Barva hraje při výběru vozu zásadní roli, přesto nás může časem omrzet. Co ale v takovém případě dělat, pokud se nám nechce celý vůz rovnou prodávat a měnit za jiný? Dříve bylo jedinou možností nechat celý vůz přelakovat, což je ovšem poměrně nákladné. Dnes už ale máme možností více a jejich realizace zas tak moc času nezabere. Tedy pokud nepočítáme ještě běhání po úřadech.
Pokud jste se rozhodli změnit barvu vozu, máte na výběr hned z několika možností, které se kromě ceny liší i svou trvanlivostí. Pokud chcete řešení doživotní, nebo alespoň dokud vás znovu nepřestane bavit, pak můžete zvolit klasické přelakování. To ovšem není zrovna laciné a kvalitní práce si také vybere svůj čas.
Před samotným lakováním totiž bývá potřeba řadu komponentů z vozu odstrojit, opravit nedostatky na karoserii, vše důkladně zakrýt, odmastit a pak se ideálně ve speciálním lakovacím boxu pustit do díla. Kromě časové náročnosti je tak pro dosažení kvalitních výsledků potřeba narazit i na šikovného lakýrníka, který své práci rozumí a neodflákne ji.
Takový člověk ale bude mít jistě plno zakázek a jeho ceny, už jen s ohledem na drahé vybavení, nebudou nízké. Na druhou stranu si však můžete vybrat z prakticky nekonečné škály barev, díky kterým může být i váš vůz naprostý unikát.
Ceny za lakování bývají samozřejmě závislé od velikosti vozu, náročnosti příprav karoserie, náročnosti lakování a v neposlední řadě i zkušenostmi a vybavením lakovny. Soused vám tak ve své upravené garáži sice nalakuje auto za 20 000 Kč, ovšem za kvalitní práci si budete muset připravit minimálně dvojnásobek.
Další možností, která nabízí příjemný kompromis mezi cenou a životností, bývají speciální fólie určené pro vozy. Jejich garantovaná životnost vždy závisí na výrobci a správné aplikaci, přesto se obvykle pohybuje v rozmezí 5 až 10 let. Ceny přitom bývají oproti lakování klidně i třetinové - samozřejmě v závislosti od dodavatele.
I před montáží fólie dochází k úpravám nedostatků karoserie, které by mohly být viditelné po aplikaci. Celkově však není aplikace fólie ani zdaleka tak finančně nebo časově náročná. Na výběr jsou navíc odstíny, které dokáží skvěle imitovat tradiční lakování a na první pohled tak nepoznáte rozdíl.
Folie se také mohou pochlubit slušnou odolností vůči fyzickému poškození způsobenému například kartáčovou myčkou, tak vůči UV záření, které se dokáže na laku nehezky podepsat. Folie navíc chrání i lak pod sebou, díky čemuž máte po jejich odstranění auto v původním stavu - i proto bývají fólie často vidět na kapotách firemních vozů. Po jejich odstranění pak opět vynikne původní lak, který bývá dokonale zachován. Tedy alespoň po použití kvalitní fólie.
Poslední možností jsou tzv. tekuté fólie, které má většina z nás zafixovány pod označením Plasti Dip. Aplikace probíhá stříkací pistolí, stejně jako při klasickém lakování. Po zaschnutí však auto zakrývá gumová fólie, která se dá velice jednoduše odstranit.
Životnost těchto tekutých fólií se opět odvíjí od výrobce, kvality aplikace a řady dalších faktorů. Zkušenosti z praxe pak přináší různá svědectví. Výhodou tekutých fólií je však opět jednoduchost a relativní časová nenáročnost ve spojení s vcelku dostupnými cenami. Při výrazné změně barev (tmavá => světlá) je však potřeba počítat s větší spotřebou materiálu.
K benefitům pak patří i bohatá možnost personifikace výsledné barvy. Ta může být matná, lesklá, může obsahovat lesklé elementy, atd. Možností je mnoho a v případě, kdy vás zvolená kombinace omrzí, ji stačí pouze sloupnout.
Mezi nevýhodami pak bývá kromě omezené životnosti často zmiňována náchylnost k poškození - a to bohužel i ropnými látkami, například během tankování. Někteří to řeší přelakování tekutých fólií bezbarvým lakem, poté však fólie ztrácí svou pružnost a její odstranění je náročnější.
Celý proces změny barvy ale přelakováním nekončí. Pokud měníte jen odstín, zřejmě to žádný problém nebude. Pokud jste se ale rozhodli změnit barvu celého vozu, případně pokud jste změnili barvu více jak 50 % karoserie, pak musíte nechat zapsat tuto úpravu v registru vozidel.
Pro změnu barvy neexistuje žádný konkrétní formulář, takže se provádí vyplněním formuláře „Žádost o zápis změn údajů v registru silničních vozidel." Ten seženete na internetu, nebo na každém registru. S ohlášením změny barvy ale neváhejte. Podle zákona musí být změna nahlášena do 10 pracovních dnů, jinak se vystavujete riziku pokuty až 50 000 Kč.
Na úřadě po vás budou vyžadovat občanský průkaz, originál velkého technického průkazu, osvědčení o registraci (malý TP), vyplněnou žádost o zápis změny do registru a poplatek 50 Kč. U vozidel psaných na firmu bude potřeba dodat výpis z obchodního rejstříku, případně živnostenský list. Pokud nejste vlastníkem vozidla, budete navíc potřebovat souhlas vlastníka, který může představovat například plná moc.
Spllečnost GlassGarant, která se zabývá polepem vozidel, pak ještě doporučuje předem na úřad zavolat a zeptat se, zda z zápisu změny barvy nebudou vyžadovat i protokol z evidenční kontroly. Pokud se nevyskytne žádný problém, budete z registru za chvíli odcházet s novou barvou zapsanou ve velkém technickém průkazu a s novým osvědčením o registraci vozidla (malý TP).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.