Říká se, že výroba kteréhokoliv elektromobilu je pro každou automobilku prodělečnou záležitostí. Skvělým důkazem má být Tesla, která navzdory svým excelentním modelům pálí každou minutu pár stovek dolarů. Pravda je však podstatně komplikovanější a situace se může změnit každým dnem, jak ukázal průzkum a následně potvrdil Elon Musk.
Přivést na trh čistě elektrický automobil není pro žádnou automobilku nic snadného, neboť už jen díky Tesle je jasně vidět, že úspěch je založen na kombinaci několika faktorů. Spočítat si tedy kdy bude výroba elektrického modelu není ničím jednoduchým, ovšem v případě Tesly a jejího Modelu 3 začíná být pomalu jasno.
Již zhruba v polovině minulého měsíce načal toto téma sám Elon Musk na svém Twitteru, když odpovídal na dotaz, kdy bude dostupná nejlevnější varianta Modelu 3. Musk totiž jasně řekl, že zahájení její výroby je odsunuto až na dobu, kdy bude probíhat plynulá výroba dražšího Modelu 3 ve vyšších objemech, díky čemuž bude zajištěno, že automobilka nezkrachuje.
Díky nespočtu různých důvodů totiž platí jednoduché pravidlo, že čím více kusů je automobilka schopna vyrobit, tím větší zisky je schopna získat i na těch nejlacinějších modelech. Německá společnost Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), která se specializuje na rozebírání automobilů na kousky, pak specifikovala, o jakých číslech se vlastně bavíme.
Jen materiál a logistika potřebná k výrobě modelu 3 totiž vyjde na cca 18 000 dolarů, tedy cca 395 000 Kč. Náklady na práci zaměstnanců jsou pak odhadovány na dalších cca 10 000 dolarů, tedy cca 220 000 Kč. K tomu je však potřeba připočíst ještě celou řadu dalších faktorů, které nelze přímo specifikovat.
Tohle zjištění je samo o sobě celkem bezvýznamné, ovšem Elon Musk v jednom ze svých nedávných příspěvků na Twitter odpověděl na dotaz „Souhlasíte, že náklady na Model 3 by se v době výroby 10 000 kusů týdně mohly pohybovat okolo 28 000 dolarů?" svým jednoznačným „Rozhodně."
Německá společnost navíc během rozborky Tesly Model 3 přišla na zajímavé zjištění, podle kterého využívá Tesla ve svých akumulátorech 2170 jen 2.8 % Kobaltu. Ostatní automobilky se přitom běžně pohybují okolo 8 %, takže Tesla potřebuje na 1 elektromobil o cca 65 % Kobaltu méně než konkurence.
Na první pohled to může znít jako bezvýznamná zpráva, ovšem získávání Kobaltu se začíná stávat stále náročnějším, což dává Tesle velkou výhodu nad ostatními společnostmi. Sven Baure, ředitel společnosti Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), přímo uvedl: „Tohle by mohla být pro Teslu výrazná konkurenční výhoda. Dostat se ke Kobaltu totiž začíná být na světových trzích stále náročnější."
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?