Zřejmě nejsilnější letošní mrazy nám ukázaly, jak jsou naše vozy „choulostivé“. Na co je tedy třeba pamatovat, a na co především myslet, když rtuť teploměru spadne hluboko dolů? Čtyři základní rady nabízejí odborníci ÚAMK.
Zamrzlé dveře. Je to zdánlivě ta nejbanálnější překážka, kterou nám zima může postavit do cesty - stejně jako přimrznuté přední a zadní stěrače ke sklu. Co s tím? V okamžik, kdy už se toto stalo, rozhodně nedoporučujeme sahat po konvici s horkou vodou. Rapidní změna teplot okna, pryžového těsnění nebo gumičky stěrače může způsobit jen škodu. Proto začínáme použitím rozmrazovače ve spreji, který si přineseme z domova. Nezapomínejte, že zamčený uvnitř zamrzlého auta nám příliš nepomůže. Rozhodně nechválíme ani přístup, kdy už se do auta dostaneme a poté necháme na volnoběh běžet motor, aby se okna rozmrazila „zevnitř“.
Kromě zbytečné zátěže pro motor tím také obtěžujeme své okolí, které musí snášet zvýšený hluk i výfukové zplodiny. Málokdo přitom ví, že za toto jednání nám hrozí pokuta až 2000 Kč jak u nás, tak podstatně vyšší v Německu, Rakousku a dalších zemích. Jak všem starostem se zamrznutím předejít? Silikonovým nebo jiným olejem, kterým postříkáme těsnění například před očekávanými nočními mrazy. Přimrznutým stěračům se pak vyhneme jejich podložením třeba běžným kartonem.
Nestartující auto. Akumulátor, pokud je v dobré kondici a dostatečně nabitý, zvládá dlouhodobě i teploty kolem - 20 stupňů Celsia, apo jistou dobu si poradí i s dvojnásobně nízkou teplotu. Zcela jiná situace však nastává v momentě, kdy je takto silným mrazům vystavena třeba jen částečně nabitá baterie. Ta už při teplotě kolem bodu mrazu nabídne jen 65 % své maximální kapacity. Stejnou hodnotu přitom poskytne plně nabitý akumulátor při - 25 stupních Celsia.
Co za situace, kdy nenastartujeme? Předně - nepokoušíme se nastartovat až do úplného vybytí baterie, tím ničemu nepomůžete. U moderních automobilů se systémem vstřikování se rozhodně nepokoušejte ani nastartovat roztlačováním nebo roztahováním, nemluvě o vozech s automatickou převodovkou. Nejvhodnějším řešením je sáhnout po vlastních startovacích kabelech a požádat o pomoc souseda či ochotné motoristy. Při použití pamatujeme, že červený kabel s hodnotou plus jde vždy na kladný pól baterie, ovšem z baterie vozu, který nám pomáhá, vedeme mínus (černý nebo modrý kabel) do vybitého vozu nikoliv na baterii, ale na kovový díl (třeba karoserie/motoru), čímž ho bezpečně ukostříme. Jinak hrozí, že baterii nenávratně poškodíme. Před zimním cestováním je ale rozhodně na místě nechat akumulátor zkontrolovat.
I nemrznoucí směs mrzne. Kdo to nezažil tak neví, jak nebezpečná je situace, kdy jedete po silnici a vzhledem k nutnosti "umýt" čelní okno máte každou chvíli před sebou jen zamrzlé šmouhy. Většina řidičů bude mít okamžitě tendenci obviňovat použitou směs, ale ne vždy je to její vina. Na trhu je samozřejmě řada směsí využívajících rozdílné složení, přičemž ty lacinější, vyrobené z methanolu, mají díky rychlejšímu odpařování větší problémy se zamrzáním.
Nicméně to podstatné je kupovat nemrznoucí směs odolnou minimálně do - 20 až - 30 stupňů Celsia. Proč? Protože je potřeba počítat s rozdílem mezi vnější teplotou a takzvanou "efektivní teplotou" při jízdě vozu například po dálnici. Výsledkem je, že pokud je na teploměru - 5 stupňů Celsia, takzvaná efektivní teplota na čelním okně vozu při dálniční rychlosti může dosahovat až - 20 stupňů Celsia. V případě, že je vaše nemrznoucí směs určena jen do této teploty, může nastat problém. Proto odborníci ÚAMK radí – kupovat kvalitní výrobky (raději na bázi ethanolu) a do nižších teplot, než jaké jsou obvyklé.
Podtlak v pneumatikách. Může se to zdát jako maličkost, ale věřte, že tlak v pneumatikách může mezi teplou garáží a venkovními mrazy markantně kolísat. Příklad: v garáži je + 20 °C, venku - 20 °C. Jakmile tedy s vozem vyjedeme, klesne tlak v pneumatikách až o 0,5 baru. Výsledkem pak je, že naložený vůz připravený k jízdě na zimní lyžování bude na silnicích „plavat“. Takže jednoduchá rada – vzít danou situaci v potaz s tím, že se na fakt vyššího zatížení a nižších teplot připravíme před jízdou nebo zastavíme na první čerpací stanici a gumy zkontrolujeme / dofoukneme.
Zkrátka zima vyžaduje od nás motoristů, abychom mysleli na to, že mráz zatěžuje nás, ale i náš automobil.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?