Vytrvalostní závod "Rally Budapešť-Bamako" je jedním z nejdelších a zároveň nejnáročnějších amatérských závodů, který dokonale prověří jak stroj, tak závodníky samotné. Tým dobrodruhů z Chorvatska se však této výzvy nezalekla a na cestu si vybrala skutečně netradiční stroj - prémiové elektrické SUV Tesla Model X.
Web Electrek, který pravidelně informuje o zajímavostech ze světa elektrických vozidel, přišel se skutečně netradiční zprávou, podle které se Tesla Model X stala vůbec prvním elektromobilem, který překonal africkou poušť Sahara. A svůj podíl na tom měl i jeden Čech.
Hned na začátku je však potřeba ocenit odvahu (nebo spíš nerozum?) závodníků, kteří se s Teslou vydali do skutečně nehostinných podmínek. Dálkové cesty s elektromobilem po Evropě či většině civilizovaného světa nejsou velkým problémem. Pokud si vyhradíte alespoň chvíli na plánování, rozhodně byste se neměli ocitnout bez energie.
Afrika, zvláště tedy trasa závodu Budapešť-Bamako, která vede po západním pobřeží a svým způsobem kopíruje dřívější trasy Rally Dakar, se však za rozvinutý region s plnou elektrifikací považovat nedá. A to ani nemluvíme o úsecích, které vedou pouštními oblastmi Sahary.
Ani toho se však "Team Tesla Powered by RWE" nezalekl. Za volant Tesly ta usedla dvojice chorvatských dobrodruhů Saša Cvetojević a Oleg Maštruko a záda jim v podpůrném vozidle Dacia Dokker s generátorem (a pravděpodobně mnoha kanystry paliva) jistil Čech Tomáš Kovicka (pokud jsme jméno zkomolili, hluboce se omlouváme).
Během minulého měsíce pak tato sestava urazila za 16 dnů véce než 8.600 kilometrů napříč Evropou i Afrikou. O svém putování přitom pravidelně informovali na své Facebookové stránce.
Tam jsme nakoukli i my a připravili jsme pro vás alespoň pár fotografií, které celou cestu mapují. Jak je z nich vidět, Tesla Model X rozhodně nebyla tak zelená, jak by si mnozí představovali. Často totiž musela dobíjet právě z generátoru na palubě podpůrného vozidla Dacia.
V terénu však Tesla nejspíš problémy neměla, ostatně její dva elektromotory zajišťující pohon všech kol už své kvality v pouštních podmínkách předvedly několikrát. Hůř na tom však byla Dacia, která podle fotografií minimálně jednou potřebovala vyprostit.
Po cestě se cestovatelé snažili využívat i místní zdroje elektrické energie, nicméně fotografií je poměrně dobře patrné, že to nebylo nic snadného. V Maroku se však podařilo najít rychlonabíječku, která pomocí adaptéru s Teslou spolupracovala. Automobilka sice v této africké zemi ještě zastoupení nemá, nicméně elektromobily je možné sem nechat dovézt a tuto nabíječku si zřídil a zaplatil místní "Tesla Club Morocco".
My se přidáváme k celosvětovým gratulacím a tiše lidem z týmu závidíme, jaké dobrodružství si na cestě napříč pouští museli užít. Tesla Model X tak opět potvrdila své kvality, nicméně řekněme si upřímně, bez laciné ale odolné Dacie s generátorem by její cesta až na konec závodu nejspíš nebyla možná.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.