Expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi rozšiřuje od 1. července tematická výstava „Vítězství plná prachu: 1908“. Právě na příkladu roku 1908 návštěvníky seznámí s úspěchy mladoboleslavské značky na poli motorsportu.
Škoda Muzeum si letos připomíná 110 let, které nás dělí od série působivých triumfů automobilů Laurin & Klement na domácích i zahraničních závodních tratích,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea „Vítězství z roku 1908 se velmi rychle odrazila v renomé značky i v meziročním nárůstu prodeje vozů Laurin & Klement o 30 %. Současně s posílením pozice na domácím trhu došlo k výraznému rozvoji exportu,“ dodává A. Frydlová.
Vůbec první účast stroje mladoboleslavské značky v mezinárodním závodu spadá do června 1901, kdy motocykl L& K úspěšně absolvoval 1196 km dlouhou trať z Paříže do Berlína. O čtyři léta později český motocykl suverénně zvítězil v nejnáročnějším závodě té doby, ve francouzském Dourdanu. Rok 1906 pak byl ve znamení automobilů vlastní konstrukce i jejich prvních vítězství: L&K Voiturette B o výkonu 9 koní (4,5 kW) a rychlosti 45 km/h obsadily při závodu v rakouském Semmeringu 1., 2. a 4. místo.
Technický vývoj postupoval mílovými kroky vpřed, v roce 1908 se tak značka Laurin & Klement dostala do centra pozornosti doma i v zahraničí strhující sérií významných sportovních úspěchů. V březnu obsadila v různých kategoriích závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště celkem šest prvních, pět druhých a jedno třetí místo, v Riesu u rakouského Grazu docílila mezi dvoulitry dvojitého vítězství, mimořádnou spolehlivost a trvanlivost automobilů z Mladé Boleslavi prokázal triumf v 686 km dlouhém závodě Petrohrad – Moskva či dokonce 2200-kilometrové německé Jízdě prince Jindřicha. Speciál typu FCS téhož roku dokonce nadvakrát zdvihl laťku světového rychlostního rekordu v dobové kategorii čtyřválcových vozů s vrtáním do 86 mm – až ke 118,720 km/h na letmém kilometru!
Tyto a mnohé další zajímavosti připomíná od 1. července do 12. října nová výstava ve Škoda Muzeu, nazvaná « Vítězství plná prachu: 1908 ». K jejím magnetům patří závodní vůz Laurin & Klement BSC ze sbírky Škoda Muzea, dále typy L&K FC a L&K GS2, zapůjčené soukromým majitelem, a konečně motocykl L&K CCR, pocházející z Muzea Mladoboleslavska. Atmosféru doby pomohou navodit záběry z filmu Dědeček automobil, dobové tiskoviny či originál poháru ze závoduv Semmeringu roku 1908.
Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi si v roce 2017 připsalo návštěvnický rekord, když přivítalo 254 143 českých i zahraničních hostů. Prezentace historie značky Škoda v moderní expozici a nově zrekonstruovaném depozitáři je doplněna tematickými výstavami i kulturními akcemi včetně koncertů populárních hudebních skupin. Návštěvu Škoda Muzea je možné po předchozí rezervaci spojit s prohlídkou výrobního závodu Škoda Auto, partnerského Leteckého muzea Metoděje Vlacha na letišti v Mladé Boleslavi, či areálu Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci Vratislavicích. Pro všechna zde uvedená muzea lze získat zvýhodněné kombinované vstupné.
Více informací naleznete na Museum.skoda-auto.cz
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.