Evropská odpověď na všestranný Hummer? Francouzský Sherpa se nezalekne boje ani terénu

mao / AutoRoad.cz, 23. července 2018, 15:27 Aktualizováno 23.7.2018, 20:19 Google+

Armádní vozidlo HMMWV si během let získalo celosvětový respekt pro svou univerzálnost, odolnost a obdivuhodnou prostupnost terénem. Když se pak objevila i varianty pro civilní trh, označovaná jako H1, stal se z Hummeru symbol neúnavného pracanta. Výroba modelu H1 však skončila už před lety a v armádě je HMMWV také postupně nahrazováno, neboť již nedokázalo držet s dobou. Svůj ekvivalent Hummeru má však i Evropa.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault Sherpa

Renault Sherpa | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Zbrojní výroba vždy byla a jistě ještě dlouho bude jakýmsi prémiovým segmentem, neboť v obrovské nabídce většinou mohou uspět jen ti skutečně nejlepší. Díky působení na trhu od roku 2006 se tak k nim dá jistě počítat i francouzský Renault s rodinkou extrémních modelů označovaných Sherpa Light.

Už když se Sherpa poprvé objevil, což bylo v roce 2006 na výstavě Eurosatory, mnoho lidí začalo poukazovat na jeho podobnosti s klasickým HMMWV, tedy alespoň co se designu týče. Vůz je totiž pořádně široký, jeho kapota je nízká a za ní následuje poměrně kolmé čelní sklo. Podobnost se pak dá najít i v dovednostech mimo silnice, ovšem zda Sherpa zřejmě dominuje.

Samotné označení Sherpa Light označuje paletu několika automobilů v rozdílných konfiguracích karoserie (APC, Carrier, FS, HI a Station Wagon), ovšem parametry zůstávají ve většině ohledů stejné. Například motor je vždy dieselový čtyřválcový Renault MD-5, který nabízí až 215 koní a 800 Nm točivého momentu.

Maximální rychlost stroje se obvykle pohybuje okolo 110 km/h a dojezd an jednu nádrž dosahuje až 1 000 kilometrů. Údaje se však mohou měnit s přidanou výstrojí, výzbrojí či pancéřováním. O zastavování se starají čtyři kotoučové brzdy s ABS. Převodovka je automatická Allison S2500 s 6 rychlostmi dopředu a 1 zpět.

Když přijde řeč na terén, je Sherpa doslova k nezastavení. Stoupání 60 / pro něj nepředstavují výzvu, stejně jako náklony až 40 %. Bez problému překoná překážku vysokou až 500 mm, překoná zákop o šířce 0.9 metru a bez příprav zvládne brodění hloubkou 0.75 cm. S přípravami se pak dokáže brodit až hloubkou 1.5 metru. Uzavíratelné diferenciály pak patří k samozřemosti.

Standardní výbava se samozřejmě mění podle podle vybraného modelu, ovšem ve většině případů ji tvoří naviják a klimatizace. V podbězích bývají namontována kola s technologií RunFlat a nechybí ani systém centrálního dohušťování, což opět umožňuje snazší překonávání terénu. Jedném z největších benefitů je však bezproblémová přeprava letadly C-130.

Sherpa Light FS - Special Forces | zdroj: youtube.com

V Armádě najde Shera uplatnění jakožto APC pro přepravu až 10 vojáků s vybavením, Carrier s kabinou pro 2 až 4 vojáky a dostatkem nákladového prostoru například pro zásobování, FS jakožto varianta určená speciálně pro speciální jednotky, model "HI" je určen do náročných bojových podmínek, kde je potřeba vyšší úroveň ochrany a Station Wagon je plně obrněným dělníkem, který může plnit celou řadu rolí, počínaje hlídkováním až po nasazení u bezpečnostních složek.

Výzbroj vždy záleží na zvolené variantě, ovšem problémem nejsou těžké zbraně ráže 12.7 umístěné na věži, které mohou být ovládány dokonce z bezpečí kabiny a to pomocí dálkově ovládané věže. Základní pancéřování by pak mělo odolat lehkým pěchotním zbraním do ráže 7.62 AP a výbuchu až 6 kg trhavin.

img-responsive

Renault Sherpa | foto: wheelsage.org

Kromě toho se navíc Sherpa v roce 2012 objevil i v civilním provedení, čemuž předcházel rok 2009, kdy si Sherpa dokonce i vyzkoušel účast v závodech Rally Dakar a to na pozici doprovodného vozu. Na civilním trhu půjde Sherpa doplnit o podobné drobnosti, jakými jsou GPS navigace, přídavné pancéřování , rádio, nezávislé topen.

Civilní varianty Sherpy jsou navíc také nabízeny v několika karosářských provedeních, ovšem navzdory jménu Light se jejich váha téměř vždy pohybuje nad našimi 3.5 tunami. Problém je navíc i s distribucí, která na starou dobrou Evropu nepamatovala. Civilní Sherpa je tak k dostání jen na Středním východě, v Asii a údajně i v Rusku.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Evropská odpověď na všestranný Hummer? Francouzský Sherpa se nezalekne boje ani terénu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

MAZ 525

Náklaďák s trolejí? I sovětská monstra chtěla šetřit s palivem

Peugeot Type BP1 Bébé

Peugeot Bébé - Lidový Peugeot se stal nejprodávanějším Bugatti všech dob

Mitsubishi Legnum V4R

Bazarové perličky: Mitsubishi Legnum VR4 2.5 TwinTurbo

Ilustrační foto

Proč? České silnice stále lemují stovky billboardů, zákonu navzdory

SM500

Prostějovský kombajn SM500 předběhl dobu o desítky let, jeho úspěch pohřbili komunisté

Suzuki X-90

Rarita jménem Suzuki X-90. Znáte zábavné SUV-cabrio pro mladé?

reklama
reklama

Doporučujeme

Vznik nového Nissanu GT-R50 by Italdesign

VIDEO: Jak vznikal nový Nissan GT-R50 Italdesign? Japonsko-italská spolupráce…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Toyota neuhlídala novou Supru, seznamte se s nástupcem legendy

  2. Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

  3. Losí test prověřil Hyundai Tucson, nošovické SUV však prošlo bez zaváhání

  4. Škoda Kodiaq vs. Kia Sorento a Volkswagen Tiguan Allspace. Jaké 7-místné SUV je nejlepší?

  5. Big Wind: Sovětský tank s motory ze stíhaček fungoval v podmínkách, kam žádný jiný stroj nemohl

  6. TEST: Peugeot Traveller 4x4 Dangel - Hodně povedené auto, jen ta cena

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud