, jednalo by se o úsměvný paradox. Pokud by totiž lidé dodržovali doporučení jak zacházet s těmito odpady a nesplachovali je do odpadu, pravděpodobně bychom problémy s tukovci nemuseli řešit. Nyní by se však tukovce mohli stát zajímavým zdrojem různých typů paliva.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.