Zřejmě nejsilnější letošní mrazy nám ukázaly, jak jsou naše vozy „choulostivé“. Na co je tedy třeba pamatovat, a na co především myslet, když rtuť teploměru spadne hluboko dolů? Čtyři základní rady nabízejí odborníci ÚAMK.
Zamrzlé dveře. Je to zdánlivě ta nejbanálnější překážka, kterou nám zima může postavit do cesty - stejně jako přimrznuté přední a zadní stěrače ke sklu. Co s tím? V okamžik, kdy už se toto stalo, rozhodně nedoporučujeme sahat po konvici s horkou vodou. Rapidní změna teplot okna, pryžového těsnění nebo gumičky stěrače může způsobit jen škodu. Proto začínáme použitím rozmrazovače ve spreji, který si přineseme z domova. Nezapomínejte, že zamčený uvnitř zamrzlého auta nám příliš nepomůže. Rozhodně nechválíme ani přístup, kdy už se do auta dostaneme a poté necháme na volnoběh běžet motor, aby se okna rozmrazila „zevnitř“.
Kromě zbytečné zátěže pro motor tím také obtěžujeme své okolí, které musí snášet zvýšený hluk i výfukové zplodiny. Málokdo přitom ví, že za toto jednání nám hrozí pokuta až 2000 Kč jak u nás, tak podstatně vyšší v Německu, Rakousku a dalších zemích. Jak všem starostem se zamrznutím předejít? Silikonovým nebo jiným olejem, kterým postříkáme těsnění například před očekávanými nočními mrazy. Přimrznutým stěračům se pak vyhneme jejich podložením třeba běžným kartonem.
Nestartující auto. Akumulátor, pokud je v dobré kondici a dostatečně nabitý, zvládá dlouhodobě i teploty kolem - 20 stupňů Celsia, apo jistou dobu si poradí i s dvojnásobně nízkou teplotu. Zcela jiná situace však nastává v momentě, kdy je takto silným mrazům vystavena třeba jen částečně nabitá baterie. Ta už při teplotě kolem bodu mrazu nabídne jen 65 % své maximální kapacity. Stejnou hodnotu přitom poskytne plně nabitý akumulátor při - 25 stupních Celsia.
Co za situace, kdy nenastartujeme? Předně - nepokoušíme se nastartovat až do úplného vybytí baterie, tím ničemu nepomůžete. U moderních automobilů se systémem vstřikování se rozhodně nepokoušejte ani nastartovat roztlačováním nebo roztahováním, nemluvě o vozech s automatickou převodovkou. Nejvhodnějším řešením je sáhnout po vlastních startovacích kabelech a požádat o pomoc souseda či ochotné motoristy. Při použití pamatujeme, že červený kabel s hodnotou plus jde vždy na kladný pól baterie, ovšem z baterie vozu, který nám pomáhá, vedeme mínus (černý nebo modrý kabel) do vybitého vozu nikoliv na baterii, ale na kovový díl (třeba karoserie/motoru), čímž ho bezpečně ukostříme. Jinak hrozí, že baterii nenávratně poškodíme. Před zimním cestováním je ale rozhodně na místě nechat akumulátor zkontrolovat.
I nemrznoucí směs mrzne. Kdo to nezažil tak neví, jak nebezpečná je situace, kdy jedete po silnici a vzhledem k nutnosti "umýt" čelní okno máte každou chvíli před sebou jen zamrzlé šmouhy. Většina řidičů bude mít okamžitě tendenci obviňovat použitou směs, ale ne vždy je to její vina. Na trhu je samozřejmě řada směsí využívajících rozdílné složení, přičemž ty lacinější, vyrobené z methanolu, mají díky rychlejšímu odpařování větší problémy se zamrzáním.
Nicméně to podstatné je kupovat nemrznoucí směs odolnou minimálně do - 20 až - 30 stupňů Celsia. Proč? Protože je potřeba počítat s rozdílem mezi vnější teplotou a takzvanou "efektivní teplotou" při jízdě vozu například po dálnici. Výsledkem je, že pokud je na teploměru - 5 stupňů Celsia, takzvaná efektivní teplota na čelním okně vozu při dálniční rychlosti může dosahovat až - 20 stupňů Celsia. V případě, že je vaše nemrznoucí směs určena jen do této teploty, může nastat problém. Proto odborníci ÚAMK radí – kupovat kvalitní výrobky (raději na bázi ethanolu) a do nižších teplot, než jaké jsou obvyklé.
Podtlak v pneumatikách. Může se to zdát jako maličkost, ale věřte, že tlak v pneumatikách může mezi teplou garáží a venkovními mrazy markantně kolísat. Příklad: v garáži je + 20 °C, venku - 20 °C. Jakmile tedy s vozem vyjedeme, klesne tlak v pneumatikách až o 0,5 baru. Výsledkem pak je, že naložený vůz připravený k jízdě na zimní lyžování bude na silnicích „plavat“. Takže jednoduchá rada – vzít danou situaci v potaz s tím, že se na fakt vyššího zatížení a nižších teplot připravíme před jízdou nebo zastavíme na první čerpací stanici a gumy zkontrolujeme / dofoukneme.
Zkrátka zima vyžaduje od nás motoristů, abychom mysleli na to, že mráz zatěžuje nás, ale i náš automobil.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.