Křižovatky, neboli místa, kde se kříží dvě cesty, existují tisíce let a lidstvo jim vděčí za rozvoj obchodu i vznik některých významných měst. Pro řadu řidičů ale i inženýrů plánujících dopravní infrastrukturu však mohou být křižovatky postrachem, kde se často akumuluje doprava, vznikají zácpy a dochází k nehodám. S nárůstem dopravy se tak lidstvo snaží hledat stále nová a bezpečnější řešení, jak křižovatky zorganizovat pro co nejvyšší možné bezpečí a současně i plynulost provozu. A jedním z posledních nápadů je koncept jménem DDI.
DDI, neboli Diverging Diamond Interchange, je neustále se rozvíjejícím konceptem dálničních křižovatek, jejichž design má předcházet odbočování doleva přes protijedoucí pruh a současně tak má zvyšovat bezpečnost a plynulost provozu. A to navzdory skutečnosti, že na první pohled vypadají tyto křižovatky jako naprostý chaos.
Tento koncept vlastně není úplně nový. První křižovatky tohoto typu měly vznikat ve Francii a to již v sedmdesátých letech minulého století, na přelomu tisíciletí však myšlenku upravil americký student Gilbert Chlewicki, jak uvádí web Wired.
Od roku 2009 se pak koncept dostává do praxe a v současnosti bychom v USA našli přes 100 funkčních křižovatek typu DDI. Několik jich vzniklo i v Kanadě, v Evropě bychom našli pouze 3 - všechny ve Francii a jednou se mohou pochlubit i Spojené arabské emiráty. (Mapa zda, nebo níže ve článku)
Největší z těchto křižovatek bychom nalezli na floridské dálnici University Parkway, kde má křižovatka dokonce 12 pruhů. NA první pohled chaotický kolotoč však funguje poměrně jednoduše, jak ukazuje následující video vytvořené floridským úřadem pro přepravu. Primárním cílem je jednoduše odstranění odbočování doleva přes pruh protijedoucích řidičů.
Erik Shilling, který na toto zajímavé téma upozornil na webu Jalopnik, pak dodává, že během své první jízdy po mnohem menší křižovatce DDI měl zprvu zvláštní pocity. Po několika projetích mu však celý princip fungování křižovatky vlastně přišel velice jednoduchý a neměl mu co vytknout.
Funkčnost tohoto konceptu navíc potvrzují i studie, podle kterých se na místech s křižovatkou typu DDI podařilo snížit počet smrtelných nehod o 60 % a celkový počet nehod o 33 %. Tyto křižovatky navíc mohou být doplněny i pruhy pro cyklisty a chodníky pro pěší.
A jak funguje největší křižovatka tohoto typu na Floridě? Podle americké organizace "America's Transportation Awards" evidentně dobře. Od spuštění provozu měli cestující zaznamenat až 40% snížení zácp a zdržení a téměř 50% úbytek nehod, ke kterému vedlo zejména zvýšení mobility a odstranění krizových bodů.
Podle všeho se tak zdá, že křižovatky typu DDI jsou řešením budoucnosti, neboť jednoduchou eliminací odbočování vlevo přes pruh protijedoucích vozidel odstranily celou řadu neduhů. Ostatně problémy spjaté s odbočováním vlevo nejsou žádnou novinkou a například řidiči doručovací služby UPS mají dlouhodobě zakázáno odbočovat vlevo, díky čemuž se podařilo snížit počet dopravních nehod, zkrátit doručovací trasy a navýšit celkovou efektivitu.
Otázkou tedy je, zda se někdy podobných křižovatek dočkáme i v Česku. Nemusí být rozhodně tak velké jako v zámoří, ostatně dobrý vzor poskytuje sama Francie, kde jsou tyto křižovatky řešeny vcelku kompaktně a jednoduše. Pokud totiž dokáží tyto křižovatky ušetřit čas i chránit životy, rozhodně by měly stát za zvážení.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.