Vytrvalostní závod "Rally Budapešť-Bamako" je jedním z nejdelších a zároveň nejnáročnějších amatérských závodů, který dokonale prověří jak stroj, tak závodníky samotné. Tým dobrodruhů z Chorvatska se však této výzvy nezalekla a na cestu si vybrala skutečně netradiční stroj - prémiové elektrické SUV Tesla Model X.
Web Electrek, který pravidelně informuje o zajímavostech ze světa elektrických vozidel, přišel se skutečně netradiční zprávou, podle které se Tesla Model X stala vůbec prvním elektromobilem, který překonal africkou poušť Sahara. A svůj podíl na tom měl i jeden Čech.
Hned na začátku je však potřeba ocenit odvahu (nebo spíš nerozum?) závodníků, kteří se s Teslou vydali do skutečně nehostinných podmínek. Dálkové cesty s elektromobilem po Evropě či většině civilizovaného světa nejsou velkým problémem. Pokud si vyhradíte alespoň chvíli na plánování, rozhodně byste se neměli ocitnout bez energie.
Afrika, zvláště tedy trasa závodu Budapešť-Bamako, která vede po západním pobřeží a svým způsobem kopíruje dřívější trasy Rally Dakar, se však za rozvinutý region s plnou elektrifikací považovat nedá. A to ani nemluvíme o úsecích, které vedou pouštními oblastmi Sahary.
Ani toho se však "Team Tesla Powered by RWE" nezalekl. Za volant Tesly ta usedla dvojice chorvatských dobrodruhů Saša Cvetojević a Oleg Maštruko a záda jim v podpůrném vozidle Dacia Dokker s generátorem (a pravděpodobně mnoha kanystry paliva) jistil Čech Tomáš Kovicka (pokud jsme jméno zkomolili, hluboce se omlouváme).
Během minulého měsíce pak tato sestava urazila za 16 dnů véce než 8.600 kilometrů napříč Evropou i Afrikou. O svém putování přitom pravidelně informovali na své Facebookové stránce.
Tam jsme nakoukli i my a připravili jsme pro vás alespoň pár fotografií, které celou cestu mapují. Jak je z nich vidět, Tesla Model X rozhodně nebyla tak zelená, jak by si mnozí představovali. Často totiž musela dobíjet právě z generátoru na palubě podpůrného vozidla Dacia.
V terénu však Tesla nejspíš problémy neměla, ostatně její dva elektromotory zajišťující pohon všech kol už své kvality v pouštních podmínkách předvedly několikrát. Hůř na tom však byla Dacia, která podle fotografií minimálně jednou potřebovala vyprostit.
Po cestě se cestovatelé snažili využívat i místní zdroje elektrické energie, nicméně fotografií je poměrně dobře patrné, že to nebylo nic snadného. V Maroku se však podařilo najít rychlonabíječku, která pomocí adaptéru s Teslou spolupracovala. Automobilka sice v této africké zemi ještě zastoupení nemá, nicméně elektromobily je možné sem nechat dovézt a tuto nabíječku si zřídil a zaplatil místní "Tesla Club Morocco".
My se přidáváme k celosvětovým gratulacím a tiše lidem z týmu závidíme, jaké dobrodružství si na cestě napříč pouští museli užít. Tesla Model X tak opět potvrdila své kvality, nicméně řekněme si upřímně, bez laciné ale odolné Dacie s generátorem by její cesta až na konec závodu nejspíš nebyla možná.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?