Tesla Model X se řadí k nejvýkonnějším elektromobilům na trhu, o čemž nás už několikrát přesvědčila. Několikrát už jsme ji také mohli vidět v souboji s těžkými břemeny, kdy vyprošťovala zapadlý náklaďák, nebo táhla vozíky s vytěženým materiálem. Na australském letišti se však Tesla vžila do role, na kterou si ještě jiný moderní elektromobil netroufl.
Podle technických specifikací by Tesla Model X měla být schopná utáhnout břemeno do váhy až 2268 kilogramů, což sice ve srovnání s průměrným pracovním pick-upem není nic moc, ovšem mezi v současnosti nabízenými elektromobily se jedná o naprostý vrchol.
V minulosti už jsme tak mohli vidět Teslu Model X při vyprošťování náklaďáku zapadlého v zasněženém kopci, při tahání plně naloženého náklaďáku na parkovišti, nebo při tahání plně naložených důlních vozíků u projektu Boring Company.
Australská letecká společnost však vkládala do Tesly Model X, konkrétně do jejího vrcholného provedení P100D, podstatně větší naděje. V areálu letiště Melbourne tak za nebohou Teslu pověsila Boeing 787-9 Dreamliner, čímž se pokusila překonat světový rekord pro nejtěžší břemeno tažené elektromobilem.
Jistě není potřeba zmiňovat, že letadlo s váhou 143 tun (v době testu bez pasažérů na palubě) dalece přesahovalo výrobcem uváděnou tažnou kapacitu. Vše se ale povedlo a společnost Qantas nyní očekává, že by se s Teslou nyní mohla dočkat zápisu do Guinnessovy knihy rekordů, konkrétně do kolonky nejtěžší předmět tažený produkčním osobním elektrickým automobilem.
Během zápisu rekordu je však velmi důležité zmínit osobním a elektrickým. Společnost Qantas totiž na některých letištích využívá speciální elektrické "roboty," kteří také bez problému utáhnou dopravní letadlo. Mezi ostatnímu SUV, tedy těmi s konvenčním spalovacím motorem, pak Tesla hraje druhé housle. Rekord totiž drží Porsche Cayenne S Diesel, které minulý rok odtáhlo 314-tunový Airbus A380 společnosti Air France na letišti Charlese de Gaulla an vzdálenost 42.6 metru.
Společnost Qantas však není ve výzvách kombinující letadla a elektromobily Tesla žádným nováčkem. V roce 2016 například uspořádala závod mezi Boeingem 737 a Teslou Model S P90D, jehož vítěze jistě uhodnete. Nápověda: Tesla rychlosti 0.8 Mach nedosáhne ani omylem.
A proč tak častá spolupráce, ptáte se? Letecká společnost má totiž s kalifornskou automobilkou uzavřené partnerství, díky kterému například vlastníci Tesly mohou využívat nabíjecí stanice u australských letišť. Výhod je však podstatně víc a majitelům Tesly, kteří létají se společnosti Qantas, dokáží ušetřit pěkných pár dolarů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.