Jak nebezpečné je řídit pod vlivem alkoholu už nejspíš všichni víme, vždyť je nám to neustále připomínáno ze všech stan. Věděli jste však, že pokud za volant usedáte ospalí, riskujete v podstatě stejně? Ačkoliv to potvrzuje několik studií, stále se tomuto tématu nedostává patřičné pozornosti.
Naposledy na tento problém upozornilo americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC), podle jehož výzkumu až třetina amerických řidičů usedá za volant ospalá. Přesněji řečeno, podle CDC je optimální, aby každý člověk spal alespoň 7 hodin denně, díky čemuž si jeho tělo dostatečně odpočine a je připravené včas a správně reagovat.
Pokud ale člověk usedne za volant nevyspalí, jeho chování se značně blíží stavu opilosti. Reakce se zpomalují, jednání může být zkratkovité a mnohdy se ani řidiči nedaří držet automobil v přímém směru a začne kličkovat napříč silnicí, jak uvádí Autoblog.
V reakci na tyto skutečnosti už se rozhodli postihovat ospalé řidiče v amerických státech Arkansas a New Jersey, ovšem vymahatelnost práva je v těchto případech značně obtížná. Jakmile je totiž řidič zastaven policistou, obvykle u něj dojde k nárůstu adrenalinu, takže jeho chování působí poměrně přirozeně.
Policisté navíc nemohou míru ospalosti nijak efektivně měřit, což celou snahu o postih nezodpovědných řidičů značně komplikuje, jak ve své zprávě uvádí Pam Fischer, konzultant pro bezpečnost na silnicích a dálnicích. Policisté by podle jeho slov potřebovali speciální výcvik, který by jim pomohl ospalce či ospalé viníky nehod identifikovat.
Každý, kdo usedá za volant ospalý, by se tak měl sám nad sebou a svým chováním zamyslet. Ohrožuje totiž nejen sebe, ale i ostatní řidiče na silnicích. Zavádění restrikcí je v tomto případě vcelku nesmyslné, neboť dokazování by bylo prakticky nemožné.
Nezbývá proto než doufat, že unavení či ospalí lidé budou mít alespoň trochu odpovědnosti vůči sobě a ostatním a rozmyslí si, zda usednou za volant nebo zvolit alternativní způsob dopravy.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?