Říká se, že výroba kteréhokoliv elektromobilu je pro každou automobilku prodělečnou záležitostí. Skvělým důkazem má být Tesla, která navzdory svým excelentním modelům pálí každou minutu pár stovek dolarů. Pravda je však podstatně komplikovanější a situace se může změnit každým dnem, jak ukázal průzkum a následně potvrdil Elon Musk.
Přivést na trh čistě elektrický automobil není pro žádnou automobilku nic snadného, neboť už jen díky Tesle je jasně vidět, že úspěch je založen na kombinaci několika faktorů. Spočítat si tedy kdy bude výroba elektrického modelu není ničím jednoduchým, ovšem v případě Tesly a jejího Modelu 3 začíná být pomalu jasno.
Již zhruba v polovině minulého měsíce načal toto téma sám Elon Musk na svém Twitteru, když odpovídal na dotaz, kdy bude dostupná nejlevnější varianta Modelu 3. Musk totiž jasně řekl, že zahájení její výroby je odsunuto až na dobu, kdy bude probíhat plynulá výroba dražšího Modelu 3 ve vyšších objemech, díky čemuž bude zajištěno, že automobilka nezkrachuje.
Díky nespočtu různých důvodů totiž platí jednoduché pravidlo, že čím více kusů je automobilka schopna vyrobit, tím větší zisky je schopna získat i na těch nejlacinějších modelech. Německá společnost Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), která se specializuje na rozebírání automobilů na kousky, pak specifikovala, o jakých číslech se vlastně bavíme.
Jen materiál a logistika potřebná k výrobě modelu 3 totiž vyjde na cca 18 000 dolarů, tedy cca 395 000 Kč. Náklady na práci zaměstnanců jsou pak odhadovány na dalších cca 10 000 dolarů, tedy cca 220 000 Kč. K tomu je však potřeba připočíst ještě celou řadu dalších faktorů, které nelze přímo specifikovat.
Tohle zjištění je samo o sobě celkem bezvýznamné, ovšem Elon Musk v jednom ze svých nedávných příspěvků na Twitter odpověděl na dotaz „Souhlasíte, že náklady na Model 3 by se v době výroby 10 000 kusů týdně mohly pohybovat okolo 28 000 dolarů?" svým jednoznačným „Rozhodně."
Německá společnost navíc během rozborky Tesly Model 3 přišla na zajímavé zjištění, podle kterého využívá Tesla ve svých akumulátorech 2170 jen 2.8 % Kobaltu. Ostatní automobilky se přitom běžně pohybují okolo 8 %, takže Tesla potřebuje na 1 elektromobil o cca 65 % Kobaltu méně než konkurence.
Na první pohled to může znít jako bezvýznamná zpráva, ovšem získávání Kobaltu se začíná stávat stále náročnějším, což dává Tesle velkou výhodu nad ostatními společnostmi. Sven Baure, ředitel společnosti Batterien-Montage-Zentrum (BMZ), přímo uvedl: „Tohle by mohla být pro Teslu výrazná konkurenční výhoda. Dostat se ke Kobaltu totiž začíná být na světových trzích stále náročnější."
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.