HMMWV, lidově Humvee, je naprosto legendárním terénním automobilem, který si vydobyl největší slávu během Operace pouštní bouře. Zanedlouho poté, v září roku 1992, se pak Arnold Schwarzenegger stal vůbec prvním civilistou, který si převzal klíče od zcivilněné verze nazvané Hummer H1. Málokdo však ví, že v následujícím roce se Toyota pochlubila svým dodnes největším SUV, které se Hummeru až nápadně podobná a které s Humvee sdílelo podobný osud.
Hummer H1 se dá považovat za jednu z ikon amerického automobilového průmyslu, ačkoliv život této značky nebyl zrovna snadný. Díky Arnoldu Schwarzeneggerovi a jeho pomoci s propagací se však tenhle stroj stal obdivovaným snad po celém světě. Možná i proto poněkud zapadly údaje o jeho japonském "bratranci."
Rok po představení Hummeru H1 se totiž na tokijském autosalonu představil model, který se musel v zámoří minimálně inspirovat. Dodnes největší SUV, jaké kdy Toyota postavila, mělo velice podobné tvary a celkem podobný účel. Automobilka si po něj navíc zvolila název, který mu dokonale sedí: Mega Cruiser.
Podle webu CarThrottle, který na Mega Cruiser upozornil, byl tento kolos stejně jako Humvee primárně určen pro armádu. Mohl převážet náklad, rozvážet vojáky, táhnout děla nebo mohl sloužit jako platforma pro raketomety a další zbraňové systémy. Japonské obranné síly si pro Humvee našly celou řadu využití.
Oproti americkému vzoru byla Toyota nepatrně delší, neboť její celková délka narostla až na 5090 milimetrů. Stejně tak se japonským technikům nepovedlo uhlídat váhu, která přesáhla 3 tuny - Mega Cruiser tak byl i těžší než HMMWV.
A zatím co pod kapotou amerického stroje se ukrývaly typické osmiválce (armáda využívala naftové V8, civilní H1 využívala benzínové V8), pod kapotou japonského Mega Cruiseru byl ukryt 4.1 litrový řadový čtyřválec "15B" turbo, který se dříve používal pro minibusy Toyota Coaster. Jeho výkon se pohyboval okolo 150 koní a točivý moment dosahoval necelých 400 Nm.
Motory však technické odlišnosti zdaleka nekončily. Mega Cruiser se mohl pochlubit například všemi čtyřmi řiditelnými koly nebo tzv. "inboard brakes" - tedy brzdami, které jsou umístěné blíže diferenciálu, nikoliv u náboje kola. V terénu Mega Cruiseru pomáhaly tři uzávěrky diferenciálu, na které putoval výkon skrze čtyřstupňový automat.
Interiér je velice jednoduchý, prostorný a dokonale odráží styl, jakým se v devadesátých letech vyráběly interiéru japonských vozidel. Většina ovládacích prvků se snaží být prakticky po ruce, ovšem o nějaké ucelenosti či elegantnosti nemohla být řeč.
Mega Cruiser byl již od začátku nabízen jak armádě (model BXD10), tak i civilistům na japonském trhu (model BXD20). Vzhledem k neúměrné daňové zátěži se však civilní varianta nikdy nedočkala příliš vysokých prodejních čísel a dodnes je vlastně záhadou, kolik civilních Mega Cruiserů se po Japonsku pohybuje - mnoho jich však nejspíš nebude. Kromě vysokých poplatků by se totiž musel popasovat i s obrovskými rozměry vozu, se kterými by měl ve městě velké problémy.
Výroba probíhala od roku 1995 do roku 2002 a většina modelů skončila ve službách armády nebo záchranných složek. Mega Cruiser je dodnes největším SUV, jaké kdy Toyota vyráběla. A jakkoliv je novější Land Cruiser podstatně komfortnější a praktičtější, ve srovnání s Mega Cruiserem by v terénu jistě neměl šanci.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.