Tesla Model X se řadí k nejvýkonnějším elektromobilům na trhu, o čemž nás už několikrát přesvědčila. Několikrát už jsme ji také mohli vidět v souboji s těžkými břemeny, kdy vyprošťovala zapadlý náklaďák, nebo táhla vozíky s vytěženým materiálem. Na australském letišti se však Tesla vžila do role, na kterou si ještě jiný moderní elektromobil netroufl.
Podle technických specifikací by Tesla Model X měla být schopná utáhnout břemeno do váhy až 2268 kilogramů, což sice ve srovnání s průměrným pracovním pick-upem není nic moc, ovšem mezi v současnosti nabízenými elektromobily se jedná o naprostý vrchol.
V minulosti už jsme tak mohli vidět Teslu Model X při vyprošťování náklaďáku zapadlého v zasněženém kopci, při tahání plně naloženého náklaďáku na parkovišti, nebo při tahání plně naložených důlních vozíků u projektu Boring Company.
Australská letecká společnost však vkládala do Tesly Model X, konkrétně do jejího vrcholného provedení P100D, podstatně větší naděje. V areálu letiště Melbourne tak za nebohou Teslu pověsila Boeing 787-9 Dreamliner, čímž se pokusila překonat světový rekord pro nejtěžší břemeno tažené elektromobilem.
Jistě není potřeba zmiňovat, že letadlo s váhou 143 tun (v době testu bez pasažérů na palubě) dalece přesahovalo výrobcem uváděnou tažnou kapacitu. Vše se ale povedlo a společnost Qantas nyní očekává, že by se s Teslou nyní mohla dočkat zápisu do Guinnessovy knihy rekordů, konkrétně do kolonky nejtěžší předmět tažený produkčním osobním elektrickým automobilem.
Během zápisu rekordu je však velmi důležité zmínit osobním a elektrickým. Společnost Qantas totiž na některých letištích využívá speciální elektrické "roboty," kteří také bez problému utáhnou dopravní letadlo. Mezi ostatnímu SUV, tedy těmi s konvenčním spalovacím motorem, pak Tesla hraje druhé housle. Rekord totiž drží Porsche Cayenne S Diesel, které minulý rok odtáhlo 314-tunový Airbus A380 společnosti Air France na letišti Charlese de Gaulla an vzdálenost 42.6 metru.
Společnost Qantas však není ve výzvách kombinující letadla a elektromobily Tesla žádným nováčkem. V roce 2016 například uspořádala závod mezi Boeingem 737 a Teslou Model S P90D, jehož vítěze jistě uhodnete. Nápověda: Tesla rychlosti 0.8 Mach nedosáhne ani omylem.
A proč tak častá spolupráce, ptáte se? Letecká společnost má totiž s kalifornskou automobilkou uzavřené partnerství, díky kterému například vlastníci Tesly mohou využívat nabíjecí stanice u australských letišť. Výhod je však podstatně víc a majitelům Tesly, kteří létají se společnosti Qantas, dokáží ušetřit pěkných pár dolarů.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.