Stacionární radary a kamerové systémy sloužící k měření rychlosti zažívaly v posledních letech obrovská boom. Úředníci je většinou obhajovali slovy o vyšší bezpečnosti na silnicích, ovšem všichni jsme stejně věděli, že jejich hlavním úkolem je zajistit městskému rozpočtu trvalý příjem. Navíc se poslední dobou poměrně často ukazuje, že umísťování těchto systémů nejen že ničemu nepomáhá, ale často také může škodit.
O spolehlivosti kamerového systému ve městě Lakeview (New Orleans) se na vlastní kůži přesvědčil i jistý Donald Schulz, kterému poměrně často chodí pokuty za rychlost, kterých se měl dopustit ve svém zaparkovaném pick-upu Nissan Frontier.
Případ, o kterém informovala zpravodajská stanice WWL, je skutečně komický. Dopravní kamera, která je jen pár metrů od domu Donalda Schulze, totiž snímá provoz na silnicích před jeho domem, kde mimo jiné parkuje se svým Nissanem. Kdykoliv se však před domem někdo prohání vysokou rychlostí, kamera vyfotí registrační značku Nissanu a město pak pošle majiteli vozu pokutu.
Pokud byste chtěli vinit automatický systém, který samozřejmě není dokonalý, musíme vás zastavit. Před odesláním pokuty totiž celá věc musí projít rukama minimálně dvou lidí, takže jak říká sám Schulz „Ať už záznamy o přestupcích kontroluje kdokoliv, svou práci nedělá dobře."
Problém přitom není žádnou novinkou. Již před dvěma lety dostával Schulz pokuty za přestupky, které nespáchal. Technici poté přenastavili kamery a Schulz měl na určitou dobu pokoj. Před nedávnem však Schulz znovu viděl techniky manipulovat s kamerami a vše začalo nanovo.
Majitel Nissanu sice pokaždé dokázal úředníkům celou situaci vysvětlit, takže pokuty platit nemusel, ovšem pokaždé kvůli tomu musí na městskou radnici. Jen za uplynulých 10 dnů mu přitom dorazily další dvě nové pokuty, z nichž za některými navíc stojí policisté. Ostatně právě ti jsou prý podle stanice WWL největšími hříšníky, které kamera nejčastěji fotí.
Radnice města už se prý údajně problémem zabývá a podle vyjádření by měl správce kamerového systému neustále pracovat na úpravách jeho automatického software, čímž by se mělo předejít podobným situacím. Podle Schulze však problém trvá už příliš dlouho.
Pro New Orleans to však není jediný problém s měřením rychlosti. V únoru tohoto roku nařídil soud městu, že musí vrátit cca 25 milionů dolarů, které díky systému vybralo mezi lety 2008 až 2010. Systém byl totiž značně nedokonalý a mohlo v něm docházet k omylům.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.