Jistě není žádným překvapením, že udávaná spotřeba patří k jedněm z nejdůležitějších aspektů při výběru nového či ojetého vozu. Koupí úsporného vozu ale stále nemáme vyhráno. Na spotřebě se totiž velkou měrou podílí kromě okolního prostředí a stavu vozidla i náš řidičský styl. Jak tedy cestovat, abychom intervaly mezi návštěvou čerpací stanice co nejvíce prodloužili?
Pokud chceme minimalizovat naše útraty za palivo, pak je koupě úsporného vozu správným krokem. Rozhodně to ale není ten poslední krok. Velkou roli totiž může sehrát i roční prostředí, typ a nahuštění pneumatik nebo technický stav vozu. Poměrně zásadní měrou se však na spotřebě podepisuje náš jízdní styl. Mnohé studie dokonce udávají, že úpravou jízdního stylu můžeme ovlivnit spotřebu až o 30 %.
Každý automobil je samozřejmě trochu jiný a vždy záleží na jeho zpřevodování, počtu rychlostí, otáčkách motoru, aerodynamice, atd. Pokud bychom ale hledali univerzální doporučení pro ideální cestovní rychlost, během které si váš vůz řekne o co nejnižší příděly paliva, pak bychom se ve většině případů shodli na rychlosti okolo 90 km/h.
Od této rychlosti výše se pak podle mnoha studií spotřeba jen zhoršuje. Stále se bavíme pouze ve všeobecné rovině, ovšem podle studie zveřejněné webem CarFromJapan se dá říci, že při dosažení rychlosti okolo 98 km/h se naše spotřeba zvyšuje o cca 3 %, při 105 km/h o 8 % atd.
Je také známo, že při rychlosti okolo 130 km/h už se spotřeba vozu zhoršuje v průměru o 28 procent, což už můžeme na peněžence výrazně pocítit. Největší podíl viny na tomto růstu spotřeby má kromě obvykle vyšších otáček i stoupající odpor vzduchu a rostoucí odpor kol.
Dosud jsme se ale bavil o silnicích, kde se dá podobných rychlostí bez problému a pohodlně dosahovat. Co ale dělat na rozbitých silnicích, které se snaží vytřást z člověka duši? Důležité je především udržovat konstantní rychlost a nenechat se příliš unést kouskem lepšího terénu. Ať už pojedete po rozbité cestě nebo polňačce, snažte se držet rychlost okolo 25 - 30 km/h, tedy pokud to terén dovolí, a vyvarujte se prudkých změn rychlosti.
Obrovský podíl na spotřebu má také plynulost jízdy a schopnost řidiče předvídat dění na silnici. Dokonce i malé změny v rychlosti se mohou podepsat na průměrné spotřebě. Náhlé brzdění a pak prudká akcelerace jsou pak věcí, které byste se měli kompletně vyvarovat.
K dosažení lepší spotřeby může pomoci i schopnost využívat terénu - například rozjet se trochu rychleji v klesání a následně využít setrvačnost při stoupání.
Pokud zkrátka chcete dosahovat co nejlepší spotřeby, je potřeba za volantem neustále přemýšlet. Nejezděte příliš rychle, nenechávejte vůz zbytečně nastartovaný, dodržujte servisní intervaly a kontrolujte dohuštění pneumatik. Dobrých tipů jak spotřebu srazit je spousta, ovšem tyto patří k těm nejdůležitějším.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.