Jistě není žádným překvapením, že udávaná spotřeba patří k jedněm z nejdůležitějších aspektů při výběru nového či ojetého vozu. Koupí úsporného vozu ale stále nemáme vyhráno. Na spotřebě se totiž velkou měrou podílí kromě okolního prostředí a stavu vozidla i náš řidičský styl. Jak tedy cestovat, abychom intervaly mezi návštěvou čerpací stanice co nejvíce prodloužili?
Pokud chceme minimalizovat naše útraty za palivo, pak je koupě úsporného vozu správným krokem. Rozhodně to ale není ten poslední krok. Velkou roli totiž může sehrát i roční prostředí, typ a nahuštění pneumatik nebo technický stav vozu. Poměrně zásadní měrou se však na spotřebě podepisuje náš jízdní styl. Mnohé studie dokonce udávají, že úpravou jízdního stylu můžeme ovlivnit spotřebu až o 30 %.
Každý automobil je samozřejmě trochu jiný a vždy záleží na jeho zpřevodování, počtu rychlostí, otáčkách motoru, aerodynamice, atd. Pokud bychom ale hledali univerzální doporučení pro ideální cestovní rychlost, během které si váš vůz řekne o co nejnižší příděly paliva, pak bychom se ve většině případů shodli na rychlosti okolo 90 km/h.
Od této rychlosti výše se pak podle mnoha studií spotřeba jen zhoršuje. Stále se bavíme pouze ve všeobecné rovině, ovšem podle studie zveřejněné webem CarFromJapan se dá říci, že při dosažení rychlosti okolo 98 km/h se naše spotřeba zvyšuje o cca 3 %, při 105 km/h o 8 % atd.
Je také známo, že při rychlosti okolo 130 km/h už se spotřeba vozu zhoršuje v průměru o 28 procent, což už můžeme na peněžence výrazně pocítit. Největší podíl viny na tomto růstu spotřeby má kromě obvykle vyšších otáček i stoupající odpor vzduchu a rostoucí odpor kol.
Dosud jsme se ale bavil o silnicích, kde se dá podobných rychlostí bez problému a pohodlně dosahovat. Co ale dělat na rozbitých silnicích, které se snaží vytřást z člověka duši? Důležité je především udržovat konstantní rychlost a nenechat se příliš unést kouskem lepšího terénu. Ať už pojedete po rozbité cestě nebo polňačce, snažte se držet rychlost okolo 25 - 30 km/h, tedy pokud to terén dovolí, a vyvarujte se prudkých změn rychlosti.
Obrovský podíl na spotřebu má také plynulost jízdy a schopnost řidiče předvídat dění na silnici. Dokonce i malé změny v rychlosti se mohou podepsat na průměrné spotřebě. Náhlé brzdění a pak prudká akcelerace jsou pak věcí, které byste se měli kompletně vyvarovat.
K dosažení lepší spotřeby může pomoci i schopnost využívat terénu - například rozjet se trochu rychleji v klesání a následně využít setrvačnost při stoupání.
Pokud zkrátka chcete dosahovat co nejlepší spotřeby, je potřeba za volantem neustále přemýšlet. Nejezděte příliš rychle, nenechávejte vůz zbytečně nastartovaný, dodržujte servisní intervaly a kontrolujte dohuštění pneumatik. Dobrých tipů jak spotřebu srazit je spousta, ovšem tyto patří k těm nejdůležitějším.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.