Expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi rozšiřuje od 1. července tematická výstava „Vítězství plná prachu: 1908“. Právě na příkladu roku 1908 návštěvníky seznámí s úspěchy mladoboleslavské značky na poli motorsportu.
Škoda Muzeum si letos připomíná 110 let, které nás dělí od série působivých triumfů automobilů Laurin & Klement na domácích i zahraničních závodních tratích,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea „Vítězství z roku 1908 se velmi rychle odrazila v renomé značky i v meziročním nárůstu prodeje vozů Laurin & Klement o 30 %. Současně s posílením pozice na domácím trhu došlo k výraznému rozvoji exportu,“ dodává A. Frydlová.
Vůbec první účast stroje mladoboleslavské značky v mezinárodním závodu spadá do června 1901, kdy motocykl L& K úspěšně absolvoval 1196 km dlouhou trať z Paříže do Berlína. O čtyři léta později český motocykl suverénně zvítězil v nejnáročnějším závodě té doby, ve francouzském Dourdanu. Rok 1906 pak byl ve znamení automobilů vlastní konstrukce i jejich prvních vítězství: L&K Voiturette B o výkonu 9 koní (4,5 kW) a rychlosti 45 km/h obsadily při závodu v rakouském Semmeringu 1., 2. a 4. místo.
Technický vývoj postupoval mílovými kroky vpřed, v roce 1908 se tak značka Laurin & Klement dostala do centra pozornosti doma i v zahraničí strhující sérií významných sportovních úspěchů. V březnu obsadila v různých kategoriích závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště celkem šest prvních, pět druhých a jedno třetí místo, v Riesu u rakouského Grazu docílila mezi dvoulitry dvojitého vítězství, mimořádnou spolehlivost a trvanlivost automobilů z Mladé Boleslavi prokázal triumf v 686 km dlouhém závodě Petrohrad – Moskva či dokonce 2200-kilometrové německé Jízdě prince Jindřicha. Speciál typu FCS téhož roku dokonce nadvakrát zdvihl laťku světového rychlostního rekordu v dobové kategorii čtyřválcových vozů s vrtáním do 86 mm – až ke 118,720 km/h na letmém kilometru!
Tyto a mnohé další zajímavosti připomíná od 1. července do 12. října nová výstava ve Škoda Muzeu, nazvaná « Vítězství plná prachu: 1908 ». K jejím magnetům patří závodní vůz Laurin & Klement BSC ze sbírky Škoda Muzea, dále typy L&K FC a L&K GS2, zapůjčené soukromým majitelem, a konečně motocykl L&K CCR, pocházející z Muzea Mladoboleslavska. Atmosféru doby pomohou navodit záběry z filmu Dědeček automobil, dobové tiskoviny či originál poháru ze závoduv Semmeringu roku 1908.
Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi si v roce 2017 připsalo návštěvnický rekord, když přivítalo 254 143 českých i zahraničních hostů. Prezentace historie značky Škoda v moderní expozici a nově zrekonstruovaném depozitáři je doplněna tematickými výstavami i kulturními akcemi včetně koncertů populárních hudebních skupin. Návštěvu Škoda Muzea je možné po předchozí rezervaci spojit s prohlídkou výrobního závodu Škoda Auto, partnerského Leteckého muzea Metoděje Vlacha na letišti v Mladé Boleslavi, či areálu Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci Vratislavicích. Pro všechna zde uvedená muzea lze získat zvýhodněné kombinované vstupné.
Více informací naleznete na Museum.skoda-auto.cz
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?