Jak nebezpečné je řídit pod vlivem alkoholu už nejspíš všichni víme, vždyť je nám to neustále připomínáno ze všech stan. Věděli jste však, že pokud za volant usedáte ospalí, riskujete v podstatě stejně? Ačkoliv to potvrzuje několik studií, stále se tomuto tématu nedostává patřičné pozornosti.
Naposledy na tento problém upozornilo americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC), podle jehož výzkumu až třetina amerických řidičů usedá za volant ospalá. Přesněji řečeno, podle CDC je optimální, aby každý člověk spal alespoň 7 hodin denně, díky čemuž si jeho tělo dostatečně odpočine a je připravené včas a správně reagovat.
Pokud ale člověk usedne za volant nevyspalí, jeho chování se značně blíží stavu opilosti. Reakce se zpomalují, jednání může být zkratkovité a mnohdy se ani řidiči nedaří držet automobil v přímém směru a začne kličkovat napříč silnicí, jak uvádí Autoblog.
V reakci na tyto skutečnosti už se rozhodli postihovat ospalé řidiče v amerických státech Arkansas a New Jersey, ovšem vymahatelnost práva je v těchto případech značně obtížná. Jakmile je totiž řidič zastaven policistou, obvykle u něj dojde k nárůstu adrenalinu, takže jeho chování působí poměrně přirozeně.
Policisté navíc nemohou míru ospalosti nijak efektivně měřit, což celou snahu o postih nezodpovědných řidičů značně komplikuje, jak ve své zprávě uvádí Pam Fischer, konzultant pro bezpečnost na silnicích a dálnicích. Policisté by podle jeho slov potřebovali speciální výcvik, který by jim pomohl ospalce či ospalé viníky nehod identifikovat.
Každý, kdo usedá za volant ospalý, by se tak měl sám nad sebou a svým chováním zamyslet. Ohrožuje totiž nejen sebe, ale i ostatní řidiče na silnicích. Zavádění restrikcí je v tomto případě vcelku nesmyslné, neboť dokazování by bylo prakticky nemožné.
Nezbývá proto než doufat, že unavení či ospalí lidé budou mít alespoň trochu odpovědnosti vůči sobě a ostatním a rozmyslí si, zda usednou za volant nebo zvolit alternativní způsob dopravy.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?