Na kolik vyjde výroba Tesly Model 3? Kompletní rozborka odhalila zajímavá zjištění

Výroba Tesly Model 3
Výroba Tesly Model 3, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. června 2018 14:14
Sdílej:

Říká se, že výroba kteréhokoliv elektromobilu je pro každou automobilku prodělečnou záležitostí. Skvělým důkazem má být Tesla, která navzdory svým excelentním modelům pálí každou minutu pár stovek dolarů. Pravda je však podstatně komplikovanější a situace se může změnit každým dnem, jak ukázal průzkum a následně potvrdil Elon Musk.

Přivést na trh čistě elektrický automobil není pro žádnou automobilku nic snadného, neboť už jen díky Tesle je jasně vidět, že úspěch je založen na kombinaci několika faktorů. Spočítat si tedy kdy bude výroba elektrického modelu není ničím jednoduchým, ovšem v případě Tesly a jejího Modelu 3 začíná být pomalu jasno.

Již zhruba v polovině minulého měsíce načal toto téma sám Elon Musk na svém Twitteru, když odpovídal na dotaz, kdy bude dostupná nejlevnější varianta Modelu 3. Musk totiž jasně řekl, že zahájení její výroby je odsunuto až na dobu, kdy bude probíhat plynulá výroba dražšího Modelu 3 ve vyšších objemech, díky čemuž bude zajištěno, že automobilka nezkrachuje.

Díky nespočtu různých důvodů totiž platí jednoduché pravidlo, že čím více kusů je automobilka schopna vyrobit, tím větší zisky je schopna získat i na těch nejlacinějších modelech. Německá společnost Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), která se specializuje na rozebírání automobilů na kousky, pak specifikovala, o jakých číslech se vlastně bavíme.

Jen materiál a logistika potřebná k výrobě modelu 3 totiž vyjde na cca 18 000 dolarů, tedy cca 395 000 Kč. Náklady na práci zaměstnanců jsou pak odhadovány na dalších cca 10 000 dolarů, tedy cca 220 000 Kč. K tomu je však potřeba připočíst ještě celou řadu dalších faktorů, které nelze přímo specifikovat.

Tohle zjištění je samo o sobě celkem bezvýznamné, ovšem Elon Musk v jednom ze svých nedávných příspěvků na Twitter odpověděl na dotaz „Souhlasíte, že náklady na Model 3 by se v době výroby 10 000 kusů týdně mohly pohybovat okolo 28 000 dolarů?" svým jednoznačným „Rozhodně."

Německá společnost navíc během rozborky Tesly Model 3 přišla na zajímavé zjištění, podle kterého využívá Tesla ve svých akumulátorech 2170 jen 2.8 % Kobaltu. Ostatní automobilky se přitom běžně pohybují okolo 8 %, takže Tesla potřebuje na 1 elektromobil o cca 65 % Kobaltu méně než konkurence.

Na první pohled to může znít jako bezvýznamná zpráva, ovšem získávání Kobaltu se začíná stávat stále náročnějším, což dává Tesle velkou výhodu nad ostatními společnostmi. Sven Baure, ředitel společnosti Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), přímo uvedl: „Tohle by mohla být pro Teslu výrazná konkurenční výhoda. Dostat se ke Kobaltu totiž začíná být na světových trzích stále náročnější."

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.