Říká se, že výroba kteréhokoliv elektromobilu je pro každou automobilku prodělečnou záležitostí. Skvělým důkazem má být Tesla, která navzdory svým excelentním modelům pálí každou minutu pár stovek dolarů. Pravda je však podstatně komplikovanější a situace se může změnit každým dnem, jak ukázal průzkum a následně potvrdil Elon Musk.
Přivést na trh čistě elektrický automobil není pro žádnou automobilku nic snadného, neboť už jen díky Tesle je jasně vidět, že úspěch je založen na kombinaci několika faktorů. Spočítat si tedy kdy bude výroba elektrického modelu není ničím jednoduchým, ovšem v případě Tesly a jejího Modelu 3 začíná být pomalu jasno.
Již zhruba v polovině minulého měsíce načal toto téma sám Elon Musk na svém Twitteru, když odpovídal na dotaz, kdy bude dostupná nejlevnější varianta Modelu 3. Musk totiž jasně řekl, že zahájení její výroby je odsunuto až na dobu, kdy bude probíhat plynulá výroba dražšího Modelu 3 ve vyšších objemech, díky čemuž bude zajištěno, že automobilka nezkrachuje.
Díky nespočtu různých důvodů totiž platí jednoduché pravidlo, že čím více kusů je automobilka schopna vyrobit, tím větší zisky je schopna získat i na těch nejlacinějších modelech. Německá společnost Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), která se specializuje na rozebírání automobilů na kousky, pak specifikovala, o jakých číslech se vlastně bavíme.
Jen materiál a logistika potřebná k výrobě modelu 3 totiž vyjde na cca 18 000 dolarů, tedy cca 395 000 Kč. Náklady na práci zaměstnanců jsou pak odhadovány na dalších cca 10 000 dolarů, tedy cca 220 000 Kč. K tomu je však potřeba připočíst ještě celou řadu dalších faktorů, které nelze přímo specifikovat.
Tohle zjištění je samo o sobě celkem bezvýznamné, ovšem Elon Musk v jednom ze svých nedávných příspěvků na Twitter odpověděl na dotaz „Souhlasíte, že náklady na Model 3 by se v době výroby 10 000 kusů týdně mohly pohybovat okolo 28 000 dolarů?" svým jednoznačným „Rozhodně."
Německá společnost navíc během rozborky Tesly Model 3 přišla na zajímavé zjištění, podle kterého využívá Tesla ve svých akumulátorech 2170 jen 2.8 % Kobaltu. Ostatní automobilky se přitom běžně pohybují okolo 8 %, takže Tesla potřebuje na 1 elektromobil o cca 65 % Kobaltu méně než konkurence.
Na první pohled to může znít jako bezvýznamná zpráva, ovšem získávání Kobaltu se začíná stávat stále náročnějším, což dává Tesle velkou výhodu nad ostatními společnostmi. Sven Baure, ředitel společnosti Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), přímo uvedl: „Tohle by mohla být pro Teslu výrazná konkurenční výhoda. Dostat se ke Kobaltu totiž začíná být na světových trzích stále náročnější."
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?