Jak nebezpečné je řídit pod vlivem alkoholu už nejspíš všichni víme, vždyť je nám to neustále připomínáno ze všech stan. Věděli jste však, že pokud za volant usedáte ospalí, riskujete v podstatě stejně? Ačkoliv to potvrzuje několik studií, stále se tomuto tématu nedostává patřičné pozornosti.
Naposledy na tento problém upozornilo americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC), podle jehož výzkumu až třetina amerických řidičů usedá za volant ospalá. Přesněji řečeno, podle CDC je optimální, aby každý člověk spal alespoň 7 hodin denně, díky čemuž si jeho tělo dostatečně odpočine a je připravené včas a správně reagovat.
Pokud ale člověk usedne za volant nevyspalí, jeho chování se značně blíží stavu opilosti. Reakce se zpomalují, jednání může být zkratkovité a mnohdy se ani řidiči nedaří držet automobil v přímém směru a začne kličkovat napříč silnicí, jak uvádí Autoblog.
V reakci na tyto skutečnosti už se rozhodli postihovat ospalé řidiče v amerických státech Arkansas a New Jersey, ovšem vymahatelnost práva je v těchto případech značně obtížná. Jakmile je totiž řidič zastaven policistou, obvykle u něj dojde k nárůstu adrenalinu, takže jeho chování působí poměrně přirozeně.
Policisté navíc nemohou míru ospalosti nijak efektivně měřit, což celou snahu o postih nezodpovědných řidičů značně komplikuje, jak ve své zprávě uvádí Pam Fischer, konzultant pro bezpečnost na silnicích a dálnicích. Policisté by podle jeho slov potřebovali speciální výcvik, který by jim pomohl ospalce či ospalé viníky nehod identifikovat.
Každý, kdo usedá za volant ospalý, by se tak měl sám nad sebou a svým chováním zamyslet. Ohrožuje totiž nejen sebe, ale i ostatní řidiče na silnicích. Zavádění restrikcí je v tomto případě vcelku nesmyslné, neboť dokazování by bylo prakticky nemožné.
Nezbývá proto než doufat, že unavení či ospalí lidé budou mít alespoň trochu odpovědnosti vůči sobě a ostatním a rozmyslí si, zda usednou za volant nebo zvolit alternativní způsob dopravy.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?