Křižovatky, neboli místa, kde se kříží dvě cesty, existují tisíce let a lidstvo jim vděčí za rozvoj obchodu i vznik některých významných měst. Pro řadu řidičů ale i inženýrů plánujících dopravní infrastrukturu však mohou být křižovatky postrachem, kde se často akumuluje doprava, vznikají zácpy a dochází k nehodám. S nárůstem dopravy se tak lidstvo snaží hledat stále nová a bezpečnější řešení, jak křižovatky zorganizovat pro co nejvyšší možné bezpečí a současně i plynulost provozu. A jedním z posledních nápadů je koncept jménem DDI.
DDI, neboli Diverging Diamond Interchange, je neustále se rozvíjejícím konceptem dálničních křižovatek, jejichž design má předcházet odbočování doleva přes protijedoucí pruh a současně tak má zvyšovat bezpečnost a plynulost provozu. A to navzdory skutečnosti, že na první pohled vypadají tyto křižovatky jako naprostý chaos.
Tento koncept vlastně není úplně nový. První křižovatky tohoto typu měly vznikat ve Francii a to již v sedmdesátých letech minulého století, na přelomu tisíciletí však myšlenku upravil americký student Gilbert Chlewicki, jak uvádí web Wired.
Od roku 2009 se pak koncept dostává do praxe a v současnosti bychom v USA našli přes 100 funkčních křižovatek typu DDI. Několik jich vzniklo i v Kanadě, v Evropě bychom našli pouze 3 - všechny ve Francii a jednou se mohou pochlubit i Spojené arabské emiráty. (Mapa zda, nebo níže ve článku)
Největší z těchto křižovatek bychom nalezli na floridské dálnici University Parkway, kde má křižovatka dokonce 12 pruhů. NA první pohled chaotický kolotoč však funguje poměrně jednoduše, jak ukazuje následující video vytvořené floridským úřadem pro přepravu. Primárním cílem je jednoduše odstranění odbočování doleva přes pruh protijedoucích řidičů.
Erik Shilling, který na toto zajímavé téma upozornil na webu Jalopnik, pak dodává, že během své první jízdy po mnohem menší křižovatce DDI měl zprvu zvláštní pocity. Po několika projetích mu však celý princip fungování křižovatky vlastně přišel velice jednoduchý a neměl mu co vytknout.
Funkčnost tohoto konceptu navíc potvrzují i studie, podle kterých se na místech s křižovatkou typu DDI podařilo snížit počet smrtelných nehod o 60 % a celkový počet nehod o 33 %. Tyto křižovatky navíc mohou být doplněny i pruhy pro cyklisty a chodníky pro pěší.
A jak funguje největší křižovatka tohoto typu na Floridě? Podle americké organizace "America's Transportation Awards" evidentně dobře. Od spuštění provozu měli cestující zaznamenat až 40% snížení zácp a zdržení a téměř 50% úbytek nehod, ke kterému vedlo zejména zvýšení mobility a odstranění krizových bodů.
Podle všeho se tak zdá, že křižovatky typu DDI jsou řešením budoucnosti, neboť jednoduchou eliminací odbočování vlevo přes pruh protijedoucích vozidel odstranily celou řadu neduhů. Ostatně problémy spjaté s odbočováním vlevo nejsou žádnou novinkou a například řidiči doručovací služby UPS mají dlouhodobě zakázáno odbočovat vlevo, díky čemuž se podařilo snížit počet dopravních nehod, zkrátit doručovací trasy a navýšit celkovou efektivitu.
Otázkou tedy je, zda se někdy podobných křižovatek dočkáme i v Česku. Nemusí být rozhodně tak velké jako v zámoří, ostatně dobrý vzor poskytuje sama Francie, kde jsou tyto křižovatky řešeny vcelku kompaktně a jednoduše. Pokud totiž dokáží tyto křižovatky ušetřit čas i chránit životy, rozhodně by měly stát za zvážení.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?