Japonská kopie legendárního Humvee? Mega Cruiser je dodnes největším SUV Toyoty

Toyota Mega Cruiser
Toyota Mega Cruiser, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 13. června 2018 14:25
Sdílej:

HMMWV, lidově Humvee, je naprosto legendárním terénním automobilem, který si vydobyl největší slávu během Operace pouštní bouře. Zanedlouho poté, v září roku 1992, se pak Arnold Schwarzenegger stal vůbec prvním civilistou, který si převzal klíče od zcivilněné verze nazvané Hummer H1. Málokdo však ví, že v následujícím roce se Toyota pochlubila svým dodnes největším SUV, které se Hummeru až nápadně podobná a které s Humvee sdílelo podobný osud.

Hummer H1 se dá považovat za jednu z ikon amerického automobilového průmyslu, ačkoliv život této značky nebyl zrovna snadný. Díky Arnoldu Schwarzeneggerovi a jeho pomoci s propagací se však tenhle stroj stal obdivovaným snad po celém světě. Možná i proto poněkud zapadly údaje o jeho japonském "bratranci."

Rok po představení Hummeru H1 se totiž na tokijském autosalonu představil model, který se musel v zámoří minimálně inspirovat. Dodnes největší SUV, jaké kdy Toyota postavila, mělo velice podobné tvary a celkem podobný účel. Automobilka si po něj navíc zvolila název, který mu dokonale sedí: Mega Cruiser.

Podle webu CarThrottle, který na Mega Cruiser upozornil, byl tento kolos stejně jako Humvee primárně určen pro armádu. Mohl převážet náklad, rozvážet vojáky, táhnout děla nebo mohl sloužit jako platforma pro raketomety a další zbraňové systémy. Japonské obranné síly si pro Humvee našly celou řadu využití.

Oproti americkému vzoru byla Toyota nepatrně delší, neboť její celková délka narostla až na 5090 milimetrů. Stejně tak se japonským technikům nepovedlo uhlídat váhu, která přesáhla 3 tuny - Mega Cruiser tak byl i těžší než HMMWV.

A zatím co pod kapotou amerického stroje se ukrývaly typické osmiválce (armáda využívala naftové V8, civilní H1 využívala benzínové V8), pod kapotou japonského Mega Cruiseru byl ukryt 4.1 litrový řadový čtyřválec "15B" turbo, který se dříve používal pro minibusy Toyota Coaster. Jeho výkon se pohyboval okolo 150 koní a točivý moment dosahoval necelých 400 Nm.

Motory však technické odlišnosti zdaleka nekončily. Mega Cruiser se mohl pochlubit například všemi čtyřmi řiditelnými koly nebo tzv. "inboard brakes" - tedy brzdami, které jsou umístěné blíže diferenciálu, nikoliv u náboje kola. V terénu Mega Cruiseru pomáhaly tři uzávěrky diferenciálu, na které putoval výkon skrze čtyřstupňový automat.

Interiér je velice jednoduchý, prostorný a dokonale odráží styl, jakým se v devadesátých letech vyráběly interiéru japonských vozidel. Většina ovládacích prvků se snaží být prakticky po ruce, ovšem o nějaké ucelenosti či elegantnosti nemohla být řeč.

Mega Cruiser byl již od začátku nabízen jak armádě (model BXD10), tak i civilistům na japonském trhu (model BXD20). Vzhledem k neúměrné daňové zátěži se však civilní varianta nikdy nedočkala příliš vysokých prodejních čísel a dodnes je vlastně záhadou, kolik civilních Mega Cruiserů se po Japonsku pohybuje - mnoho jich však nejspíš nebude. Kromě vysokých poplatků by se totiž musel popasovat i s obrovskými rozměry vozu, se kterými by měl ve městě velké problémy.

Výroba probíhala od roku 1995 do roku 2002 a většina modelů skončila ve službách armády nebo záchranných složek. Mega Cruiser je dodnes největším SUV, jaké kdy Toyota vyráběla. A jakkoliv je novější Land Cruiser podstatně komfortnější a praktičtější, ve srovnání s Mega Cruiserem by v terénu jistě neměl šanci.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.