Období ledovky se blíží. Znáte černý led a víte, že může překvapit i při plusových teplotách?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. října 2017, 14:05 Aktualizováno 30.10.2017, 18:29 Google+

Aktuálně by řidiči měli pamatovat především na nebezpečí vzniku ledovky v důsledku padajícího mrznoucího deště, mrholení či usazování mlhy při teplotách vzduchu blízkých nule stupňů Celsia. Nebezpečí hrozí tam, kde srážky padají na promrzlou silnici. Teplota okolního vzduchu přitom může být i plus tři stupně.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Náledí - ilustrační foto

Náledí - ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Řada automobilů je dnes vybavena ukazatelem teploty okolního vzduchu, jeho čidlo však bývá umístěno několik decimetrů nad vozovkou. Takže při plusových teplotách blížících se nule a vlhkém počasí či při jízdě po navlhlém povrchu raději opatrně. Nebezpečí hrozí od soumraku do svítání, ale také za dne v místech s celodenním stínem.

Z devadesátky na suchu zastavíme na 70 metrech, na ledě až po čtvrt kilometru

Silnice pokrytá náledím se lehce může změnit v hladké kluziště. Přilnavost pneumatik k povrchu klesá na minimum. Adekvátně tomu se prodlouží brzdná dráha. Pokud například z devadesátky na suché silnici zastavíme na 70 a na mokru na necelých 90 metrech, na náledí budeme potřebovat bezmála čtvrt kilometru. V rizikových úsecích se tedy vyplatí snížit rychlost jízdy, maximálně se soustředit na řízení, předvídat. „Zpomalování zahájit s dostatečným předstihem a pedál brzdy ovládat s citem. Opatrnost je na místě i při průjezdu zatáčkou. Nejen pro délku brzdné dráhy, ale i pro odstředivou sílu při jízdě obloukem platí, že se zvyšuje s kvadratickou závislostí na rychlosti jízdy,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pojede-li tedy řidič namísto čtyřicítkou osmdesátkou, ze zatáčky ho bude vytlačovat nikoliv dvojnásobná, ale čtyřnásobná síla. Nejlepší jezdeckou taktikou je dostatečně zpomalit ještě na rovném úseku, zatáčku se snažit projet, pokud to její tvar jen trochu dovolí, s konstantně natočeným volantem. Jakékoliv prudké manévry s volantem se mohou zle vymstít.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Černý led – neviditelná námraza, která může nepříjemně překvapit

Pokud víme, že jedeme po náledí, zpravidla se pohybujeme s dostatečnou obezřetností. Velmi nebezpečné ale je lokální náledí, se kterým nepočítáme. Za současného počasí můžeme po delší jízdě po mokrém nebo dokonce suchém povrchu nečekaně narazit na úsek, kde to je namrzlé. Za mlhy a teplot blízkých bodu mrazu může vznikat ledová vrstvička na podchlazené vozovce na mostech. Zrádná může být i jízda za podzimního dne, kdy na úsecích osvícených sluncem stačí noční námraza rozmrznout, ale v úsecích nacházejících se ve stínu se udrží po celý den. Jedná se o severní svahy, lesní úseky a podobně. „A pozor, námraza často nebývá vidět. Může se jednat o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný,“ varuje Roman Budský.

Na namrzlé vozovce více než kdy jindy musíme dbát na dostatečný odstup od vpředu jedoucích vozidel. Obecně by měla odpovídat úseku ujetému během dvou vteřin jízdy. Na namrzlém povrchu se vyplatí přidat ještě jednu vteřinu. Riziko nepředvídatelného chování před námi jedoucího řidiče je na náledí vyšší. Předvídavost se vyplatí i na dálnicích. Vrstvička černého ledu stojí za nejednou těžkou řetězovou havárii. Rozdíl mezi brzdnými drahami na mokru a náledí je v rychlosti 130 km/h ohromující. Z necelých 170 metrů se může snadno stát bezmála půl kilometru.

Při smyku hlavně zachovat chladnou hlavu

Hlavně nezpanikařit. Auto buď neochotně zatáčí a snaží se po tečně opustit silnici (jedná se o tzv. nedotáčivost), nebo naopak zatáčí až moc, zadek vozidla se nás snaží předběhnout (tzv. přetáčivost). V prvém případě se vyplatí ještě o něco více jemně pootočit volantem do zatáčky. Nezrychlovat a ani nebrzdit. Jedeme-li dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem projedeme. Ve druhém případě naopak zmenšíme natočení kol do zatáčky, aby se zadek auta stačil srovnat.

Opět je třeba počínat si jemně. Jinak zadek vozu přejde na druhou stranu. S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér. „Snad ještě upozornění pro řidiče moderních aut vybavených moderními stabilizačními systémy. Pomohou, ale nejsou všemocné. Jejich účinnost se totiž odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice,“ uzavírá Roman Budský.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Období ledovky se blíží. Znáte černý led a víte, že může překvapit i při plusových teplotách?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Tatra 603

NEUVĚŘITELNÁ TATRA 603 - Atraktivní cesta přes kontinenty z Prahy do Kalifornie

New York bojuje s dopravou dlouhodobě

8 tipů pro jízdu ve velkoměstě: Na co si dát největší pozor?

NFT Aska

Další firma chce vyrábět létající auto, její model ale opravdu vypadá použitelně

Songuo Motors

Nová korejská značka se pokusí dobýt svět, tentokrát ale s elektromobily

ZAZ Slavuta Nova

Další značka z východního bloku zanikla. Výrobce Tavrie ale nezavře brány úplně

UAZ Patriot

UAZ chystá první nový model po více než 20 letech. Využije techniku Aurusu

Omlazený Volkswagen Passat

Volkswagen ZPOMALIL v prodejích aut! Co se děje?

Epic Off Road [ 4x4 ] Fails Compilation / 2018

VIDEO: Ani 4x4 někdy nestačí

Toyota Proace City Verso

Průzkum odhalil, podle čeho Češi vybírají auta, jak a kam jezdí na dovolenou

Alpine A110S

Alpine A110S: Francouzské kupé dostalo výkonější verzi

reklama

Doporučujeme

Ford GT si v rakouských Alpách vedl skvěle

Video: Nový Ford GT v rakouských Alpách? Řidiči se evidentně náramně bavili

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. JEDNI RADOST NEMAJÍ. Trh nových a ojetých vozů po půl roce ukazuje, co Češi preferují

  2. Škoda postavila Karoq pro cyklisty, ve výbavě má zařízení, které v terénu hodně oceníte

  3. Nejpodivnější Lada na světě? Oka v šílené úpravě japonských gangů

  4. Vodíková auta mají problém, čerpací stanice v Norsku explodovala

  5. Znáte kabriolet Škoda 1101 Tudor? Oldtimer Bohemia Rally nabídne kvalitní podívanou

  6. VIDEO: Škoda Montiaq takhle řádí v terénu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud