Jak zvládnout tuhé mrazy? Čtyři rady, se kterými už vás zima nezaskočí

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 27. února 2018, 09:18 Aktualizováno 27.2.2018, 11:09 Google+

Zřejmě nejsilnější letošní mrazy nám ukázaly, jak jsou naše vozy „choulostivé“. Na co je tedy třeba pamatovat, a na co především myslet, když rtuť teploměru spadne hluboko dolů? Čtyři základní rady nabízejí odborníci ÚAMK.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Zamrzlé dveře. Je to zdánlivě ta nejbanálnější překážka, kterou nám zima může postavit do cesty - stejně jako přimrznuté přední a zadní stěrače ke sklu. Co s tím? V okamžik, kdy už se toto stalo, rozhodně nedoporučujeme sahat po konvici s horkou vodou. Rapidní změna teplot okna, pryžového těsnění nebo gumičky stěrače může způsobit jen škodu. Proto začínáme použitím rozmrazovače ve spreji, který si přineseme z domova. Nezapomínejte, že zamčený uvnitř zamrzlého auta nám příliš nepomůže. Rozhodně nechválíme ani přístup, kdy už se do auta dostaneme a poté necháme na volnoběh běžet motor, aby se okna rozmrazila „zevnitř“.

Kromě zbytečné zátěže pro motor tím také obtěžujeme své okolí, které musí snášet zvýšený hluk i výfukové zplodiny. Málokdo přitom ví, že za toto jednání nám hrozí pokuta až 2000 Kč jak u nás, tak podstatně vyšší v Německu, Rakousku a dalších zemích. Jak všem starostem se zamrznutím předejít? Silikonovým nebo jiným olejem, kterým postříkáme těsnění například před očekávanými nočními mrazy. Přimrznutým stěračům se pak vyhneme jejich podložením třeba běžným kartonem.

Nestartující auto. Akumulátor, pokud je v dobré kondici a dostatečně nabitý, zvládá dlouhodobě i teploty kolem - 20 stupňů Celsia, apo jistou dobu si poradí i s dvojnásobně nízkou teplotu. Zcela jiná situace však nastává v momentě, kdy je takto silným mrazům vystavena třeba jen částečně nabitá baterie. Ta už při teplotě kolem bodu mrazu nabídne jen 65 % své maximální kapacity. Stejnou hodnotu přitom poskytne plně nabitý akumulátor při - 25 stupních Celsia.

Co za situace, kdy nenastartujeme? Předně - nepokoušíme se nastartovat až do úplného vybytí baterie, tím ničemu nepomůžete. U moderních automobilů se systémem vstřikování se rozhodně nepokoušejte ani nastartovat roztlačováním nebo roztahováním, nemluvě o vozech s automatickou převodovkou. Nejvhodnějším řešením je sáhnout po vlastních startovacích kabelech a požádat o pomoc souseda či ochotné motoristy. Při použití pamatujeme, že červený kabel s hodnotou plus jde vždy na kladný pól baterie, ovšem z baterie vozu, který nám pomáhá, vedeme mínus (černý nebo modrý kabel) do vybitého vozu nikoliv na baterii, ale na kovový díl (třeba karoserie/motoru), čímž ho bezpečně ukostříme. Jinak hrozí, že baterii nenávratně poškodíme. Před zimním cestováním je ale rozhodně na místě nechat akumulátor zkontrolovat.

I nemrznoucí směs mrzne. Kdo to nezažil tak neví, jak nebezpečná je situace, kdy jedete po silnici a vzhledem k nutnosti "umýt" čelní okno máte každou chvíli před sebou jen zamrzlé šmouhy. Většina řidičů bude mít okamžitě tendenci obviňovat použitou směs, ale ne vždy je to její vina. Na trhu je samozřejmě řada směsí využívajících rozdílné složení, přičemž ty lacinější, vyrobené z methanolu, mají díky rychlejšímu odpařování větší problémy se zamrzáním.

img-responsive

Zimní výbava | foto: OMV

Nicméně to podstatné je kupovat nemrznoucí směs odolnou minimálně do - 20 až - 30 stupňů Celsia. Proč? Protože je potřeba počítat s rozdílem mezi vnější teplotou a takzvanou "efektivní teplotou" při jízdě vozu například po dálnici. Výsledkem je, že pokud je na teploměru - 5 stupňů Celsia, takzvaná efektivní teplota na čelním okně vozu při dálniční rychlosti může dosahovat až - 20 stupňů Celsia. V případě, že je vaše nemrznoucí směs určena jen do této teploty, může nastat problém. Proto odborníci ÚAMK radí – kupovat kvalitní výrobky (raději na bázi ethanolu) a do nižších teplot, než jaké jsou obvyklé.

