O možnosti instalace externích airbagů už se mluví delší dobu, ovšem žádná automobilka se k tomu z různých důvodů ještě v praxi neodhodlala. Vývoj v této oblasti se však nezastavil, což ostatně ukazuje i americká společnost GM, která přišla s patentem na nový typ externích airbagů.
Informace o patentu na nový typ airbagů přinesl na Twitteru jistý Bozi Tatarevic, který přiložil i několik ilustračních snímků ze samotného patentu. Nové "Fender Located Pedestrian Airbag", tedy airbagy pro chodce uložené v blatnících, by měly zmírňovat následky v případě čelního střetu vozidla s chodcem.
Na osmadvaceti stránkách je tak rozepsána celá řada možností, kam airbagy v exteriéru vozidla ukrýt. Od airbagů ukrytých ve sloupcích, které by překryly sloupky čelní sklo, až po menší airbagy ukryté v horní části blatníku, které by překryly stěrače a další vystouplé části, které mohou způsobit zranění.
V celém patentovém návrhu se ale nejčastěji hovoří o airbagu ukrytém v zadní části blatníku, kousek pod kapotou a zároveň těsně před dveřmi řidiče. Dalším často zmiňovaným místem je přední maska, přesněji řečeno airbag umístěný pod přední maskou, při jehož vystřelení by nedošlo k zbytečnému nadzvedávání kapoty.
Ve hře jsou však ještě divočejší umístění, která by ale mohla znamenat návrat trochy nostalgie do automobilového designu. Kromě možnost umístit airbag do rámečku okolo čelního skla se totiž v patentovém návrhu mluví i o umístění airbagů před světlomety, což by nám klidně mohlo vrátit i tolik milované mrkačky.
Ještě před nasazením těchto externích airbagů do praxe je však potřeba vyřešit zásadní problém, kterým je spolehlivost. Uvnitř vozu jsou sice airbagy také vystaveny různě náročným podmínkám, ovšem vně automobilu by byly pod ještě větším tlakem. Neustálá přítomnost vlhkosti,změny teplot, koroze, agresivní látky, ťukance na parkovištích, atd.
GM patent for an exterior fender mounted airbag: https://t.co/DZpZKQNphm pic.twitter.com/gRBWcWLW3z
— Bozi Tatarevic (@hoonable) 12. prosince 2017
Právě to je jedním z nejčastějších důvodů, proč jsme se ještě s externími airbagy na automobilech ještě nesetkali. Podle patentu od GM se však zdá, že automobilky na této technice stále usilovně pracují, neboť bezpečnost chodců jim není ukradená.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?