Už jste někdy slyšeli termín „Tukovec"? Jedná se o český překlad slova Fatberg, které vzniklo odvozením od Iceberg, neboli ledovec. V podstatě se jedná o obrovské kusy pevného tuku, které kolují kanalizacemi a občas je dokáží ucpat. Takzvané tukovce dosud představovaly velký problém, díky kanadským vědcům by se však mohly změnit v obrovský zdroj čistého paliva.
Tým kanadských vědců přišel s objevem, který by mohl přetavit jeden z nejodpornějších lidských produktů 21. století do čistého zdroje paliva. Řeč je o tzv. tukovcích, jak bývá často překládán originální anglický název „Fatburg," který vznikl odvozením od slova pro ledovec (ledovec = Iceberg, tuk = fat).
A tohle označení vlastně ani není tak daleko od pravdy. Jedná se totiž o mnohdy obrovské kusy různého odpadu, který lidé i přes zákazy splachují do odpadu. Jmenovat můžeme například oleje na smažení, tuky a řadu dalších věcí, jako vlhčen ubrousky nebo prezervativy. To všechno se pak v spojuje v obrovskou masu, která plave mezi splašky a občas dokáže celý kanalizační systém i ucpat.
Problémy s tzv. tukovci se v posledních letech objevují ve velkých městech stále častěji. S jedním z nejhorších případů se musel minulý rok popasovat Londýn, jehož letitý kanalizační systém ucpal v oblasti Whitechapel tukvoec o váze cca 147 tun.
Odstraňování této nechutné masy různého odpadu, která plave mezi mezi exkrementy a splašky v uzavřeném prostoru, je doslova peklo. Současně se ale tukovce začínají ukazovat jako možný zdroj ekologického paliva. Z tukovce, který ucpal kanalizaci v oblasti Whitechapel, se totiž podařilo vyrobit několik hektolitrů biopaliva.
Kanadští vědci ale přišli s dalším využitím. Pokud se totiž tzv. tukovce zahřejí na teplotu mezi 90 až 110 °C a přidá se k nim peroxid vodíku, začne docházet k rozpadu organické hmoty, na které se vytvoří bakterie, které ji začnou likvidovat. Tyto bakterie přitom uvolňují metan, který je také známý jako zemní plyn.
Získávat palivo z oleje a tuků ale není nic nového. Stačí si jen vzpomenout na šetřílky, kteří do svých starých naftových motorů lijí přefiltrované použité oleje z restaurací. Z výfuku jich pak vychází zvláštní kombinace zápachů a vůní, které mnohdy mohou připomínat například smažené hranolky. Stejně tak je známý i proces získávání metanu z bio-odpadu.Zejména pak v zemědělství.
Tento nový proces zpracování tzv. tukovců je zatím pouze na začátku. Vědce ještě čeká změřit jeho efektivnost, náklady, atd. Pokud by se ale ukázalo, že zpracování tukovců na metan nebo bionaftu má smysl, jednalo by se o úsměvný paradox. Pokud by totiž lidé dodržovali doporučení jak zacházet s těmito odpady a nesplachovali je do odpadu, pravděpodobně bychom problémy s tukovci nemuseli řešit. Nyní by se však tukovce mohli stát zajímavým zdrojem různých typů paliva.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.