Revoluce ve světě křižovatek: Může tohle monstrum nahradit "kruháče"?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 10. srpna 2018, 08:51 Aktualizováno 10.8.2018, 14:40 Google+

Křižovatky, neboli místa, kde se kříží dvě cesty, existují tisíce let a lidstvo jim vděčí za rozvoj obchodu i vznik některých významných měst. Pro řadu řidičů ale i inženýrů plánujících dopravní infrastrukturu však mohou být křižovatky postrachem, kde se často akumuluje doprava, vznikají zácpy a dochází k nehodám. S nárůstem dopravy se tak lidstvo snaží hledat stále nová a bezpečnější řešení, jak křižovatky zorganizovat pro co nejvyšší možné bezpečí a současně i plynulost provozu. A jedním z posledních nápadů je koncept jménem DDI.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Křižovatka typu DDI, tedy Diverging Diamond Interchange

Křižovatka typu DDI, tedy Diverging Diamond Interchange | foto: youtube.com

Sdílejte článek

DDI, neboli Diverging Diamond Interchange, je neustále se rozvíjejícím konceptem dálničních křižovatek, jejichž design má předcházet odbočování doleva přes protijedoucí pruh a současně tak má zvyšovat bezpečnost a plynulost provozu. A to navzdory skutečnosti, že na první pohled vypadají tyto křižovatky jako naprostý chaos.

Tento koncept vlastně není úplně nový. První křižovatky tohoto typu měly vznikat ve Francii a to již v sedmdesátých letech minulého století, na přelomu tisíciletí však myšlenku upravil americký student Gilbert Chlewicki, jak uvádí web Wired.

Od roku 2009 se pak koncept dostává do praxe a v současnosti bychom v USA našli přes 100 funkčních křižovatek typu DDI. Několik jich vzniklo i v Kanadě, v Evropě bychom našli pouze 3 - všechny ve Francii a jednou se mohou pochlubit i Spojené arabské emiráty. (Mapa zda, nebo níže ve článku)

Největší z těchto křižovatek bychom nalezli na floridské dálnici University Parkway, kde má křižovatka dokonce 12 pruhů. NA první pohled chaotický kolotoč však funguje poměrně jednoduše, jak ukazuje následující video vytvořené floridským úřadem pro přepravu. Primárním cílem je jednoduše odstranění odbočování doleva přes pruh protijedoucích řidičů.

Erik Shilling, který na toto zajímavé téma upozornil na webu Jalopnik, pak dodává, že během své první jízdy po mnohem menší křižovatce DDI měl zprvu zvláštní pocity. Po několika projetích mu však celý princip fungování křižovatky vlastně přišel velice jednoduchý a neměl mu co vytknout.

Křižovatka typu DDI | zdroj: youtube.com

Funkčnost tohoto konceptu navíc potvrzují i studie, podle kterých se na místech s křižovatkou typu DDI podařilo snížit počet smrtelných nehod o 60 % a celkový počet nehod o 33 %. Tyto křižovatky navíc mohou být doplněny i pruhy pro cyklisty a chodníky pro pěší.

A jak funguje největší křižovatka tohoto typu na Floridě? Podle americké organizace "America's Transportation Awards" evidentně dobře. Od spuštění provozu měli cestující zaznamenat až 40% snížení zácp a zdržení a téměř 50% úbytek nehod, ke kterému vedlo zejména zvýšení mobility a odstranění krizových bodů.

Podle všeho se tak zdá, že křižovatky typu DDI jsou řešením budoucnosti, neboť jednoduchou eliminací odbočování vlevo přes pruh protijedoucích vozidel odstranily celou řadu neduhů. Ostatně problémy spjaté s odbočováním vlevo nejsou žádnou novinkou a například řidiči doručovací služby UPS mají dlouhodobě zakázáno odbočovat vlevo, díky čemuž se podařilo snížit počet dopravních nehod, zkrátit doručovací trasy a navýšit celkovou efektivitu.

Otázkou tedy je, zda se někdy podobných křižovatek dočkáme i v Česku. Nemusí být rozhodně tak velké jako v zámoří, ostatně dobrý vzor poskytuje sama Francie, kde jsou tyto křižovatky řešeny vcelku kompaktně a jednoduše. Pokud totiž dokáží tyto křižovatky ušetřit čas i chránit životy, rozhodně by měly stát za zvážení. 

Vytisknout

Diskuze: Revoluce ve světě křižovatek: Může tohle monstrum nahradit "kruháče"?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Modernizovaná Škoda Fabia už sjíždí z výrobních pásů mladoboleslavského závodu

Nová Škoda Fabia je tady! V čem se liší od té staré?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud