Hlavní kritérium pro výběr automobilu se během let několikrát změnilo. Zatím co dříve to mohl být design, výkon nebo výbava, dnes je to jednoznačně bezpečnost. Její standardy se v posledních letech dramaticky zvyšují, ovšem jak si v crash testech povede automobil, který nemilosrdně ohlodal korozivní zub času? Testy staršího Golfu a Mazdy 6 možná donutí některé majitele vozidel k zamyšlení.
V dnešní době jsou automobily bezpečnější než kdy dříve, ovšem řekněme si na rovinu: kolik lidí má dostatek peněz na koupi nového vozu podle svých přání? Samozřejmě nevíme jak ve vašem okolí, nicméně statistiky o prodejích ojetin vypovídají vcelku jednoznačně.
I mezi staršími automobily se však dají najít kousky, které i na dnešní poměry nabízejí prémiové hodnocení bezpečnosti. Nabízí se ale otázka, jak se na bezpečnosti projeví vyšší nájezd a s ním spojený horší technický stav nebo koroze.
Výzkum, za kterým podle webu Autoweek stojí švédská nezisková organizace Villaagarnas Riksforbund a pojišťovací společnost Folksam, pak jasně ukázal, že právě množství koroze je tím rozhodujícím faktorem. To ostatně potvrzují i dva praktické testy.
K těm byly zvoleny automobily Mazda 6 (generace vyráběná mezi lety 2003 - 2008) a Volkswagen Golf (generace vyráběná mezi lety 2004 - 2008. V podstatě se tedy nejedná o příliš staré automobily.
Během praktických testů byly na vozech vyzkoušeny čelní a boční nárazy podle standardů Euro NCAP. Výsledky testů pak byly porovnány s výsledky, které byly naměřeny organizací Euro NCAP během uvádění nových modelů na trh.
Oba postarší a zkorodované automobily se samozřejmě nedokázaly vyrovnat výsledkům, které získaly vozy nové. Poměrně nepřekvapivě je pak největší rozdíl u Mazdy 6, která, řekněme si upřímně, minimálně v prvních letech výroby neoplývala zrovna nejdokonalejší antikorozní ochranou.
Během crash-testu Mazdy, která je na první pohled silně orezlá, došlo k poměrně výrazné deformaci čelní strany, což vyústilo v náraz hlavy řidiče do odkrytého B-sloupku. Něco takového je samozřejmě velice nebezpečné a mohlo by to vést k vážným zraněním.
Když byla Mazda 6 testována jako nová, odnesla si sice 4 hvězdy, nicméně se ziskem 26 bodů to byly "slabé čtyři". Nyní testovaný ojetý automobil si se ziskem 18 bodů odnesl hodnocení "slabé tři" hvězdy. V praxi to znamená, že pravděpodobnost úmrtí v případě nehody je díky korozi až o 20 % vyšší.
Volkswagen Golf si v testech vedl až překvapivě dobře - ztratil pouze jeden bod. Když byl vůz testován jako nový, odnesl si od organizace EuroNCAP hodnocení 33 bodů a hodnocení "slabých pěti" hvězd. S 32 body spadl na hodnocení "silné čtyři" hvězdy.
Je dobré si však pamatovat, že žádný automobil nerezne stejně a při správné údržbě se dá stárnutí automobilu výrazně omezit. Pokud tedy máte na autě pár vykvetlých flíčků, rozhodně se nemusíte bát, že sedíte v pojízdné rakvi.
Na druhou stranu je však vhodné se během výběru ojetého automobilu zaměřit právě na korozi a její množství. Výběr vozu by se zkrátka nikdy neměl uspěchat a vždy se vyplatí počkat si na jinou nabídku, případně si připlatit, než riskovat vážná zranění v prohnilém vraku.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.