Křižovatky, neboli místa, kde se kříží dvě cesty, existují tisíce let a lidstvo jim vděčí za rozvoj obchodu i vznik některých významných měst. Pro řadu řidičů ale i inženýrů plánujících dopravní infrastrukturu však mohou být křižovatky postrachem, kde se často akumuluje doprava, vznikají zácpy a dochází k nehodám. S nárůstem dopravy se tak lidstvo snaží hledat stále nová a bezpečnější řešení, jak křižovatky zorganizovat pro co nejvyšší možné bezpečí a současně i plynulost provozu. A jedním z posledních nápadů je koncept jménem DDI.
DDI, neboli Diverging Diamond Interchange, je neustále se rozvíjejícím konceptem dálničních křižovatek, jejichž design má předcházet odbočování doleva přes protijedoucí pruh a současně tak má zvyšovat bezpečnost a plynulost provozu. A to navzdory skutečnosti, že na první pohled vypadají tyto křižovatky jako naprostý chaos.
Tento koncept vlastně není úplně nový. První křižovatky tohoto typu měly vznikat ve Francii a to již v sedmdesátých letech minulého století, na přelomu tisíciletí však myšlenku upravil americký student Gilbert Chlewicki, jak uvádí web Wired.
Od roku 2009 se pak koncept dostává do praxe a v současnosti bychom v USA našli přes 100 funkčních křižovatek typu DDI. Několik jich vzniklo i v Kanadě, v Evropě bychom našli pouze 3 - všechny ve Francii a jednou se mohou pochlubit i Spojené arabské emiráty. (Mapa zda, nebo níže ve článku)
Největší z těchto křižovatek bychom nalezli na floridské dálnici University Parkway, kde má křižovatka dokonce 12 pruhů. NA první pohled chaotický kolotoč však funguje poměrně jednoduše, jak ukazuje následující video vytvořené floridským úřadem pro přepravu. Primárním cílem je jednoduše odstranění odbočování doleva přes pruh protijedoucích řidičů.
Erik Shilling, který na toto zajímavé téma upozornil na webu Jalopnik, pak dodává, že během své první jízdy po mnohem menší křižovatce DDI měl zprvu zvláštní pocity. Po několika projetích mu však celý princip fungování křižovatky vlastně přišel velice jednoduchý a neměl mu co vytknout.
Funkčnost tohoto konceptu navíc potvrzují i studie, podle kterých se na místech s křižovatkou typu DDI podařilo snížit počet smrtelných nehod o 60 % a celkový počet nehod o 33 %. Tyto křižovatky navíc mohou být doplněny i pruhy pro cyklisty a chodníky pro pěší.
A jak funguje největší křižovatka tohoto typu na Floridě? Podle americké organizace "America's Transportation Awards" evidentně dobře. Od spuštění provozu měli cestující zaznamenat až 40% snížení zácp a zdržení a téměř 50% úbytek nehod, ke kterému vedlo zejména zvýšení mobility a odstranění krizových bodů.
Podle všeho se tak zdá, že křižovatky typu DDI jsou řešením budoucnosti, neboť jednoduchou eliminací odbočování vlevo přes pruh protijedoucích vozidel odstranily celou řadu neduhů. Ostatně problémy spjaté s odbočováním vlevo nejsou žádnou novinkou a například řidiči doručovací služby UPS mají dlouhodobě zakázáno odbočovat vlevo, díky čemuž se podařilo snížit počet dopravních nehod, zkrátit doručovací trasy a navýšit celkovou efektivitu.
Otázkou tedy je, zda se někdy podobných křižovatek dočkáme i v Česku. Nemusí být rozhodně tak velké jako v zámoří, ostatně dobrý vzor poskytuje sama Francie, kde jsou tyto křižovatky řešeny vcelku kompaktně a jednoduše. Pokud totiž dokáží tyto křižovatky ušetřit čas i chránit životy, rozhodně by měly stát za zvážení.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.