Není to tak dlouho, co všechny zpravodajské servery zveřejnily video pořízené strážníky, kteří zachraňovali dítě uzamčené v rozpáleném voze na parkovišti. V Česku se jedná o poměrně ojedinělý případ, ovšem v zahraničí se jedná o poměrně častý problém, který si ročně vyžádá životy až 40 dětí a nespočtu domácích mazlíčků. Řada automobilek se však rozhodla přijmout vlastní protiopatření.
Nechávat děti nebo zvířata uzavřená v rozpáleném automobilu není dobrý nápad, přesto se ročně stane několik desítek takových případů. Automobilky proto v současnosti experimentují s vývojem nových senzorů a systémů, které by řidiče měli na jejich chybu upozornit, jak uvedl web CBS Moneywatch. Experti navíc dodávají, že tato technologie by se měla stát v brzké době stále populárnější a možná i povinnou.
Většina lidí si myslí, že tohle se jim nikdy nemůže stát, ovšem opak je pravdou. To ostatně potvrzují i statistiky webu TheDrive, podle kterých od roku 1990 zemřelo na území USA na důsledky přehřátí zhruba 800 dětí a nespočet zvířat. Tohle číslo přitom není konečné a každé léto se bohužel objeví dalších 35 až 40 případů. Situace došla podle organizace NTHSA tak daleko, že přehřátí je nejčastější příčina úmrtí dítěte v automobilu, kterou nezpůsobuje dopravní nehoda.
Jedním z hlavních důvodů je přitom lidská nevědomost. Řada lidí si totiž stále neuvědomuje, že i během příjemných venkovních teplot se dokáže interiér automobilu rozpálit k nesnesitelným teplotám během krátké doby. Podle Americké veterinární medicínské asociace se může teplota uvnitř automobilu vyšplhat i při okolní teplotě 21.1 °C na 40 °C během půl hodiny. S každou další minutou pak teplota roste. Pokud je navíc vůz na přímém sluníčku, může být nárůst teplot ještě markantnější.
Řada automobilek však nechce jen bezmocně přihlížet podobným katastrofám, což vedlo ve vývoj systémů, které po zastavení připomenou řidiči, aby zkontroloval zadní sedačky. Například GMC nabízí tento systém u SUV Terrain, Acadia či Yukon a dokonce i u pick-upů Canyon nebo Sierra. Systém na podobném principu zkouší i Nissan, který jej implementoval do modelu Pathfinder. Brzy vy se však mohl dostat i do dalších modelů.
Některé automobilky však upozorňují, že málo-která rodina s malým dítětem si může dovolit nový automobil. Na trhu však existují i asistenční systémy, které se dají dodělat do kteréhokoliv automobilu. Problém však nastává u lidí, kteří si myslí, že něco podobného nebudou nikdy potřebovat - takže si nic podobného nekoupí.
I z toho důvodu někteří američtí senátoři požadují, aby byly tyto systémy povinné u všech nových automobilů. Vezmeme-li v úvahu, že již od května jsou povinné i couvací kamery, pak by povinnost podobných senzorů mohla mít velkou šanci na úspěch.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.