Zřejmě nejsilnější letošní mrazy nám ukázaly, jak jsou naše vozy „choulostivé“. Na co je tedy třeba pamatovat, a na co především myslet, když rtuť teploměru spadne hluboko dolů? Čtyři základní rady nabízejí odborníci ÚAMK.
Zamrzlé dveře. Je to zdánlivě ta nejbanálnější překážka, kterou nám zima může postavit do cesty - stejně jako přimrznuté přední a zadní stěrače ke sklu. Co s tím? V okamžik, kdy už se toto stalo, rozhodně nedoporučujeme sahat po konvici s horkou vodou. Rapidní změna teplot okna, pryžového těsnění nebo gumičky stěrače může způsobit jen škodu. Proto začínáme použitím rozmrazovače ve spreji, který si přineseme z domova. Nezapomínejte, že zamčený uvnitř zamrzlého auta nám příliš nepomůže. Rozhodně nechválíme ani přístup, kdy už se do auta dostaneme a poté necháme na volnoběh běžet motor, aby se okna rozmrazila „zevnitř“.
Kromě zbytečné zátěže pro motor tím také obtěžujeme své okolí, které musí snášet zvýšený hluk i výfukové zplodiny. Málokdo přitom ví, že za toto jednání nám hrozí pokuta až 2000 Kč jak u nás, tak podstatně vyšší v Německu, Rakousku a dalších zemích. Jak všem starostem se zamrznutím předejít? Silikonovým nebo jiným olejem, kterým postříkáme těsnění například před očekávanými nočními mrazy. Přimrznutým stěračům se pak vyhneme jejich podložením třeba běžným kartonem.
Nestartující auto. Akumulátor, pokud je v dobré kondici a dostatečně nabitý, zvládá dlouhodobě i teploty kolem - 20 stupňů Celsia, apo jistou dobu si poradí i s dvojnásobně nízkou teplotu. Zcela jiná situace však nastává v momentě, kdy je takto silným mrazům vystavena třeba jen částečně nabitá baterie. Ta už při teplotě kolem bodu mrazu nabídne jen 65 % své maximální kapacity. Stejnou hodnotu přitom poskytne plně nabitý akumulátor při - 25 stupních Celsia.
Co za situace, kdy nenastartujeme? Předně - nepokoušíme se nastartovat až do úplného vybytí baterie, tím ničemu nepomůžete. U moderních automobilů se systémem vstřikování se rozhodně nepokoušejte ani nastartovat roztlačováním nebo roztahováním, nemluvě o vozech s automatickou převodovkou. Nejvhodnějším řešením je sáhnout po vlastních startovacích kabelech a požádat o pomoc souseda či ochotné motoristy. Při použití pamatujeme, že červený kabel s hodnotou plus jde vždy na kladný pól baterie, ovšem z baterie vozu, který nám pomáhá, vedeme mínus (černý nebo modrý kabel) do vybitého vozu nikoliv na baterii, ale na kovový díl (třeba karoserie/motoru), čímž ho bezpečně ukostříme. Jinak hrozí, že baterii nenávratně poškodíme. Před zimním cestováním je ale rozhodně na místě nechat akumulátor zkontrolovat.
I nemrznoucí směs mrzne. Kdo to nezažil tak neví, jak nebezpečná je situace, kdy jedete po silnici a vzhledem k nutnosti "umýt" čelní okno máte každou chvíli před sebou jen zamrzlé šmouhy. Většina řidičů bude mít okamžitě tendenci obviňovat použitou směs, ale ne vždy je to její vina. Na trhu je samozřejmě řada směsí využívajících rozdílné složení, přičemž ty lacinější, vyrobené z methanolu, mají díky rychlejšímu odpařování větší problémy se zamrzáním.
Nicméně to podstatné je kupovat nemrznoucí směs odolnou minimálně do - 20 až - 30 stupňů Celsia. Proč? Protože je potřeba počítat s rozdílem mezi vnější teplotou a takzvanou "efektivní teplotou" při jízdě vozu například po dálnici. Výsledkem je, že pokud je na teploměru - 5 stupňů Celsia, takzvaná efektivní teplota na čelním okně vozu při dálniční rychlosti může dosahovat až - 20 stupňů Celsia. V případě, že je vaše nemrznoucí směs určena jen do této teploty, může nastat problém. Proto odborníci ÚAMK radí – kupovat kvalitní výrobky (raději na bázi ethanolu) a do nižších teplot, než jaké jsou obvyklé.
Podtlak v pneumatikách. Může se to zdát jako maličkost, ale věřte, že tlak v pneumatikách může mezi teplou garáží a venkovními mrazy markantně kolísat. Příklad: v garáži je + 20 °C, venku - 20 °C. Jakmile tedy s vozem vyjedeme, klesne tlak v pneumatikách až o 0,5 baru. Výsledkem pak je, že naložený vůz připravený k jízdě na zimní lyžování bude na silnicích „plavat“. Takže jednoduchá rada – vzít danou situaci v potaz s tím, že se na fakt vyššího zatížení a nižších teplot připravíme před jízdou nebo zastavíme na první čerpací stanici a gumy zkontrolujeme / dofoukneme.
Zkrátka zima vyžaduje od nás motoristů, abychom mysleli na to, že mráz zatěžuje nás, ale i náš automobil.
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.