Defekt pneumatiky? Poradíme, co s tím

AutoRoad.cz, 8. srpna 2018, 10:03 Aktualizováno 8.8.2018, 15:53 Google+

Prázdná pneumatika není nic příjemného, zvlášť v chladném počasí. Když už ale lidově řečeno píchnete, je potřeba nastalou situaci nějak řešit. Metod, jak opravit defekt, existuje několik. Některé jsou jednodušší, jiné vyžadují zručnost a čas. Pojďte se na ně s námi společně podívat.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 08.08. 19:29) Napište svůj názor
Hever umístěte na výrobcem doporučené místo. Většinou bývá na prahu kousek za / před kolem - přesné místo najdete v příručce k automobilu

Hever umístěte na výrobcem doporučené místo. Většinou bývá na prahu kousek za / před kolem - přesné místo najdete v příručce k automobilu | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Kdysi bývalo zvykem, že v základní výbavě automobilu bylo mimo jiné rezervní kolo. To pro případ, že píchnete a potřebujete někam bezpečně dojet. S technologickým pokrokem ale stále více výrobců od těžké a místa zabírající rezervy upouští a soustředí se raději na úspornější lepící sady. Ty navíc vyjdou na pár desítek či maximálně stovek korun. Lepící sada je většinou sprej (směs tekutiny a stlačeného vzduchu) v tubě, která se po protřepání připevní na ventilek pneumatiky a její obsah se manuálně vžene do pneumatiky. Ta musí stát dírou dolů, aby do ní směs mohla natéct. Manipulace je jednoduchá, řešení má ale svá omezení – není možné s takto opravenou gumou jet delší vzdálenost, zároveň je většinou přímo výrobcem omezena maximální rychlost vozu. Výměna takto opravené pneumatiky pak bude v servisu výrazně dražší, ne-li nemožná. Rezerva je tedy stále mnohem lepší volbou.

V případě menší díry v pneumatice je možné použít vzduchový kompresor a jednoduše gumu dohustit na tlak, předepsaný výrobcem. Po tomto úkonu chvíli počkejte na místě, jestli pneumatika nebude rychle ucházet. Pokud ne, podobně jako v případě lepící sady může takto opravené auto ujet nedlouhou vzdálenost raději omezenou maximální rychlostí. Na trhu se dají pořídit rovněž kompresory, které vedle natlakování pneumatiky do ní vženou i lepidlo a to díru zacelí. Oproti lepící sadě lze tuto opravu provést opakovaně. Zdaleka nejúčinnější metodou je ale použití sady na opravu pneumatiky, jak to tak ale bývá, nejúčinnější je také nejsložitější. Musíte totiž pneumatiky z vozu fyzicky odmontovat, což na silnici v případě náhlého defektu rozhodně není nejbezpečnější metoda. Doporučujeme tedy tento druh opravy provádět v klidu doma v garáži, případně před ní.

Po odmontování kola s prasklou pneumatikou je potřeba lokalizovat místo úniku vzduchu. Velice účinnou metodou je postříkat ji směsí vody a saponátu na umývání nádobí. Tato směs totiž v místě úniku vzduchu začne pěnit. Vedle běhounu je dobré zkontrolovat také bočnice a ventilek. Pokud je místo úniku právě tady, samotná oprava pneumatiky nestačí a je potřeba ji kompletně vyměnit. My se ale zaměříme na případy, kdy stačí gumu opravit. Sada pro to určená obvykle obsahuje nástroj na zvětšení díry (průtažník) tak, aby tam posléze speciální držák mohl dostat těsnící hmotu (knot). Většina sad obsahuje i vulkanizační roztok, jenž zvlhčením ulehčí práci s průtažníkem i držákem. Úplně nutný pro práci ale, jak vidíte i na přiloženém videu z kanálu ChrisFix, není.

