Stále nemáte přezuto na zimní? Tohle vám hrozí

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. listopadu 2017, 10:28 Aktualizováno 8.11.2017, 10:59 Google+

Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo námraze na silnicích. To je ovšem omyl, za který už řada motoristů draze zaplatila Přezouvat na zimní pneumatiky má totiž smysl už ve chvíle, kdy teploty začnou pravidelně klesat pod +7° C, což se poslední dobou děje vcelku pravidelně. V opačném případě se totiž zbytečně připravujete o kontrolu nad vlastním automobilem

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Zimní pneumatiky zlepší ovladatelnost vašeho vozu i na suché silnici

Zimní pneumatiky zlepší ovladatelnost vašeho vozu i na suché silnici | foto: Onio

Sdílejte článek

Tématu zimních pneumatik jsme se v posledních týdnech věnovali vcelku pravidelně, ovšem když jsem se dnes ráno podíval na parkovišti před kanceláří na pneumatiky ostatních aut, nestačil jsem se divit. Nelze říct, že by to byla velká tragédie, nicméně na mnoha automobilech byly stále ještě nazuty letní pneumatiky, ačkoliv se teploty během posledních dnů sotva vyšplhají nad 10° C.

Podle zákona 361/2000 Sb., §40a sice mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, ovšem pokud:

  • Se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
  • Pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Na některých místech se pak ještě můžeme setkat se značkou přikazující používání zimních pneumatik v období od od 1. listopadu do 30. dubna bez ohledu na povětrnostní podmínky.

Pokud se ale budeme problematikou zimních pneumatik zabývat do hloubky, pak rychle zjistíme, že zimní pneumatika funguje lépe než letní už při poklesu teplot pod +7° C. A to bez ohledu na to, zda je vozovka suchá či mokrá. Pokud ale připočteme ještě mlhu, déšť či mrholení, pak už se schopnosti zimních pneumatik násobí.

Praktická ukázka rozdílu mezi letní a zimní pneumatikou při brzdění (1:43) | zdroj: youtube.com

Jako příklad můžeme ukázat hned několik videí, kde jak na simulacích, tak v reálných podmínkách autoři jasně ukazují, jaký rozdíl je mezi zimní a letní pneumatikou. Rozdíl v brzdné dráze cca 1 až 2 metry se nemusí zdát být zásadním, ovšem pokud potřebujete zastavit v krizové situaci na dálnici nebo před přechodem, pak rozhodují centimetry, nikoliv metry.

Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou se při teplotě pod 7° C (2:01) | zdroj: youtube.com

I když se nevyskytujete v oblastech s pravidelným výskytem sněhu nebo námrazy, zimní pneumatiky se rozhodně vyplatí, už jen díky lepší ovladatelnosti, kratší brzdné dráze a vyšší stabilitě vozu.

Vytisknout

Diskuze: Stále nemáte přezuto na zimní? Tohle vám hrozí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

BMW M3 CS

Nové BMW M3 CS: První čtyřdveřové CS slibuje jízdní zážitky z říše supersportů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud