Mladoboleslavská automobilka se vždy zaměřovala spíše na praktičnost a dostupnost, než na brutální výkon spojené s ambicemi na lámání rychlostních rekordů. Před 7 lety se však na během akce Bonneville Speed Week, která se koná na světoznámých solných plání, zapsala Octavia do americké historie rychlostních rekordů. Na tachometru vozu, který vyvíjelo britské zastoupení ve spolupráci s renomovanou tuningovou společností, se totiž ukázala rychlost přesahující 365 km/h.
Solné pláně Bonneville, pozůstatky jezera z pozdního období čtvrtohor, se rozkládají na ploše zhruba 102 km čtverečních ve státe Utah. Tento přírodní div však zajímá všechny milovníky rychlosti hlavně kvůli 14 kilometrům závodní dráhy, na které se ve třicátých letech dvacátého století začaly lámat rychlostní rekordy.
Bonneville Speedway, tedy závodní dráha Bonneville, byla zbudována již v roce 1912, na svou popularitu si však musela počkat až do třicátých let, kdy zde začaly padat první rekordy. Od té doby se jedná o středobod vesmíru všech milovníků rychlosti a snílků o překonání rychlostních rekordů - a to jak na motorce, tak za volantem produkčních automobilů, podomácku upravených strojů nebo absurdních monster s proudovými motory. Do Bonneville se zkrátka stahuje každý, kdo chce jezdit rychle.
A ačkoliv nemá Škoda Auto za oceánem své oficiální zastoupení, přesto se zde objevilo i několik Škodovek, z nichž jedna se zde zapsala zlatým písmem. V srpnu roku 2011 se totiž na solné pláně vypravili zástupci britského zastoupení Škody, kteří zde chtěli se speciálním vozem oslavit deset let existence modelu vRS na britském trhu.
Závodní speciál, který si s sebou na akci přivezli, ale nebyl standardní Octavií. Unikátní prototyp sice vycházel ze základů Octavie vRS, v technickém oddělení Škoda Milton Keys však vůz prošel podstatnou úpravou, na které se podíleli i odborníci z tuningové společnosti Revo Technik.
Jak už jsme uváděli, základem zůstala Škoda Octavia vRS vybavená 2.0 litrovým motorem TSI. Motor, včetně přímého vstřikování, zůstal původní. Jeho elektronika však musela projít zásadními úpravami, aby si porozuměla s turbem Garrett o průměru 65 mm, které foukalo až 1.93 Baru. Výkonu mělo pomoci i speciální závodní palivo se 120 oktany. Konečný výkon vozu se tak měl pohybovat okolo 550 až 600 koní - a to přímo na kolech, přičemž točivý moment dosahoval zhruba 450 Nm.
Výkon však není vše a proto bylo potřeba upravit i samotnou karoserii, která uvnitř přišla o podstatný část výbavy a místo ní dostala ochranný rám, hasicí systém a další drobnosti, díky kterým splnila přísné bezpečnostní předpisy SCTA (Southern California Timing Association).U exteriéru pak bylo cíleno na dosažení co nejlepší aerodynamiky, čemuž pomohlo i snížení o 80 mm.
Během konstrukce vozu se technici museli poprat s celou řadou technických problémů. Závody se totiž konají v poušti, kde je velice suchý a teplý vzduch, což nepomáhá motoru při nabírání výkonu ani chladícímu systému. Technici proto raději chladící systém lehce předimenzovali a jen chladič dokázal pojmout okolo 10 litrů chladící směsi.
Zajímavostí také je, že vůz postrádal přední brzdy. Trakce na soli totiž není nic moc a při prudkém brzdění by se vůz pravděpodobně roztočil a následky je lepší nedomýšlet. Na kufru vozu tak byl podobna jako u dalších podobných speciálů umístěn padák, který je pro podobné situace nejlepší. V okolí totiž nic není a tak může auto brzdit jak dlouho vlastně chce.
Od techniky se ale pojďme vrátit k samotné rekordní jízdě. Na oslavu 10 let modelů vRS na britském trhu chtěli Britové dosáhnout na solných pláních rychlosti 200 mil za hodinu (322 km/h), čímž by se zapsali do exkluzivního klubu. Novinář a závodník Richard Meaden, který za volant speciálu usedal, však překonal kýženou rychlost již při šestém pokusu.
Škoda však stále měla sil na rozdávání a tak padl nový cíl, překonat absolutní rekord automobilů s produkčními dvoulitrovými motory, který s hodnotou 216 mil za hodinu (348 km/h) padl v roce 1998. Rozjela se tedy nová série pořádně ostrých jízd, během kterých Octavia dosahovala rychlostí 362.93 km/h nebo 367.km/h. Po zprůměrování měl nový rekord hodnotu 227.080 mil za hodinu, tedy 365.45 km/h.
Zda už nějaký z automobilů pokořil rekord Octavie mezi produkčními přeplňovanými dvoulitry se nám zjistit nepovedlo, noví dobyvatelé rychlostních rekordů v Bonneville to však nebudou mít snadné. Kvůli problémům s podkladem totiž musela být dráha několikrát uzavřena a její plocha se z původních 14 kilometrů nyní zmenšila už jen na 4 km.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?