Od prvního novodobého SUV automobilky Lamborghini jsme rozhodně nečekali žádné milionářské výstřelky, jako jsou například výklopné dveře. Zároveň však nikdo z nás nečekal, že by Lamborghini mohlo na svém voze použít podobné kliky, jaké využívá Škoda Auto. Pro mladoboleslavskou automobilku to může být pocta, nicméně zákazníci několikamilionového Lamborghini z toho nejspíš nadšeni nebudou.
Lamborghini stavělo Urus s důrazem na každodenní praktičnost, což této italské automobilce pověstné výstřednostmi rozhodně nemůžeme vyčítat. Stále častěji se však ozývají hlasy, že pod extravagantní slupkou Lamborghini se ukrývá až příliš sdílené techniky a součástek z koncernu VW.
Ono ostatně není žádným tajemstvím, že většina techniky pod kapotou Urusu pochází od Audi, včetně platformy shodné s SUV Q7. Život s Urusem tak bude rozhodně snazší než s modelem LM002, za to ovšem automobilka zaplatila daň v podobě jisté "ztráty výjimečnosti". Všechno je zkrátka přesně tam, kde byste to čekali, což u podobných vozidel působí jednoduše nudně.
Ostatní automobilky z podobného cenového spektra, jako například Tesla, Jaguar nebo Land Rover, se však již delší dobu snaží zaujmout poněkud jiným přístupem. Snaží se totiž vyhrát si s každou maličkostí, včetně klik. Všechny výše zmíněné automobilky se tak u svých posledních modelů rozhodly skrýt kliky přímo do karoserie, což sice občas může být problémové řešení, nicméně na první pohled vás zaujme.
Řada dalších automobilek se snaží vyhrát si s klikami jinak, například McLaren se klik na první pohled úplně zbavil a dveře se otvírají pomocí skrytých tlačítek. V případě Lamborghini se však zdá, že jakákoliv kreativita šla stranou a návrháři prostě jen sáhli do koše s koncernovými součástkami a vytáhli si kliky ze Škodovky.
Pokud se totiž podíváme na koláž, kterou vytvořil web AutoEvolution, spatříme dvě kliky. Ta horní patří luxusnímu Lamborghini Urus v hodnotě několika milionů, ta druhá pak Škodě Fabii s několikanásobně nižší hodnotou. Podobnost je přitom až neuvěřitelná, vždyť se podívejte na ty tvary.
My samozřejmě nevíme, zda se jedná o využití škodováckých dílů, nebo jen úsměvnou náhodu. Sázíme spíš na to druhé, nicméně pokud by se automobilka skutečně záměrně inspirovala u Škody, nejspíš by tohle šetření bylo už trochu za hranou.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.