Říká se, že výroba kteréhokoliv elektromobilu je pro každou automobilku prodělečnou záležitostí. Skvělým důkazem má být Tesla, která navzdory svým excelentním modelům pálí každou minutu pár stovek dolarů. Pravda je však podstatně komplikovanější a situace se může změnit každým dnem, jak ukázal průzkum a následně potvrdil Elon Musk.
Přivést na trh čistě elektrický automobil není pro žádnou automobilku nic snadného, neboť už jen díky Tesle je jasně vidět, že úspěch je založen na kombinaci několika faktorů. Spočítat si tedy kdy bude výroba elektrického modelu není ničím jednoduchým, ovšem v případě Tesly a jejího Modelu 3 začíná být pomalu jasno.
Již zhruba v polovině minulého měsíce načal toto téma sám Elon Musk na svém Twitteru, když odpovídal na dotaz, kdy bude dostupná nejlevnější varianta Modelu 3. Musk totiž jasně řekl, že zahájení její výroby je odsunuto až na dobu, kdy bude probíhat plynulá výroba dražšího Modelu 3 ve vyšších objemech, díky čemuž bude zajištěno, že automobilka nezkrachuje.
Díky nespočtu různých důvodů totiž platí jednoduché pravidlo, že čím více kusů je automobilka schopna vyrobit, tím větší zisky je schopna získat i na těch nejlacinějších modelech. Německá společnost Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), která se specializuje na rozebírání automobilů na kousky, pak specifikovala, o jakých číslech se vlastně bavíme.
Jen materiál a logistika potřebná k výrobě modelu 3 totiž vyjde na cca 18 000 dolarů, tedy cca 395 000 Kč. Náklady na práci zaměstnanců jsou pak odhadovány na dalších cca 10 000 dolarů, tedy cca 220 000 Kč. K tomu je však potřeba připočíst ještě celou řadu dalších faktorů, které nelze přímo specifikovat.
Tohle zjištění je samo o sobě celkem bezvýznamné, ovšem Elon Musk v jednom ze svých nedávných příspěvků na Twitter odpověděl na dotaz „Souhlasíte, že náklady na Model 3 by se v době výroby 10 000 kusů týdně mohly pohybovat okolo 28 000 dolarů?" svým jednoznačným „Rozhodně."
Německá společnost navíc během rozborky Tesly Model 3 přišla na zajímavé zjištění, podle kterého využívá Tesla ve svých akumulátorech 2170 jen 2.8 % Kobaltu. Ostatní automobilky se přitom běžně pohybují okolo 8 %, takže Tesla potřebuje na 1 elektromobil o cca 65 % Kobaltu méně než konkurence.
Na první pohled to může znít jako bezvýznamná zpráva, ovšem získávání Kobaltu se začíná stávat stále náročnějším, což dává Tesle velkou výhodu nad ostatními společnostmi. Sven Baure, ředitel společnosti Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), přímo uvedl: „Tohle by mohla být pro Teslu výrazná konkurenční výhoda. Dostat se ke Kobaltu totiž začíná být na světových trzích stále náročnější."
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.