Nejprve je potřeba z pneumatiky odstranit předmět, způsobující její ucházení. Do po něm vytvořeném otvoru zasuňte průtažník a následně s ním pohybujte nahoru a dolů do doby, než bude nástroj snadno procházet otvorem. Důvodem je nutnost vyčistit díru tak, aby se tam těsnící hmota snadno dostala. Po dokončení práce s průtržníkem přichází na řadu držák s těsnící hmotou (ta je jím provlečená). Aby lépe pronikla do pneumatiky, je možné ji zvlhčit vulkanizačním roztokem. Po vyjmutí průtažníku do díry ihned zaveďte držák s těsnící hmotou. I přes zvlhčení je to docela složitý úkon, který je správně proveden ve chvíli, kdy konce knotu ční ven z díry, jeho zbytek je ale uvnitř. Pak můžete vyndat držák, hmota v díře zůstane. Až zaschne, můžete odstranit čnějící konce a následně pneumatiku dohustit na doporučený tlak.

How to Fix a Flat Tire EASY (10:54) | zdroj: youtube.com

Abychom tedy nějak shrnuli opravu pneumatiky, nejjednodušší je použití lepící sady, která ale gumu zevnitř ničí a opakované použití je vyloučené. V tomto ohledu lépe poslouží kompresor, případně kompresor s lepidlem. Ani v tomto případě se nejedná o opravu trvalou, ale pouze dočasnou, navíc omezenou maximální rychlostí i dojezdovou vzdáleností. Nejúčinnější je, pokud nechcete pneumatiku úplně vyměnit, použití opravné sady. Časově jde ale o nejnáročnější postup, který lze navíc dělat jen tam, kde můžete bezpečně odmontovat kolo s prasklou pneumatikou z automobilu. Společnou výhodou všech tří řešení je, oproti standardní rezervě, úspora místa a hmotnosti.

Vytisknout

Diskuze: Defekt pneumatiky? Poradíme, co s tím

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 08.08.2018 19:29 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota H2 Truck

V Česku by mělo být 20 vodíkových čerpaček pro nákladní auta

Ducati Panigale v4

Ducati Panigale V4 2020 – Dokonalost v praxi. Má vůbec nějaké neduhy?

HoppyGo Fiat Ducato

Poptávka po sdílených obytných vozech je letos obrovská

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda prozradila, jak dál s elektromobily

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 190kW Aventura

Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190kW Aventura – navoněný pracant v obleku

toyota supra

Legendární Supra se objeví v kinech při Rychle a zběsile naživo

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Škoda tvrdí, že elektromobily jsou stejně bezpečné, jako auta s tradičním pohonem

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Nový Volkswagen Polo nabídne jako jeden z prvních modelů ve své třídě částečně automatizovanou jízdu

Volkswagen zjistil únik dat zákazníků

Tesla Model S Plaid

Z nuly na sto za neuvěřitelné dvě vteřiny? Musk představil Teslu Model S Plaid

Emise CO2

Dieselgate u PSA? Přinášíme prohlášení k soudnímu šetření týkajícímu se emisí dieselových motorů ve Francii

Ilustrační foto

Ford zavedl zdarma chytrou aplikaci. Řadě majitelů udělá radost

Seat Alhambra modelového roku 2022 bude dostupný s motorem 1.4 TSI 110 kW (150 k) a výbavou Xcellence za 964 900 Kč

Seat vrací v Česku do prodeje model, po kterém lidé volali, diesel ale bohužel nenajdou

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

Ojetá auta zdražila. Průměrný Superb o 16.159 Kč, Octavii koupíte v průměru za 273.000 Kč

UAZ 2206 Bajkal AMC

UAZ 2206 Bajkal AMC vstupuje na český trh, známe jeho ceny

reklama

Doporučujeme

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq slaví další úspěch, tentokrát díky sílící ruské ekonomice

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Dieselgate u PSA? Přinášíme prohlášení k soudnímu šetření týkajícímu se emisí dieselových motorů ve Francii

  2. V Česku by mělo být 20 vodíkových čerpaček pro nákladní auta

  3. Poptávka po sdílených obytných vozech je letos obrovská

  4. Škoda prozradila, jak dál s elektromobily

  5. Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190kW Aventura – navoněný pracant v obleku

  6. Legendární Supra se objeví v kinech při Rychle a zběsile naživo

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud