Vytrvalostní závod "Rally Budapešť-Bamako" je jedním z nejdelších a zároveň nejnáročnějších amatérských závodů, který dokonale prověří jak stroj, tak závodníky samotné. Tým dobrodruhů z Chorvatska se však této výzvy nezalekla a na cestu si vybrala skutečně netradiční stroj - prémiové elektrické SUV Tesla Model X.
Web Electrek, který pravidelně informuje o zajímavostech ze světa elektrických vozidel, přišel se skutečně netradiční zprávou, podle které se Tesla Model X stala vůbec prvním elektromobilem, který překonal africkou poušť Sahara. A svůj podíl na tom měl i jeden Čech.
Hned na začátku je však potřeba ocenit odvahu (nebo spíš nerozum?) závodníků, kteří se s Teslou vydali do skutečně nehostinných podmínek. Dálkové cesty s elektromobilem po Evropě či většině civilizovaného světa nejsou velkým problémem. Pokud si vyhradíte alespoň chvíli na plánování, rozhodně byste se neměli ocitnout bez energie.
Afrika, zvláště tedy trasa závodu Budapešť-Bamako, která vede po západním pobřeží a svým způsobem kopíruje dřívější trasy Rally Dakar, se však za rozvinutý region s plnou elektrifikací považovat nedá. A to ani nemluvíme o úsecích, které vedou pouštními oblastmi Sahary.
Ani toho se však "Team Tesla Powered by RWE" nezalekl. Za volant Tesly ta usedla dvojice chorvatských dobrodruhů Saša Cvetojević a Oleg Maštruko a záda jim v podpůrném vozidle Dacia Dokker s generátorem (a pravděpodobně mnoha kanystry paliva) jistil Čech Tomáš Kovicka (pokud jsme jméno zkomolili, hluboce se omlouváme).
Během minulého měsíce pak tato sestava urazila za 16 dnů véce než 8.600 kilometrů napříč Evropou i Afrikou. O svém putování přitom pravidelně informovali na své Facebookové stránce.
Tam jsme nakoukli i my a připravili jsme pro vás alespoň pár fotografií, které celou cestu mapují. Jak je z nich vidět, Tesla Model X rozhodně nebyla tak zelená, jak by si mnozí představovali. Často totiž musela dobíjet právě z generátoru na palubě podpůrného vozidla Dacia.
V terénu však Tesla nejspíš problémy neměla, ostatně její dva elektromotory zajišťující pohon všech kol už své kvality v pouštních podmínkách předvedly několikrát. Hůř na tom však byla Dacia, která podle fotografií minimálně jednou potřebovala vyprostit.
Po cestě se cestovatelé snažili využívat i místní zdroje elektrické energie, nicméně fotografií je poměrně dobře patrné, že to nebylo nic snadného. V Maroku se však podařilo najít rychlonabíječku, která pomocí adaptéru s Teslou spolupracovala. Automobilka sice v této africké zemi ještě zastoupení nemá, nicméně elektromobily je možné sem nechat dovézt a tuto nabíječku si zřídil a zaplatil místní "Tesla Club Morocco".
My se přidáváme k celosvětovým gratulacím a tiše lidem z týmu závidíme, jaké dobrodružství si na cestě napříč pouští museli užít. Tesla Model X tak opět potvrdila své kvality, nicméně řekněme si upřímně, bez laciné ale odolné Dacie s generátorem by její cesta až na konec závodu nejspíš nebyla možná.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?