Omrzela vás barva vašeho auta? Dnes ji můžete změnit za pár hodin

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 2. srpna 2018, 15:50 Aktualizováno 2.8.2018, 16:11 Google+

Barva hraje při výběru vozu zásadní roli, přesto nás může časem omrzet. Co ale v takovém případě dělat, pokud se nám nechce celý vůz rovnou prodávat a měnit za jiný? Dříve bylo jedinou možností nechat celý vůz přelakovat, což je ovšem poměrně nákladné. Dnes už ale máme možností více a jejich realizace zas tak moc času nezabere. Tedy pokud nepočítáme ještě běhání po úřadech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pokud jste se rozhodli změnit barvu vozu, máte na výběr hned z několika možností, které se kromě ceny liší i svou trvanlivostí. Pokud chcete řešení doživotní, nebo alespoň dokud vás znovu nepřestane bavit, pak můžete zvolit klasické přelakování. To ovšem není zrovna laciné a kvalitní práce si také vybere svůj čas.

Před samotným lakováním totiž bývá potřeba řadu komponentů z vozu odstrojit, opravit nedostatky na karoserii, vše důkladně zakrýt, odmastit a pak se ideálně ve speciálním lakovacím boxu pustit do díla.  Kromě časové náročnosti je tak pro dosažení kvalitních výsledků potřeba narazit i na šikovného lakýrníka, který své práci rozumí a neodflákne ji.

Takový člověk ale bude mít jistě plno zakázek a jeho ceny, už jen s ohledem na drahé vybavení, nebudou nízké. Na druhou stranu si však můžete vybrat z prakticky nekonečné škály barev, díky kterým může být i váš vůz naprostý unikát.

Ceny za lakování bývají samozřejmě závislé od velikosti vozu, náročnosti příprav karoserie, náročnosti lakování a v neposlední řadě i zkušenostmi a vybavením lakovny. Soused vám tak ve své upravené garáži sice nalakuje auto za 20 000 Kč, ovšem za kvalitní práci si budete muset připravit minimálně dvojnásobek.

Další možností, která nabízí příjemný kompromis mezi cenou a životností, bývají speciální fólie určené pro vozy. Jejich garantovaná životnost vždy závisí na výrobci a správné aplikaci, přesto se obvykle pohybuje v rozmezí 5 až 10 let. Ceny přitom bývají oproti lakování klidně i třetinové - samozřejmě v závislosti od dodavatele.

I před montáží fólie dochází k úpravám nedostatků karoserie, které by mohly být viditelné po aplikaci. Celkově však není aplikace fólie ani zdaleka tak finančně nebo časově náročná. Na výběr jsou navíc odstíny, které dokáží skvěle imitovat tradiční lakování a na první pohled tak nepoznáte rozdíl.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Folie se také mohou pochlubit slušnou odolností vůči fyzickému poškození způsobenému například kartáčovou myčkou, tak vůči UV záření, které se dokáže na laku nehezky podepsat. Folie navíc chrání i lak pod sebou, díky čemuž máte po jejich odstranění auto v původním stavu - i proto bývají fólie často vidět na kapotách firemních vozů. Po jejich odstranění pak opět vynikne původní lak, který bývá dokonale zachován. Tedy alespoň po použití kvalitní fólie.

Poslední možností jsou tzv. tekuté fólie, které má většina z nás zafixovány pod označením Plasti Dip. Aplikace probíhá stříkací pistolí, stejně jako při klasickém lakování. Po zaschnutí však auto zakrývá gumová fólie, která se dá velice jednoduše odstranit. 

Životnost těchto tekutých fólií se opět odvíjí od výrobce, kvality aplikace a řady dalších faktorů. Zkušenosti z praxe pak přináší různá svědectví. Výhodou tekutých fólií je však opět jednoduchost a relativní časová nenáročnost ve spojení s vcelku dostupnými cenami. Při výrazné změně barev (tmavá => světlá) je však potřeba počítat s větší spotřebou materiálu.

Aplikace Plasti Dipu | zdroj: youtube.com

K benefitům pak patří i bohatá možnost personifikace výsledné barvy. Ta může být matná, lesklá, může obsahovat lesklé elementy, atd. Možností je mnoho a v případě, kdy vás zvolená kombinace omrzí, ji stačí pouze sloupnout.

Mezi nevýhodami pak bývá kromě omezené životnosti často zmiňována náchylnost k poškození - a to bohužel i ropnými látkami, například během tankování. Někteří to řeší přelakování tekutých fólií bezbarvým lakem, poté však fólie ztrácí svou pružnost a její odstranění je náročnější.

Celý proces změny barvy ale přelakováním nekončí. Pokud měníte jen odstín, zřejmě to žádný problém nebude. Pokud jste se ale rozhodli změnit barvu celého vozu, případně pokud jste změnili barvu více jak 50 % karoserie, pak musíte nechat zapsat tuto úpravu v registru vozidel.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Pro změnu barvy neexistuje žádný konkrétní formulář, takže se provádí vyplněním formuláře „Žádost o zápis změn údajů v registru silničních vozidel." Ten seženete na internetu, nebo na každém registru. S ohlášením změny barvy ale neváhejte. Podle zákona musí být změna nahlášena do 10 pracovních dnů, jinak se vystavujete riziku pokuty až 50 000 Kč.

Na úřadě po vás budou vyžadovat občanský průkaz, originál velkého technického průkazu, osvědčení o registraci (malý TP), vyplněnou žádost o zápis změny do registru a poplatek 50 Kč. U vozidel psaných na firmu bude potřeba dodat výpis z obchodního rejstříku, případně živnostenský list. Pokud nejste vlastníkem vozidla, budete navíc potřebovat souhlas vlastníka, který může představovat například plná moc.

Spllečnost GlassGarant, která se zabývá polepem vozidel, pak ještě doporučuje předem na úřad zavolat a zeptat se, zda z zápisu změny barvy nebudou vyžadovat i protokol z evidenční kontroly.  Pokud se nevyskytne žádný problém, budete z registru za chvíli odcházet s novou barvou zapsanou ve velkém technickém průkazu a s novým osvědčením o registraci vozidla (malý TP).

Vytisknout

Diskuze: Omrzela vás barva vašeho auta? Dnes ji můžete změnit za pár hodin

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen K70 byl prvním modelem s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol

Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

BMW 4 Cabrio začíná na českém trhu s cenou 1 319 500 Kč s motorem o výkonu 135 kW (184 k)

BMW 4 Cabrio má ceny pro český trh. Mění trochu strategii, na první pohled to ale není znát

HoppyGo

Prodeje nových aut nadále klesají, roste zájem o jejich předplatné

DS3 Crossback 1,5 BlueHDi

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 2

reklama

Doporučujeme

Omlazená Škoda Fabia

Omlazená Fabia míří k zákazníkům, základ pořídíte od 259 900 Kč

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  2. Restaurování ikony malých Hot Hatch

  3. Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

  4. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

  5. Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud