Jak ovlivní koroze bezpečnost auta? Tyhle drsné záběry vás donutí k zamyšlení

Crash testy starších vozidel opět poukázaly na nebezpečí koroze
Crash testy starších vozidel opět poukázaly na nebezpečí koroze, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 13. dubna 2018 10:54 | akt. 13. dubna 2018 11:51
Sdílej:

Hlavní kritérium pro výběr automobilu se během let několikrát změnilo. Zatím co dříve to mohl být design, výkon nebo výbava, dnes je to jednoznačně bezpečnost. Její standardy se v posledních letech dramaticky zvyšují, ovšem jak si v crash testech povede automobil, který nemilosrdně ohlodal korozivní zub času? Testy staršího Golfu a Mazdy 6 možná donutí některé majitele vozidel k zamyšlení.

V dnešní době jsou automobily bezpečnější než kdy dříve, ovšem řekněme si na rovinu: kolik lidí má dostatek peněz na koupi nového vozu podle svých přání? Samozřejmě nevíme jak ve vašem okolí, nicméně statistiky o prodejích ojetin vypovídají vcelku jednoznačně.

I mezi staršími automobily se však dají najít kousky, které i na dnešní poměry nabízejí prémiové hodnocení bezpečnosti. Nabízí se ale otázka, jak se na bezpečnosti projeví vyšší nájezd a s ním spojený horší technický stav nebo koroze.

Výzkum, za kterým podle webu Autoweek stojí švédská nezisková organizace Villaagarnas Riksforbund a pojišťovací společnost Folksam, pak jasně ukázal, že právě množství koroze je tím rozhodujícím faktorem. To ostatně potvrzují i dva praktické testy.

K těm byly zvoleny automobily Mazda 6 (generace vyráběná mezi lety 2003 - 2008) a Volkswagen Golf (generace vyráběná mezi lety 2004 - 2008. V podstatě se tedy nejedná o příliš staré automobily.

Během praktických testů byly na vozech vyzkoušeny čelní a boční nárazy podle standardů Euro NCAP. Výsledky testů pak byly porovnány s výsledky, které byly naměřeny organizací Euro NCAP během uvádění nových modelů na trh.

Oba postarší a zkorodované automobily se samozřejmě nedokázaly vyrovnat výsledkům, které získaly vozy nové. Poměrně nepřekvapivě je pak největší rozdíl u Mazdy 6, která, řekněme si upřímně, minimálně v prvních letech výroby neoplývala zrovna nejdokonalejší antikorozní ochranou.

Během crash-testu Mazdy, která je na první pohled silně orezlá, došlo k poměrně výrazné deformaci čelní strany, což vyústilo v náraz hlavy řidiče do odkrytého B-sloupku. Něco takového je samozřejmě velice nebezpečné a mohlo by to vést k vážným zraněním.

Když byla Mazda 6 testována jako nová, odnesla si sice 4 hvězdy, nicméně se ziskem 26 bodů to byly "slabé čtyři". Nyní testovaný ojetý automobil si se ziskem 18 bodů odnesl hodnocení "slabé tři" hvězdy. V praxi to znamená, že pravděpodobnost úmrtí v případě nehody je díky korozi až o 20 % vyšší.

Volkswagen Golf si v testech vedl až překvapivě dobře - ztratil pouze jeden bod. Když byl vůz testován jako nový, odnesl si od organizace EuroNCAP hodnocení 33 bodů a hodnocení "slabých pěti" hvězd. S 32 body spadl na hodnocení "silné čtyři" hvězdy.

Je dobré si však pamatovat, že žádný automobil nerezne stejně a při správné údržbě se dá stárnutí automobilu výrazně omezit. Pokud tedy máte na autě pár vykvetlých flíčků, rozhodně se nemusíte bát, že sedíte v pojízdné rakvi.

Na druhou stranu je však vhodné se během výběru ojetého automobilu zaměřit právě na korozi a její množství. Výběr vozu by se zkrátka nikdy neměl uspěchat a vždy se vyplatí počkat si na jinou nabídku, případně si připlatit, než riskovat vážná zranění v prohnilém vraku. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?