Už jste někdy slyšeli termín „Tukovec"? Jedná se o český překlad slova Fatberg, které vzniklo odvozením od Iceberg, neboli ledovec. V podstatě se jedná o obrovské kusy pevného tuku, které kolují kanalizacemi a občas je dokáží ucpat. Takzvané tukovce dosud představovaly velký problém, díky kanadským vědcům by se však mohly změnit v obrovský zdroj čistého paliva.
Tým kanadských vědců přišel s objevem, který by mohl přetavit jeden z nejodpornějších lidských produktů 21. století do čistého zdroje paliva. Řeč je o tzv. tukovcích, jak bývá často překládán originální anglický název „Fatburg," který vznikl odvozením od slova pro ledovec (ledovec = Iceberg, tuk = fat).
A tohle označení vlastně ani není tak daleko od pravdy. Jedná se totiž o mnohdy obrovské kusy různého odpadu, který lidé i přes zákazy splachují do odpadu. Jmenovat můžeme například oleje na smažení, tuky a řadu dalších věcí, jako vlhčen ubrousky nebo prezervativy. To všechno se pak v spojuje v obrovskou masu, která plave mezi splašky a občas dokáže celý kanalizační systém i ucpat.
Problémy s tzv. tukovci se v posledních letech objevují ve velkých městech stále častěji. S jedním z nejhorších případů se musel minulý rok popasovat Londýn, jehož letitý kanalizační systém ucpal v oblasti Whitechapel tukvoec o váze cca 147 tun.
Odstraňování této nechutné masy různého odpadu, která plave mezi mezi exkrementy a splašky v uzavřeném prostoru, je doslova peklo. Současně se ale tukovce začínají ukazovat jako možný zdroj ekologického paliva. Z tukovce, který ucpal kanalizaci v oblasti Whitechapel, se totiž podařilo vyrobit několik hektolitrů biopaliva.
Kanadští vědci ale přišli s dalším využitím. Pokud se totiž tzv. tukovce zahřejí na teplotu mezi 90 až 110 °C a přidá se k nim peroxid vodíku, začne docházet k rozpadu organické hmoty, na které se vytvoří bakterie, které ji začnou likvidovat. Tyto bakterie přitom uvolňují metan, který je také známý jako zemní plyn.
Získávat palivo z oleje a tuků ale není nic nového. Stačí si jen vzpomenout na šetřílky, kteří do svých starých naftových motorů lijí přefiltrované použité oleje z restaurací. Z výfuku jich pak vychází zvláštní kombinace zápachů a vůní, které mnohdy mohou připomínat například smažené hranolky. Stejně tak je známý i proces získávání metanu z bio-odpadu.Zejména pak v zemědělství.
Tento nový proces zpracování tzv. tukovců je zatím pouze na začátku. Vědce ještě čeká změřit jeho efektivnost, náklady, atd. Pokud by se ale ukázalo, že zpracování tukovců na metan nebo bionaftu má smysl, jednalo by se o úsměvný paradox. Pokud by totiž lidé dodržovali doporučení jak zacházet s těmito odpady a nesplachovali je do odpadu, pravděpodobně bychom problémy s tukovci nemuseli řešit. Nyní by se však tukovce mohli stát zajímavým zdrojem různých typů paliva.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.