Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo námraze na silnicích. To je ovšem omyl, za který už řada motoristů draze zaplatila Přezouvat na zimní pneumatiky má totiž smysl už ve chvíle, kdy teploty začnou pravidelně klesat pod +7° C, což se poslední dobou děje vcelku pravidelně. V opačném případě se totiž zbytečně připravujete o kontrolu nad vlastním automobilem
Tématu zimních pneumatik jsme se v posledních týdnech věnovali vcelku pravidelně, ovšem když jsem se dnes ráno podíval na parkovišti před kanceláří na pneumatiky ostatních aut, nestačil jsem se divit. Nelze říct, že by to byla velká tragédie, nicméně na mnoha automobilech byly stále ještě nazuty letní pneumatiky, ačkoliv se teploty během posledních dnů sotva vyšplhají nad 10° C.
Podle zákona 361/2000 Sb., §40a sice mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, ovšem pokud:
Se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo Pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.Na některých místech se pak ještě můžeme setkat se značkou přikazující používání zimních pneumatik v období od od 1. listopadu do 30. dubna bez ohledu na povětrnostní podmínky.
Pokud se ale budeme problematikou zimních pneumatik zabývat do hloubky, pak rychle zjistíme, že zimní pneumatika funguje lépe než letní už při poklesu teplot pod +7° C. A to bez ohledu na to, zda je vozovka suchá či mokrá. Pokud ale připočteme ještě mlhu, déšť či mrholení, pak už se schopnosti zimních pneumatik násobí.
Jako příklad můžeme ukázat hned několik videí, kde jak na simulacích, tak v reálných podmínkách autoři jasně ukazují, jaký rozdíl je mezi zimní a letní pneumatikou. Rozdíl v brzdné dráze cca 1 až 2 metry se nemusí zdát být zásadním, ovšem pokud potřebujete zastavit v krizové situaci na dálnici nebo před přechodem, pak rozhodují centimetry, nikoliv metry.
I když se nevyskytujete v oblastech s pravidelným výskytem sněhu nebo námrazy, zimní pneumatiky se rozhodně vyplatí, už jen díky lepší ovladatelnosti, kratší brzdné dráze a vyšší stabilitě vozu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?