Jistě není žádným překvapením, že udávaná spotřeba patří k jedněm z nejdůležitějších aspektů při výběru nového či ojetého vozu. Koupí úsporného vozu ale stále nemáme vyhráno. Na spotřebě se totiž velkou měrou podílí kromě okolního prostředí a stavu vozidla i náš řidičský styl. Jak tedy cestovat, abychom intervaly mezi návštěvou čerpací stanice co nejvíce prodloužili?
Pokud chceme minimalizovat naše útraty za palivo, pak je koupě úsporného vozu správným krokem. Rozhodně to ale není ten poslední krok. Velkou roli totiž může sehrát i roční prostředí, typ a nahuštění pneumatik nebo technický stav vozu. Poměrně zásadní měrou se však na spotřebě podepisuje náš jízdní styl. Mnohé studie dokonce udávají, že úpravou jízdního stylu můžeme ovlivnit spotřebu až o 30 %.
Každý automobil je samozřejmě trochu jiný a vždy záleží na jeho zpřevodování, počtu rychlostí, otáčkách motoru, aerodynamice, atd. Pokud bychom ale hledali univerzální doporučení pro ideální cestovní rychlost, během které si váš vůz řekne o co nejnižší příděly paliva, pak bychom se ve většině případů shodli na rychlosti okolo 90 km/h.
Od této rychlosti výše se pak podle mnoha studií spotřeba jen zhoršuje. Stále se bavíme pouze ve všeobecné rovině, ovšem podle studie zveřejněné webem CarFromJapan se dá říci, že při dosažení rychlosti okolo 98 km/h se naše spotřeba zvyšuje o cca 3 %, při 105 km/h o 8 % atd.
Je také známo, že při rychlosti okolo 130 km/h už se spotřeba vozu zhoršuje v průměru o 28 procent, což už můžeme na peněžence výrazně pocítit. Největší podíl viny na tomto růstu spotřeby má kromě obvykle vyšších otáček i stoupající odpor vzduchu a rostoucí odpor kol.
Dosud jsme se ale bavil o silnicích, kde se dá podobných rychlostí bez problému a pohodlně dosahovat. Co ale dělat na rozbitých silnicích, které se snaží vytřást z člověka duši? Důležité je především udržovat konstantní rychlost a nenechat se příliš unést kouskem lepšího terénu. Ať už pojedete po rozbité cestě nebo polňačce, snažte se držet rychlost okolo 25 - 30 km/h, tedy pokud to terén dovolí, a vyvarujte se prudkých změn rychlosti.
Obrovský podíl na spotřebu má také plynulost jízdy a schopnost řidiče předvídat dění na silnici. Dokonce i malé změny v rychlosti se mohou podepsat na průměrné spotřebě. Náhlé brzdění a pak prudká akcelerace jsou pak věcí, které byste se měli kompletně vyvarovat.
K dosažení lepší spotřeby může pomoci i schopnost využívat terénu - například rozjet se trochu rychleji v klesání a následně využít setrvačnost při stoupání.
Pokud zkrátka chcete dosahovat co nejlepší spotřeby, je potřeba za volantem neustále přemýšlet. Nejezděte příliš rychle, nenechávejte vůz zbytečně nastartovaný, dodržujte servisní intervaly a kontrolujte dohuštění pneumatik. Dobrých tipů jak spotřebu srazit je spousta, ovšem tyto patří k těm nejdůležitějším.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.