Univerzitní výzkum posílá důrazný vzkaz řidičům i chodcům

Fenomén PokémonGo má nejspíš podíl na tisících dopravních nehod
Fenomén PokémonGo má nejspíš podíl na tisících dopravních nehod, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. listopadu 2017 14:42
Sdílej:

Moderní technologie už lidstvu přinesly řadu výhod a komfortu, ovšem zapomínat by se nemělo ani na jejich temnou stránku. A tím nemyslíme jen epidemii obezity, prokrastinaci nebo řeči o tom, jak nám roboti seberou práci. Narážíme totiž na nebezpečí spojené s lidskou nedisciplinovaností. Právě ta totiž může za to, že se oblíbená hra "Pokemon Go" stala příčinou několika stovek smrtelných dopravních nehod. Tak alespoň hovoří výsledky nedávné studie pocházející z Purdue University's Krannert School.

V dnešních dnech už pravděpodobně všichni dobře víme, že používání zabudované GPS, infotainemntu nebo mobilního telefonu odvádí řidičovu pozornost, což může vést až k dopravní nehodě. Tato skutečnost je doprovázena i zajímavou statistikou amerického úřadu NHTSA pro bezpečnost na silnicích.

V roce 1988 se počet tragických dopravních nehod vyšplhal na číslo 42 130, ovšem od té doby začal pomalu klesat a v roce 2011 se v NHTSA dopočítali jen 29867 případů. V té době však začal nastupovat trend automobilů vybavených dostupnějšími technologiemi a s tímto trendem začal počet tragických dopravních nehod opět stoupat. A v roce 2016 se tak opět dopočítali 37461 případů.

Profesoři Mara Faccio a John J. McConnell z Purdue University's Krannert School se tak podle webu AutoBlog.com rozhodli začít zkoumat, jak moc se lidé nechávají moderními technologiemi rozptylovat. A jako studijní vzorek jim posloužili právě Pokémoni, kteří se během testů objevili jako nový fenomén. Řekněme si upřímně, lepší příklad než Pokemon Go si snad ani nešlo najít. Hra byla tak oblíbená, že během necelého měsíce byla stažena do více než 100 milionů zařízení.

Profesoři McConnell a Faccio se tak rozhodli začít sbírat data o počtu dopravních nehod poblíž "PokéStop-ů" (místo kde se virtuální Pokémoni vyskytují) v oblasti Tippecanoe County, stát Indiana. Data nasbíraná v období mezi 1. březnem 2015 a 30. listopadem 2016 pak ukázala jasný nárůst dopravních nehod ve vzdálenosti do 91 metrů od PokéStop-ů.

Od nástupu PokémonGo mánie se zvýšila pravděpodobnost nehody o 26.5 procenta, přičemž procenta stoupala společně s tím, jak stoupala obliba samotné aplikace. Profesoři pak aplikovali svůj model do statistik ve větším měřítku a podařilo se jim zjistit, jak PokémonGo ovlivnil celý stát. Podle jejich odhadů měl fenomén PokémonGo podíl na 145632 nehodách, během kterých utrpělo zranění 29370 lidí a 256 jich zahynulo..

Na závěr je potřeba zdůraznit, že celá studie ještě musí projít prověřením správnosti, nicméně už teď se jedná o jasnou připomínku, že člověk musí být neustále pozorný - i když třeba jen kráčí s mobilem v ruce po chodníku.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.