Vytrvalostní závod "Rally Budapešť-Bamako" je jedním z nejdelších a zároveň nejnáročnějších amatérských závodů, který dokonale prověří jak stroj, tak závodníky samotné. Tým dobrodruhů z Chorvatska se však této výzvy nezalekla a na cestu si vybrala skutečně netradiční stroj - prémiové elektrické SUV Tesla Model X.
Web Electrek, který pravidelně informuje o zajímavostech ze světa elektrických vozidel, přišel se skutečně netradiční zprávou, podle které se Tesla Model X stala vůbec prvním elektromobilem, který překonal africkou poušť Sahara. A svůj podíl na tom měl i jeden Čech.
Hned na začátku je však potřeba ocenit odvahu (nebo spíš nerozum?) závodníků, kteří se s Teslou vydali do skutečně nehostinných podmínek. Dálkové cesty s elektromobilem po Evropě či většině civilizovaného světa nejsou velkým problémem. Pokud si vyhradíte alespoň chvíli na plánování, rozhodně byste se neměli ocitnout bez energie.
Afrika, zvláště tedy trasa závodu Budapešť-Bamako, která vede po západním pobřeží a svým způsobem kopíruje dřívější trasy Rally Dakar, se však za rozvinutý region s plnou elektrifikací považovat nedá. A to ani nemluvíme o úsecích, které vedou pouštními oblastmi Sahary.
Ani toho se však "Team Tesla Powered by RWE" nezalekl. Za volant Tesly ta usedla dvojice chorvatských dobrodruhů Saša Cvetojević a Oleg Maštruko a záda jim v podpůrném vozidle Dacia Dokker s generátorem (a pravděpodobně mnoha kanystry paliva) jistil Čech Tomáš Kovicka (pokud jsme jméno zkomolili, hluboce se omlouváme).
Během minulého měsíce pak tato sestava urazila za 16 dnů véce než 8.600 kilometrů napříč Evropou i Afrikou. O svém putování přitom pravidelně informovali na své Facebookové stránce.
Tam jsme nakoukli i my a připravili jsme pro vás alespoň pár fotografií, které celou cestu mapují. Jak je z nich vidět, Tesla Model X rozhodně nebyla tak zelená, jak by si mnozí představovali. Často totiž musela dobíjet právě z generátoru na palubě podpůrného vozidla Dacia.
V terénu však Tesla nejspíš problémy neměla, ostatně její dva elektromotory zajišťující pohon všech kol už své kvality v pouštních podmínkách předvedly několikrát. Hůř na tom však byla Dacia, která podle fotografií minimálně jednou potřebovala vyprostit.
Po cestě se cestovatelé snažili využívat i místní zdroje elektrické energie, nicméně fotografií je poměrně dobře patrné, že to nebylo nic snadného. V Maroku se však podařilo najít rychlonabíječku, která pomocí adaptéru s Teslou spolupracovala. Automobilka sice v této africké zemi ještě zastoupení nemá, nicméně elektromobily je možné sem nechat dovézt a tuto nabíječku si zřídil a zaplatil místní "Tesla Club Morocco".
My se přidáváme k celosvětovým gratulacím a tiše lidem z týmu závidíme, jaké dobrodružství si na cestě napříč pouští museli užít. Tesla Model X tak opět potvrdila své kvality, nicméně řekněme si upřímně, bez laciné ale odolné Dacie s generátorem by její cesta až na konec závodu nejspíš nebyla možná.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.