Podtlak v pneumatikách. Může se to zdát jako maličkost, ale věřte, že tlak v pneumatikách může mezi teplou garáží a venkovními mrazy markantně kolísat. Příklad: v garáži je + 20 °C, venku - 20 °C. Jakmile tedy s vozem vyjedeme, klesne tlak v pneumatikách až o 0,5 baru. Výsledkem pak je, že naložený vůz připravený k jízdě na zimní lyžování bude na silnicích „plavat“. Takže jednoduchá rada – vzít danou situaci v potaz s tím, že se na fakt vyššího zatížení a nižších teplot připravíme před jízdou nebo zastavíme na první čerpací stanici a gumy zkontrolujeme / dofoukneme.

Zkrátka zima vyžaduje od nás motoristů, abychom mysleli na to, že mráz zatěžuje nás, ale i náš automobil.

Vytisknout

Diskuze: Jak zvládnout tuhé mrazy? Čtyři rady, se kterými už vás zima nezaskočí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

IONIQ

Hyundai Motor představuje IONIQ jako značku elektromobilů

Bentley Bentayga Speed

Modernizované Bentley Bentayga Speed si udrželo titul nejrychlejšího crossoveru na světě

Aviar Motors R67

Aviar Motors R67, kříženec Mustangu a Tesly, Model S umí stovku za 2,2 s!

Delage D12

Značka Delage se vrací ve velkém stylu

VLF Force 1

Na prodej je super vzácný VLF Force 1, jeden z pouhých pěti vyrobených

Autobazary

Čeho se zájemci o ojetý automobil bojí nejvíc? Stočený tachometr to kupodivu není

Lexus NX 300h

Test Lexus NX 300h 4x4 E-FOUR, prémiové SUV jde vlastní cestou

Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích

PŘÍMO OD VÝROBCE. Prémiové vozy za lákavou cenu na internetu? Předváděcí, skladové i použité

Britským policistům došla trpělivost, ujíždějící motorkáře začala srážet

Co dělat, když máme dopravní přestupek v zahraničí? Výše pokut v Čechy oblíbených zemích

Závod Babet

Mezinárodní dvanáctihodinový závod Babett

Uber

Nová jednoduše fungující aplikace Uberu zvyšuje bezpečnost pasažérů

BYD Han EV

BYD přiváží do Evropy svůj prémiový sedan Han EV, z 0 na 100 km/h umí za 3,9 s

SUV Peugeot 3008 Hybrid4 nabízí výkon 300 koní

Registrace nových vozů prozradily změny. Jak se tedy v Česku díváme na ekologii aut?

Laurin & Klement Voiturette A, první automobil s Mladé Boleslavi.

Cesta časem s dvanácti milníky historie Škody

Ilustrační foto

Virtuální prohlídky vozů šetří klientům čas

reklama

Doporučujeme

Jeep Grand Cherokee Trackhawk vs. Tesla Model X

Kdo vyhraje souboj o nejrychlejší SUV? Jeep Trackhawk vyzval Teslu Model X

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Aviar Motors R67, kříženec Mustangu a Tesly, Model S umí stovku za 2,2 s!

  2. Značka Delage se vrací ve velkém stylu

  3. Na prodej je super vzácný VLF Force 1, jeden z pouhých pěti vyrobených

  4. Čeho se zájemci o ojetý automobil bojí nejvíc? Stočený tachometr to kupodivu není

  5. Modernizované Bentley Bentayga Speed si udrželo titul nejrychlejšího crossoveru na světě

  6. Hyundai Motor představuje IONIQ jako značku elektromobilů

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud