Vytrvalostní závod "Rally Budapešť-Bamako" je jedním z nejdelších a zároveň nejnáročnějších amatérských závodů, který dokonale prověří jak stroj, tak závodníky samotné. Tým dobrodruhů z Chorvatska se však této výzvy nezalekla a na cestu si vybrala skutečně netradiční stroj - prémiové elektrické SUV Tesla Model X.
Web Electrek, který pravidelně informuje o zajímavostech ze světa elektrických vozidel, přišel se skutečně netradiční zprávou, podle které se Tesla Model X stala vůbec prvním elektromobilem, který překonal africkou poušť Sahara. A svůj podíl na tom měl i jeden Čech.
Hned na začátku je však potřeba ocenit odvahu (nebo spíš nerozum?) závodníků, kteří se s Teslou vydali do skutečně nehostinných podmínek. Dálkové cesty s elektromobilem po Evropě či většině civilizovaného světa nejsou velkým problémem. Pokud si vyhradíte alespoň chvíli na plánování, rozhodně byste se neměli ocitnout bez energie.
Afrika, zvláště tedy trasa závodu Budapešť-Bamako, která vede po západním pobřeží a svým způsobem kopíruje dřívější trasy Rally Dakar, se však za rozvinutý region s plnou elektrifikací považovat nedá. A to ani nemluvíme o úsecích, které vedou pouštními oblastmi Sahary.
Ani toho se však "Team Tesla Powered by RWE" nezalekl. Za volant Tesly ta usedla dvojice chorvatských dobrodruhů Saša Cvetojević a Oleg Maštruko a záda jim v podpůrném vozidle Dacia Dokker s generátorem (a pravděpodobně mnoha kanystry paliva) jistil Čech Tomáš Kovicka (pokud jsme jméno zkomolili, hluboce se omlouváme).
Během minulého měsíce pak tato sestava urazila za 16 dnů véce než 8.600 kilometrů napříč Evropou i Afrikou. O svém putování přitom pravidelně informovali na své Facebookové stránce.
Tam jsme nakoukli i my a připravili jsme pro vás alespoň pár fotografií, které celou cestu mapují. Jak je z nich vidět, Tesla Model X rozhodně nebyla tak zelená, jak by si mnozí představovali. Často totiž musela dobíjet právě z generátoru na palubě podpůrného vozidla Dacia.
V terénu však Tesla nejspíš problémy neměla, ostatně její dva elektromotory zajišťující pohon všech kol už své kvality v pouštních podmínkách předvedly několikrát. Hůř na tom však byla Dacia, která podle fotografií minimálně jednou potřebovala vyprostit.
Po cestě se cestovatelé snažili využívat i místní zdroje elektrické energie, nicméně fotografií je poměrně dobře patrné, že to nebylo nic snadného. V Maroku se však podařilo najít rychlonabíječku, která pomocí adaptéru s Teslou spolupracovala. Automobilka sice v této africké zemi ještě zastoupení nemá, nicméně elektromobily je možné sem nechat dovézt a tuto nabíječku si zřídil a zaplatil místní "Tesla Club Morocco".
My se přidáváme k celosvětovým gratulacím a tiše lidem z týmu závidíme, jaké dobrodružství si na cestě napříč pouští museli užít. Tesla Model X tak opět potvrdila své kvality, nicméně řekněme si upřímně, bez laciné ale odolné Dacie s generátorem by její cesta až na konec závodu nejspíš nebyla možná.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.