Cestovat autem s malými dětmi je vždy náročné, dokonce i když se vaše dítě rozhodne pro jednou přestat usilovat o vaši pozornost a na chvíli usne. Téměř každý rodič totiž během cesty myslí na maximální komfort a hlavně bezpečí dítěte, které je v autě zranitelnější než dospělý člověk. A protože se v některých částech světa slaví tento týden „Child Safety Week", tedy týden dětí v bezpečí, neškodilo by připomenout si, jak dětem zajistit v autě maximální možnou míru bezpečí.
„Child Safety Week", který v tomto roce připadl na období od 4.6 do 10.6., se snaží upozornit na bezpečí hrozící dětem a jak jim předcházet.Richard Gladman, vedoucí instituce IAM RoadSmart, proto pro web AutoEvolution připomněl pět zásadních tipů, jak bezpečně cestovat s dítětem.
Prvním a naprosto základním doporučením je vždy používat dětskou autosedačku. Pro výběr vhodné dětské auto-sedačky existuje několik kritérií, přičemž těmi nejzásadnějšími jsou výška, váha a věk vašeho dítěte. Na webu BESIP pak lze snadno dohledat, že pro sedačky existují skupiny 0 až III, které se určují podle hmotnosti dítěte a orientačně i věkové skupiny. Pokud vaše ze současné sedačky vyroste, rozhodně ho v ní nedržte a investujte raději do nové.
Dalším důležitým bodem je pravidelně sedačku prohlédnout a hledat známky opotřebení či poškození. Pokud v tom již budete, vyplatí se podívat, jaká je expirační doba sedačky - některé ji skutečně mají. Pokud na sedačce najdete výraznější poškození, bude lepší ji vyměnit. U poškozené dětské sedačky totiž nikdy nelze plně zaručit její správnou funkci v případě nehody.
Pokud kupujete novou sedačku, vždy se ujistěte, že bude kompatibilní s vaším automobilem. Většina automobilů od přelomu tisíciletí bývá vybavena speciálními úchyty typu ISOFIX, které jsou navrženy s maximálním ohledem na bezpečí. Pokud však máte starší automobil, věnujte výběru sedačky větší pozornost a nebojte se prodejce požádat o možnost vyzkoušení.
Čtvrtým bodem je instalovat sedačku vždy raději na zadní sedadla, která jsou všeobecně bezpečnější. U skutečně malých dětí a kojenců je tento bod poněkud sporný, neboť děti uklidňuje pohled na rodiče a naopak rodiče za volantem se nemusí k dětem otáčet.
Pokud se rozhodnete převážet dítě na místě spolujezdce, je tak vždy lepší činit u automobilů, které jsou i vpředu vybaveny body ISOFIX. Pokud se rozhodnete převážet dítě v sedačce proti směru jízdy, nezapomeňte vypnout airbag spolujezdce! Pokud se rozhodnete převážet dítě na sedadle spolujezdce v klasické sedačce, airbag nedeaktivujte.
Poslední bod pak navazuje na bod předešlý - pokuste se děti vozit co nejdéle v sedačkách směřujících proti směru jízdy. Dětská páteř je totiž tím nejzranitelnějším místech a v klasických sedačkách může dítě i přes pevné upoutání utrpět zranění. Sedačka umístěná proti směru jízdy však dítě lépe fixuje a lépe rozkládá tlumí případný náraz hlavy, páteře a zad.
Gladman navíc dodává, že malé děti nerady sedí na místě a tak se budou pokoušet ze sedačky dostat. Před cestou tedy zkontrolujte, zda je dítě skutečně dobře připoutáno a popruhy nejsou příliš volné. Současně se pak vyplatí zkontrolovat připoutání dítěte i několikrát během cesty. Pokud si nebudete od pohledu jisti, raději zastavte a dítě překontrolujte.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.