Tesla Model X se řadí k nejvýkonnějším elektromobilům na trhu, o čemž nás už několikrát přesvědčila. Několikrát už jsme ji také mohli vidět v souboji s těžkými břemeny, kdy vyprošťovala zapadlý náklaďák, nebo táhla vozíky s vytěženým materiálem. Na australském letišti se však Tesla vžila do role, na kterou si ještě jiný moderní elektromobil netroufl.
Podle technických specifikací by Tesla Model X měla být schopná utáhnout břemeno do váhy až 2268 kilogramů, což sice ve srovnání s průměrným pracovním pick-upem není nic moc, ovšem mezi v současnosti nabízenými elektromobily se jedná o naprostý vrchol.
V minulosti už jsme tak mohli vidět Teslu Model X při vyprošťování náklaďáku zapadlého v zasněženém kopci, při tahání plně naloženého náklaďáku na parkovišti, nebo při tahání plně naložených důlních vozíků u projektu Boring Company.
Australská letecká společnost však vkládala do Tesly Model X, konkrétně do jejího vrcholného provedení P100D, podstatně větší naděje. V areálu letiště Melbourne tak za nebohou Teslu pověsila Boeing 787-9 Dreamliner, čímž se pokusila překonat světový rekord pro nejtěžší břemeno tažené elektromobilem.
Jistě není potřeba zmiňovat, že letadlo s váhou 143 tun (v době testu bez pasažérů na palubě) dalece přesahovalo výrobcem uváděnou tažnou kapacitu. Vše se ale povedlo a společnost Qantas nyní očekává, že by se s Teslou nyní mohla dočkat zápisu do Guinnessovy knihy rekordů, konkrétně do kolonky nejtěžší předmět tažený produkčním osobním elektrickým automobilem.
Během zápisu rekordu je však velmi důležité zmínit osobním a elektrickým. Společnost Qantas totiž na některých letištích využívá speciální elektrické "roboty," kteří také bez problému utáhnou dopravní letadlo. Mezi ostatnímu SUV, tedy těmi s konvenčním spalovacím motorem, pak Tesla hraje druhé housle. Rekord totiž drží Porsche Cayenne S Diesel, které minulý rok odtáhlo 314-tunový Airbus A380 společnosti Air France na letišti Charlese de Gaulla an vzdálenost 42.6 metru.
Společnost Qantas však není ve výzvách kombinující letadla a elektromobily Tesla žádným nováčkem. V roce 2016 například uspořádala závod mezi Boeingem 737 a Teslou Model S P90D, jehož vítěze jistě uhodnete. Nápověda: Tesla rychlosti 0.8 Mach nedosáhne ani omylem.
A proč tak častá spolupráce, ptáte se? Letecká společnost má totiž s kalifornskou automobilkou uzavřené partnerství, díky kterému například vlastníci Tesly mohou využívat nabíjecí stanice u australských letišť. Výhod je však podstatně víc a majitelům Tesly, kteří létají se společnosti Qantas, dokáží ušetřit pěkných pár dolarů.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?