V dnešní době jsou lidé vystavování stresu stále častěji a mnohdy si ho s sebou berou i za volant. Takoví řidiči ale často bývají nebezpeční nejen sobě, ale i svému okolí. Jak tedy předcházet potížím, které způsobuje stres za volantem? Pojďme se podívat na rady zahraničních odborníků.
Britský Institute of Advanced Motorists (IAM), který se zaměřuje na zvýšení bezpečnosti na silnicích, zveřejnila několik rad a tipů pro vystresované řidiče, které dala dohromady ve spolupráci s nezávislou dobročinnou organizací Ben, která se zaměřuje na podporu lidí v automobilovém průmyslu.
Jak uvádí organizace Ben, stres někdy ovlivňuje chování každého z nás, což ale při řízení, které je samo o sobě velice stresující, rozhodně není dobré. Ben proto uvádí několik tipů co dělat, když se před jízdou cítíme ve stresu.
Ještě předtím je ale dobré připomenout si několik základních symptomů stresu, které by nás měly varovat. Patří k nim například:
Snadné / rychlé podráždění kolegy, přáteli či rodinou Pocit nesoustředěnosti, náladovost, zapomnětlivost Soupeřivost, chuť závodit Neschopnost na chvíli "vypnout" Mlčenlivost a celkově uzavřené chování Hladovění nebo přejídání Větší konzumace alkoholu, tabáku a dalších návykových látek Svalové napětí Bolesti hlavy Člověk se necítí dobře Nekvalitní spánek či kompletní nespavost Častější onemocněníPokud máte po přečtení pocit, že jste ve stresu vlastně neustále, možná vám pomůže několik metod, jak se stresem, a to nejen před usednutím za volant, bojovat.
Před usednutím za volant zkuste vyrazit na krátkou procházku a nadýchejte se čerstvého vzduchu. Může to znít až příliš banálně, přesto vám to může pomoci uklidnit se. Před vyjetím na silnice zkuste chvíli počkat, dokud se nebudete cítit klidní a soustředění pouze na cestu. Už jen samotné řízení totiž může být velice stresující - a to obzvláště v ranních a odpoledních hodinách, kdy lidé cestují mezi domovem a prací, školou, atd. Pokud se vydáte na cesty vystresovaní, je velice pravděpodobné, že se vše bude už jen zhoršovat. Zkuste před usednutím za volant hluboce dýchat a vyčistit si hlavu. Pokud jste navíc někdy měli chuť začít experimentovat s meditacemi, právě tohle by mohl být ten správný moment - meditace totiž pomáhají od stresu a jeho projevů. A pokud nevíte jak začít, můžete se podívat po správné aplikaci pro svůj smartphone. Pokud se cítíte ze stresu vyloženě nemocní, bolí vás hlava, nebo je vám nevolno, pokuste se s řízením vyčkat do doby, než vám bude lépe. K tomu by vám mohl pomoci čerstvý vzduch a dostatek vody. Podle Institute of Advanced Motorists také pomáhá napsat si všechny věci které vás stresují na papír a vyhradit si nějaký čas k jejich řešení. Je totiž známým faktem, že lidem často pomáhá sepsat si své věci na papír a začít je řešit v momentě, kdy mají čistou hlavu. Pokud bojujete se stresem zvýšenou konzumací tabáku, alkoholu nebo jiných návykových látek, ujistěte se, že vám před usednutím za volant stále nekolkují v těle. Tohle řešení je totiž dlouhodobě devastující a mohli byste si zadělat na ještě větší problémy. Samotná únava a nedostatek spánku pak patří zřejmě k největším strašákům. Podle řady výzkumů totiž mohou problémy se spánkem až za 20 % nehod na britských silnicích. IAM proto radí v případě pocitů ospalosti co nejdříve zastavit na bezpečném místě a odpočinout si. Ta rizika za to totiž nestojí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.