Jistě není žádným překvapením, že udávaná spotřeba patří k jedněm z nejdůležitějších aspektů při výběru nového či ojetého vozu. Koupí úsporného vozu ale stále nemáme vyhráno. Na spotřebě se totiž velkou měrou podílí kromě okolního prostředí a stavu vozidla i náš řidičský styl. Jak tedy cestovat, abychom intervaly mezi návštěvou čerpací stanice co nejvíce prodloužili?
Pokud chceme minimalizovat naše útraty za palivo, pak je koupě úsporného vozu správným krokem. Rozhodně to ale není ten poslední krok. Velkou roli totiž může sehrát i roční prostředí, typ a nahuštění pneumatik nebo technický stav vozu. Poměrně zásadní měrou se však na spotřebě podepisuje náš jízdní styl. Mnohé studie dokonce udávají, že úpravou jízdního stylu můžeme ovlivnit spotřebu až o 30 %.
Každý automobil je samozřejmě trochu jiný a vždy záleží na jeho zpřevodování, počtu rychlostí, otáčkách motoru, aerodynamice, atd. Pokud bychom ale hledali univerzální doporučení pro ideální cestovní rychlost, během které si váš vůz řekne o co nejnižší příděly paliva, pak bychom se ve většině případů shodli na rychlosti okolo 90 km/h.
Od této rychlosti výše se pak podle mnoha studií spotřeba jen zhoršuje. Stále se bavíme pouze ve všeobecné rovině, ovšem podle studie zveřejněné webem CarFromJapan se dá říci, že při dosažení rychlosti okolo 98 km/h se naše spotřeba zvyšuje o cca 3 %, při 105 km/h o 8 % atd.
Je také známo, že při rychlosti okolo 130 km/h už se spotřeba vozu zhoršuje v průměru o 28 procent, což už můžeme na peněžence výrazně pocítit. Největší podíl viny na tomto růstu spotřeby má kromě obvykle vyšších otáček i stoupající odpor vzduchu a rostoucí odpor kol.
Dosud jsme se ale bavil o silnicích, kde se dá podobných rychlostí bez problému a pohodlně dosahovat. Co ale dělat na rozbitých silnicích, které se snaží vytřást z člověka duši? Důležité je především udržovat konstantní rychlost a nenechat se příliš unést kouskem lepšího terénu. Ať už pojedete po rozbité cestě nebo polňačce, snažte se držet rychlost okolo 25 - 30 km/h, tedy pokud to terén dovolí, a vyvarujte se prudkých změn rychlosti.
Obrovský podíl na spotřebu má také plynulost jízdy a schopnost řidiče předvídat dění na silnici. Dokonce i malé změny v rychlosti se mohou podepsat na průměrné spotřebě. Náhlé brzdění a pak prudká akcelerace jsou pak věcí, které byste se měli kompletně vyvarovat.
K dosažení lepší spotřeby může pomoci i schopnost využívat terénu - například rozjet se trochu rychleji v klesání a následně využít setrvačnost při stoupání.
Pokud zkrátka chcete dosahovat co nejlepší spotřeby, je potřeba za volantem neustále přemýšlet. Nejezděte příliš rychle, nenechávejte vůz zbytečně nastartovaný, dodržujte servisní intervaly a kontrolujte dohuštění pneumatik. Dobrých tipů jak spotřebu srazit je spousta, ovšem tyto patří k těm nejdůležitějším.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.