O možnosti instalace externích airbagů už se mluví delší dobu, ovšem žádná automobilka se k tomu z různých důvodů ještě v praxi neodhodlala. Vývoj v této oblasti se však nezastavil, což ostatně ukazuje i americká společnost GM, která přišla s patentem na nový typ externích airbagů.
Informace o patentu na nový typ airbagů přinesl na Twitteru jistý Bozi Tatarevic, který přiložil i několik ilustračních snímků ze samotného patentu. Nové "Fender Located Pedestrian Airbag", tedy airbagy pro chodce uložené v blatnících, by měly zmírňovat následky v případě čelního střetu vozidla s chodcem.
Na osmadvaceti stránkách je tak rozepsána celá řada možností, kam airbagy v exteriéru vozidla ukrýt. Od airbagů ukrytých ve sloupcích, které by překryly sloupky čelní sklo, až po menší airbagy ukryté v horní části blatníku, které by překryly stěrače a další vystouplé části, které mohou způsobit zranění.
V celém patentovém návrhu se ale nejčastěji hovoří o airbagu ukrytém v zadní části blatníku, kousek pod kapotou a zároveň těsně před dveřmi řidiče. Dalším často zmiňovaným místem je přední maska, přesněji řečeno airbag umístěný pod přední maskou, při jehož vystřelení by nedošlo k zbytečnému nadzvedávání kapoty.
Ve hře jsou však ještě divočejší umístění, která by ale mohla znamenat návrat trochy nostalgie do automobilového designu. Kromě možnost umístit airbag do rámečku okolo čelního skla se totiž v patentovém návrhu mluví i o umístění airbagů před světlomety, což by nám klidně mohlo vrátit i tolik milované mrkačky.
Ještě před nasazením těchto externích airbagů do praxe je však potřeba vyřešit zásadní problém, kterým je spolehlivost. Uvnitř vozu jsou sice airbagy také vystaveny různě náročným podmínkám, ovšem vně automobilu by byly pod ještě větším tlakem. Neustálá přítomnost vlhkosti,změny teplot, koroze, agresivní látky, ťukance na parkovištích, atd.
GM patent for an exterior fender mounted airbag: https://t.co/DZpZKQNphm pic.twitter.com/gRBWcWLW3z
— Bozi Tatarevic (@hoonable) 12. prosince 2017
Právě to je jedním z nejčastějších důvodů, proč jsme se ještě s externími airbagy na automobilech ještě nesetkali. Podle patentu od GM se však zdá, že automobilky na této technice stále usilovně pracují, neboť bezpečnost chodců jim není ukradená.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.