Zbrojní výroba vždy byla a jistě ještě dlouho bude jakýmsi prémiovým segmentem, neboť v obrovské nabídce většinou mohou uspět jen ti skutečně nejlepší. Díky působení na trhu od roku 2006 se tak k nim dá jistě počítat i francouzský Renault s rodinkou extrémních modelů označovaných Sherpa Light.
Už když se Sherpa poprvé objevil, což bylo v roce 2006 na výstavě Eurosatory, mnoho lidí začalo poukazovat na jeho podobnosti s klasickým HMMWV, tedy alespoň co se designu týče. Vůz je totiž pořádně široký, jeho kapota je nízká a za ní následuje poměrně kolmé čelní sklo. Podobnost se pak dá najít i v dovednostech mimo silnice, ovšem zda Sherpa zřejmě dominuje.
Samotné označení Sherpa Light označuje paletu několika automobilů v rozdílných konfiguracích karoserie (APC, Carrier, FS, HI a Station Wagon), ovšem parametry zůstávají ve většině ohledů stejné. Například motor je vždy dieselový čtyřválcový Renault MD-5, který nabízí až 215 koní a 800 Nm točivého momentu.
Psali jsme
Maximální rychlost stroje se obvykle pohybuje okolo 110 km/h a dojezd an jednu nádrž dosahuje až 1 000 kilometrů. Údaje se však mohou měnit s přidanou výstrojí, výzbrojí či pancéřováním. O zastavování se starají čtyři kotoučové brzdy s ABS. Převodovka je automatická Allison S2500 s 6 rychlostmi dopředu a 1 zpět.
Když přijde řeč na terén, je Sherpa doslova k nezastavení. Stoupání 60 / pro něj nepředstavují výzvu, stejně jako náklony až 40 %. Bez problému překoná překážku vysokou až 500 mm, překoná zákop o šířce 0.9 metru a bez příprav zvládne brodění hloubkou 0.75 cm. S přípravami se pak dokáže brodit až hloubkou 1.5 metru. Uzavíratelné diferenciály pak patří k samozřemosti.
Standardní výbava se samozřejmě mění podle podle vybraného modelu, ovšem ve většině případů ji tvoří naviják a klimatizace. V podbězích bývají namontována kola s technologií RunFlat a nechybí ani systém centrálního dohušťování, což opět umožňuje snazší překonávání terénu. Jedném z největších benefitů je však bezproblémová přeprava letadly C-130.
V Armádě najde Shera uplatnění jakožto APC pro přepravu až 10 vojáků s vybavením, Carrier s kabinou pro 2 až 4 vojáky a dostatkem nákladového prostoru například pro zásobování, FS jakožto varianta určená speciálně pro speciální jednotky, model "HI" je určen do náročných bojových podmínek, kde je potřeba vyšší úroveň ochrany a Station Wagon je plně obrněným dělníkem, který může plnit celou řadu rolí, počínaje hlídkováním až po nasazení u bezpečnostních složek.
Výzbroj vždy záleží na zvolené variantě, ovšem problémem nejsou těžké zbraně ráže 12.7 umístěné na věži, které mohou být ovládány dokonce z bezpečí kabiny a to pomocí dálkově ovládané věže. Základní pancéřování by pak mělo odolat lehkým pěchotním zbraním do ráže 7.62 AP a výbuchu až 6 kg trhavin.
Kromě toho se navíc Sherpa v roce 2012 objevil i v civilním provedení, čemuž předcházel rok 2009, kdy si Sherpa dokonce i vyzkoušel účast v závodech Rally Dakar a to na pozici doprovodného vozu. Na civilním trhu půjde Sherpa doplnit o podobné drobnosti, jakými jsou GPS navigace, přídavné pancéřování , rádio, nezávislé topen.
Civilní varianty Sherpy jsou navíc také nabízeny v několika karosářských provedeních, ovšem navzdory jménu Light se jejich váha téměř vždy pohybuje nad našimi 3.5 tunami. Problém je navíc i s distribucí, která na starou dobrou Evropu nepamatovala. Civilní Sherpa je tak k dostání jen na Středním východě, v Asii a údajně i v Rusku.