Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. srpna 2018 09:47 | akt. 17. srpna 2018 11:46
Sdílej:

Jistě není žádným překvapením, že udávaná spotřeba patří k jedněm z nejdůležitějších aspektů při výběru nového či ojetého vozu. Koupí úsporného vozu ale stále nemáme vyhráno. Na spotřebě se totiž velkou měrou podílí kromě okolního prostředí a stavu vozidla i náš řidičský styl. Jak tedy cestovat, abychom intervaly mezi návštěvou čerpací stanice co nejvíce prodloužili?

Pokud chceme minimalizovat naše útraty za palivo, pak je koupě úsporného vozu správným krokem. Rozhodně to ale není ten poslední krok. Velkou roli totiž může sehrát i roční prostředí, typ a nahuštění pneumatik nebo technický stav vozu. Poměrně zásadní měrou se však na spotřebě podepisuje náš jízdní styl. Mnohé studie dokonce udávají, že úpravou jízdního stylu můžeme ovlivnit spotřebu až o 30 %.

Každý automobil je samozřejmě trochu jiný a vždy záleží na jeho zpřevodování, počtu rychlostí, otáčkách motoru, aerodynamice, atd. Pokud bychom ale hledali univerzální doporučení pro ideální cestovní rychlost, během které si váš vůz řekne o co nejnižší příděly paliva, pak bychom se ve většině případů shodli na rychlosti okolo 90 km/h.

Od této rychlosti výše se pak podle mnoha studií spotřeba jen zhoršuje. Stále se bavíme pouze ve všeobecné rovině, ovšem podle studie zveřejněné webem CarFromJapan se dá říci, že při dosažení rychlosti okolo 98 km/h se naše spotřeba zvyšuje o cca 3 %, při 105 km/h o 8 % atd.

Je také známo, že při rychlosti okolo 130 km/h už se spotřeba vozu zhoršuje v průměru o 28 procent, což už můžeme na peněžence výrazně pocítit. Největší podíl viny na tomto růstu spotřeby má kromě obvykle vyšších otáček i stoupající odpor vzduchu a rostoucí odpor kol.

Dosud jsme se ale bavil o silnicích, kde se dá podobných rychlostí bez problému a pohodlně dosahovat. Co ale dělat na rozbitých silnicích, které se snaží vytřást z člověka duši? Důležité je především udržovat konstantní rychlost a nenechat se příliš unést kouskem lepšího terénu. Ať už pojedete po rozbité cestě nebo polňačce, snažte se držet rychlost okolo 25 - 30 km/h, tedy pokud to terén dovolí, a vyvarujte se prudkých změn rychlosti. 

Obrovský podíl na spotřebu má také plynulost jízdy a schopnost řidiče předvídat dění na silnici. Dokonce i malé změny v rychlosti se mohou podepsat na průměrné spotřebě. Náhlé brzdění a pak prudká akcelerace jsou pak věcí, které byste se měli kompletně vyvarovat. 

K dosažení lepší spotřeby může pomoci i schopnost využívat terénu - například rozjet se trochu rychleji v klesání a následně využít setrvačnost při stoupání.

Pokud zkrátka chcete dosahovat co nejlepší spotřeby, je potřeba za volantem neustále přemýšlet. Nejezděte příliš rychle, nenechávejte vůz zbytečně nastartovaný, dodržujte servisní intervaly a kontrolujte dohuštění pneumatik. Dobrých tipů jak spotřebu srazit je spousta, ovšem tyto patří k těm nejdůležitějším.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.