Každý rok volí novináři renomovaného britského magazínu Auto Express nejlepší auto roku a následně nejlepší automobily v každé kategorii. V těchto žebříčcích se poměrně často objevuje i Škoda a jinak tomu nebylo ani tentokrát. V jakých kategoriích si tedy mladoboleslavská automobilka letos odnesla ocenění? Překvapení to jistě nebude
Ještě než se dostaneme k oblíbeným Škodovkám se sluší zmínit, jaký model se podle Auto Express stal automobilem roku 2018. Hlavním kritériem pro získání tohoto ocenění je změna automobilového průmyslu a donucení konkurence k přehodnocení svých postojů. A toho podle redaktorů Auto Express letos dosáhl elektrický Jaguar I-Pace.
Ačkoliv je I-Pace vůbec prvním elektrickým modelem klasické britské automobilky, technikům se povedlo hned na první pokus skloubit řadu zásadních faktorů, jako například výkon hodný sportovních vozů, praktičnost tradičních SUV a prémiový vzhled, který je pro řadu lidí zásadním. I-Pace byl zkrátka trefou do černého, což už ostatně konstatovalo více motoristických redakcí.
Pro mladoboleslavskou automobilku a její modely však tradičně bývají zajímavé jiné segmenty, kde se především cílí na praktičnost a vynikající poměr ceny a výkonu. Statut "doporučení" tak získalo například Citigo v sekci městských automobilů, Octavia v sekci kompaktních rodinných automobilů nebo Superb v sekci rodinných automobilů.
Vítězné příčky pak Škoda obsadila v sekci Kombi, kompaktní SUV a velká SUV.
Kategorii kombi roku obsadila Škoda Octavia Combi, která je v oblasti zavazadlového prostoru téměř nepřekonatelná. Již v základu totiž nabízí 610 litrů, které se dají snadno zvětšit na 1 740 litrů. Díky tomu tak dokáže Octavia zastínit i mnohé konkurenty ve vyšších segmentech.
Octavia Combi je však podle Auto Express více než jen přepravní krabicí na kolech. Často je zmiňována pestrá nabídka příplatkové výbavy, spolehlivá technika, moderní vybavení, komfort a bohaté možnosti financování. Doporučení si pak od redaktorů vysloužil model s 1.5 litrovým motorem TSI o výkonu 150 koní.
Sekci kompaktních SUV ovládl mladoboleslavský nováček Karoq. Ten se sice vydává ve šlépějích většího Kodiaqu, nabízí však kompaktnější balení s dostatkem prostoru a za výhodnější cenu. A právě cena je jedním z nejsilnějších faktorů ve srovnání s rivaly. Málokterá automobilka totiž dokáže nabídnout podobnou výbavu, praktičnost, sofistikovanost a techniku v podobném cenovém horizontu.
Karoq se navíc může těšit z popularity svého předchůdce v tomto segmentu, kterým byla Škoda Yeti. Tu si Britové doslova zamilovali a tak se dá očekávat, že Karoq bude mít podobný osud. Podobně jako v případě Octavie Combi pak redaktoři doporučují zaměřit se při výběru na model s 1.5 litrovým motorem TSI.
Kategorii velkých SUV pak již podruhé ovládl Kodiaq. Segment těchto vozidel, tedy sedmimístných SUV s pohonem 4x4 je ve Velké Británii na vrcholu popularity a Kodiaq údajně splňuje vše, co lidé od podobného auta čekají: povedený vzhled, dostatek místa, kvalitně zpracovaný interiér, dobrou ovladatelnost, obrovskou praktičnost a hlavně relativní cenovou dostupnost.
Kodiaq už sice vyhrál tuto kategorii v roce 2017, ovšem od té doby neustále posiloval své renomé. Britští kolegové často zmiňují jeho prostornost, moderní infotainemnt s asistenčními službami, prostornost, ovladatelnost a moderní spolehlivou techniku, včetně pestré palety motorů nebo adaptivního podvozku DCC. Doporučením redaktorů je pak model s 2.0 litrovým TDI o výkonu 150 koní se sedmi sedadly.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.