O ženách řidičkách existují stovky vtipů, podle kterých by jeden mohl usoudit, že jsou za volantem horší. V posledních letech jsme však svědky stále většího počtu výzkumů, které říkají něco jiného. Výsledkem toho posledního je například zjištění, že muži se nechají za volantem rozptýlit podstatně častěji, než ženy. Právě nepozornost nebo nevěnování se řízení je však jedním z nejčastějších důvodů nehod.
Nikdy nebudeme schopni říci, kdo je za volantem lepší. Jednou provždy bychom se však měli zbavit předsudků, podle kterých musí být ženy za volantem zákonitě horší. Pokud bychom se navíc zeptali, kdo se za volantem častěji nechává odvádět od řízení, pak by odpověď zněla "muži." Tvrdí to alespoň výzkum "Smith's Lawyers," podle kterého se muži nechávají odvádět do řízení řadou věcí. Mimo jiné i koukáním po chodcích (nebo chodkyních?).
Výzkumu konaného v USA se zúčastnilo celkem 2214 respondentů, kteří se svěřovali s tím, co je nejčastěji odvádí od řízení. Hned na začátek je pak potřeba říci, že od řízení se nechává odvádět až 70 % řidičů, kteří se navíc neomezují pouze na mobilní telefony.
Podle výzkumu jsou na tom mnohem hůř muži, než ženy. U mužů je totiž o 22 % větší šance, že budou používat telefon během řízení, o 74 % větší šance, že budou řídit koleny a o 70 % větší šance, že budou během řízení koukat na videa.
U mužů je navíc o neskutečných 260 % větší šance, že budou během řízení koukat po chodcích a chodkyních. A pokud se tento výzkum odehrával v horkém skoro-letním počasí posledních dnů, pak se výsledkům zřejmě ani nemůžeme divit a všichni bychom si měli zamést před vlastním prahem.
Kromě výše zmíněných nešvarů se navíc ukázalo, že zhruba 60 % všech řidičů a řidiček na silnicích se během jízdy oddává jídlu nebo pití (nealkoholických nápojů). Přitom se již v roce 2014 objevila studie Lytx, podle které jídlo a pití za volantem 3.6-krát zvyšuje pravděpodobnost nehody.
Americká organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) navíc odhaduje, že jídlo a pití za volantem zvyšuje pravděpodobnost nehody až o 80 %. Pravděpodobnost krizových situací se pak zvyšuje až o 65 %. Stále se přitom bavíme pouze o nealkoholických nápojích.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.