Expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi rozšiřuje od 1. července tematická výstava „Vítězství plná prachu: 1908“. Právě na příkladu roku 1908 návštěvníky seznámí s úspěchy mladoboleslavské značky na poli motorsportu.
Škoda Muzeum si letos připomíná 110 let, které nás dělí od série působivých triumfů automobilů Laurin & Klement na domácích i zahraničních závodních tratích,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea „Vítězství z roku 1908 se velmi rychle odrazila v renomé značky i v meziročním nárůstu prodeje vozů Laurin & Klement o 30 %. Současně s posílením pozice na domácím trhu došlo k výraznému rozvoji exportu,“ dodává A. Frydlová.
Vůbec první účast stroje mladoboleslavské značky v mezinárodním závodu spadá do června 1901, kdy motocykl L& K úspěšně absolvoval 1196 km dlouhou trať z Paříže do Berlína. O čtyři léta později český motocykl suverénně zvítězil v nejnáročnějším závodě té doby, ve francouzském Dourdanu. Rok 1906 pak byl ve znamení automobilů vlastní konstrukce i jejich prvních vítězství: L&K Voiturette B o výkonu 9 koní (4,5 kW) a rychlosti 45 km/h obsadily při závodu v rakouském Semmeringu 1., 2. a 4. místo.
Technický vývoj postupoval mílovými kroky vpřed, v roce 1908 se tak značka Laurin & Klement dostala do centra pozornosti doma i v zahraničí strhující sérií významných sportovních úspěchů. V březnu obsadila v různých kategoriích závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště celkem šest prvních, pět druhých a jedno třetí místo, v Riesu u rakouského Grazu docílila mezi dvoulitry dvojitého vítězství, mimořádnou spolehlivost a trvanlivost automobilů z Mladé Boleslavi prokázal triumf v 686 km dlouhém závodě Petrohrad – Moskva či dokonce 2200-kilometrové německé Jízdě prince Jindřicha. Speciál typu FCS téhož roku dokonce nadvakrát zdvihl laťku světového rychlostního rekordu v dobové kategorii čtyřválcových vozů s vrtáním do 86 mm – až ke 118,720 km/h na letmém kilometru!
Tyto a mnohé další zajímavosti připomíná od 1. července do 12. října nová výstava ve Škoda Muzeu, nazvaná « Vítězství plná prachu: 1908 ». K jejím magnetům patří závodní vůz Laurin & Klement BSC ze sbírky Škoda Muzea, dále typy L&K FC a L&K GS2, zapůjčené soukromým majitelem, a konečně motocykl L&K CCR, pocházející z Muzea Mladoboleslavska. Atmosféru doby pomohou navodit záběry z filmu Dědeček automobil, dobové tiskoviny či originál poháru ze závoduv Semmeringu roku 1908.
Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi si v roce 2017 připsalo návštěvnický rekord, když přivítalo 254 143 českých i zahraničních hostů. Prezentace historie značky Škoda v moderní expozici a nově zrekonstruovaném depozitáři je doplněna tematickými výstavami i kulturními akcemi včetně koncertů populárních hudebních skupin. Návštěvu Škoda Muzea je možné po předchozí rezervaci spojit s prohlídkou výrobního závodu Škoda Auto, partnerského Leteckého muzea Metoděje Vlacha na letišti v Mladé Boleslavi, či areálu Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci Vratislavicích. Pro všechna zde uvedená muzea lze získat zvýhodněné kombinované vstupné.
Více informací naleznete na Museum.skoda-auto.cz
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.