Elektromobily značky Tesla se stále řadí k tomu nejlepšímu na trhu, ovšem i přes přehršel technologií mají jednoho velice mocného nepřítele, který dokáže z většiny jejich předností udělat negativa. Mluvíme samozřejmě o přírodě a mrazivém počasí, se kterým si elektromobily zrovna dobře nerozumějí.
Je všeobecně známým fakte, že elektromobily nesnášejí mrazivé počasí zrovna dobře. Výrobci se sice snaží přinášet řadu propracovaných technologií, díky kterým trpí akumulátory méně, ovšem vozy nabité moderními technologiemi dokáží majitele potrápit i řadou dalších potíží.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčil chlapík z YouTube kanálu "Now You Know", který nechal svou Teslu Model 3 přes noc zaparkovanou venku - a to při mrazech okolo - 3 °C. Chtěl přitom zvědavcům ukázat, s jakými problémy se musejí potýkat majitelé těchto elektromobilů v mrazivých oblastech.
Hned prvním problémem byla klika, která je ukryta v karoserii. Ve spárách ovšem zamrzla voda, takže s klikou nebylo možné normálně pohnout. Pomohlo až "poklepání" pěstí, díky kterému klika povolila. Kromě toho bylo potřeba ještě odstranit vrstvu ledu u zrcátek, která se po zamčení automaticky přiklápí. To byl ovšem pouze začátek.
Vůz má totiž bezrámové dveře, takže před každým otevřením musí dojít ke stažení okna o pár milimetrů. Mezi těsněním a sklem se však přes noc vytvořila vrstva ledu, k jejímuž odstranění používá majitel Tesly starý fén. Není to zrovna elegantní řešení, ovšem za chvíli už bylo možné vůz otevřít bez jakýchkoliv rizik poškození těsnění.
Dalším problémem však byla dvířka, která zakrývají nabíjecí port. Ta se mají po vypojení nabíjecího kabelu automaticky zavřít, ovšem v tomto případě k tomu nedošlo. Důvodem byla drobná vrstva ledu, která se vytvořila na ovládacím táhlu dvířek. Po jejím odstranění se dvířka zavřela.
Finální výzvou byla skla, respektive jejich odmrazování. Nebudeme vás dlouho napínat, trvalo to cca tři minuty, než ventilátor začal foukat teplý vzduch. K povolení ledu na čelním skle došlo po cca 8 minutách. O finální odstranění ledu se nakonec postaraly tlumiče. Vrstva ledu na zadním skle také povolila až po 8 minutách, ovšem k jejímu odstranění bylo zapotřebí rukavice.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.