Lidé narození po roce 1995, často také nazývaní jako Generace Z, tvoří v současnosti zhruba čtvrtinu obyvatelstva USA a téměř třetina z nich už je ve věku, kdy může legálně usednout za volant. A proč jsou tahle čísla důležitá? Protože naprosto zásadním způsobem ovlivňují automobilový průmysl.
Mladší ročníky bývají obvykle považování za příznivce nových technologií, mezi které patří i systém takzvané spolujízdy. Průzkum KBB/Autotrader z roku 2016 ovšem ukázal, e zhruba 92 % procent generace Z vlastní nebo plánuje pořízení vlastního automobilu. A tím bude podle všeho malé SUV nebo crossover.
„Baby Boomers (generace narozené během prosperity USA po 2. světové válce, Generace X, mileniálové - všichni chtějí své SUV a generace Z není žádnou výjimkou," uvedl Erich Merkle, prodejní analytik Fordu pro americký trh. „Čím více malých SUV jako je například Ford EcoSport bude v nabídce, tím více poroste segment kompaktních SUV jakožto nejpopulárnější vozy pro první vlastníky."
Převedeno na suchá čísla: Před čtyřmi lety si Američané ve věku 18 až 24 let pořídili 8 121 malých automobilů a pouze 443 malých SUV. Minulý rok se však stejná věková skupina rozhodla pro nákup 3 981 malých automobilů a 2 840 malých SUV - to znamená obrovský nárůst o 541 %.
„Nikdy dřív jsem o Fordu EcoSport neslyšel, ovšem jakmile jsem ho uviděl, okamžitě jsem ho musel mít," uvedl devatenáctiletý Kelly Oswald, jeden z prvních vlastníků modelu EcoSport v USA. „Nejprve jsem si chtěl pořídit ojetý automobil.. Nečekal jsem totiž, že pořízení nového bude tak výhodnou volbou."
Další zajímavá statistika říká, že noví majitelé SUV ve věku od 18 do 24 let se v 11.3 % případů rozhodli právě pro malé SUV. Ještě před pěti lety se přitom tímto způsobem rozhodli pouhá 2 % nových vlastníků SUV.
Nový trend s nákupem malých SUV je tedy na vzestupu a není vyloučeno, že díky generaci Z jednoho dne převýší prodeje malých SUV prodeje malých klasických automobilů. A vlastně se ani není čemu divit, neboť současná SUV se v mnohém vyrovnají tradičním automobilům a v některých ohledech je dokonce i převyšují.
Nedávné rozhodnutí Fordu ukončit výrobu osobních automobilů pro americký trh tak dává ve světle nových informací naprosto nový smysl.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?