Zima je pro řidiče i jeho automobil tím nejnáročnějším obdobím, na které je potřeba se řádně připravit. Jen dobrým obutím to ale nekončí. Co provozní kapaliny, není na čase doplnit také výbavu o stěrku a škrabku na okna? Není čas zkontrolovat stav akumulátoru…A jak jsou na tom naše oči, uvidíme za šera dobře? Pojďme se společně podívat na několik doporučení, které pro řidiče přichystal Ústřední Automotoklub ÚAMK.
Zimní pneumatiky
Připomeňme nejdříve české předpisy. Ty jasně říkají, že v období od listopadu do konce března je v případě, že je na silnici sníh nebo námraza či led, nebo se dá očekávat, že takováto situace nastane, jsou řidiči povinni používat zimní pláště. Spokojit se jen s pouhým konstatováním: je čas nazout zimní pneumatiky, je málo. Velmi podstatné je uvědomit si, že starší pláště, sjeté byť na zákonem stanovenou míru, nabízejí už jen polovinu původního výkonu.
Přesněji, nová zimní pneumatika má obvykle výšku dezénu, či chcete-li hloubku drážky ve středu běhounu, minimálně 8 milimetrů. Jakmile máme pláště například dvě zimy a sjeli jsme vzorek o 2 milimetry, musíme počítat s prodloužením brzdné dráhy zhruba o 20 procent. Rozhodně je také na místě pamatovat na věk pneumatiky, tedy přesněji na fakt, že s každým sjetým milimetrem se brzdná dráha bude prodlužovat. Proto se obecně hovoří o 4 až 5 letech, po které bychom měli používat jednu sadu zimních plášťů.
Jiří Patera, zkušený instruktor kurzů bezpečné jízdy, které pořádá na výcvikových plochách polygonu společnost AUTODROM MOST, dodává, že v České republice musí být zimní pneumatika označena písmeny M + S. Jednoznačně však doporučuje nasadit pneumatiky označené i třemi vrcholy se symbolem sněhové vločky uprostřed. „Taková pneumatika je zvlášť vhodná do zimních podmínek, má všechny potřebné vlastnosti,“ upřesnil.
Co do zavazadelníku?
Když mluvíme o pneumatikách, sice je ještě brzy na doplnění výbavy o sněhové řetězy, nicméně rozhodně je na místě zkontrolovat, zvláště pokud během zimy zamíříte do hor, zda máte zimní plášť také na rezervě. Pokud byste propíchli kolo na zasněžené vozovce, vystavujete se s jednou letní pneumatikou přinejmenším riziku.
Dalšími doplňky, kterými je třeba nyní dovybavit vůz, jsou například: nemrznoucí směs do ostřikovače, škrabka na okno, vhodný hadřík nebo jelenice pro otření čelního okna zevnitř, tažné lano nebo dobíjecí kabely. A myslete i na rukavice, smetáček na dlouhé násadě, nebo kapesní svítilnu. Rozmrazovací sprej pak raději noste v kapse, neb v zamrzlém autě vám bude k ničemu. Zkrátka zima si žádá své a musíme být na ní vybaveni dříve, než skutečně přijde.
Vidět a být viděn
Více než v kterémkoliv jiném období roku je na místě myslet na zásadu – vidět a být viděn. Což znamená, že je třeba nechat si seřídit světlomety. Nemusíte se ale bát žádných velkých investic, v profesionálním servisu je to práce na pár minut. Jde o činnost jen za pár set korun, ale zajistí, že nikoho nebudou světla nepříjemně oslňovat a vy budete mít dobrý výhled. Myslete i na fakt, že řada vozů má ostřikovače čelního skla sloučené s ostřikem čelních světlometů. Což samozřejmě znamená, že můžete poměrně rychle vyčerpat všechnu nemrznoucí směs v ostřikovačích.
S viděním se pojí také nutnost dobrého zraku za volantem. Jakákoliv jeho vada totiž může vést ke špatnému vyhodnocení dopravní situace, obzvlášť v nevlídném zimním počasí, které při snížené viditelnosti odhalí „skryté“ vady. Řidič se zhoršeným viděním může být nebezpečný nejen sobě, ale i všem ostatním účastníkům provozu. I bez potíží se zrakem je proto důležité absolvovat preventivní vyšetření u očního lékaře každý rok. „Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici, anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha.
Ošetřit karoserii a podvozek
Zimní období je tím nejhorším pokud jde o to, kolik škody napáchá na karoserii nebo podvozku a jeho dílech. Zvýšená vlhkost nahrává korozi, proto není od věci ošetřit lak voskováním, které chrání proti drobným nečistotám. Nejdříve je nutné vše důkladně umýt, zbytky prachu totiž snižují efekt této péče. Hlavní pravidlo zní: v zimě se vůz neumývá pro krásu, ale z preventivních důvodů. Před voskováním by se ještě měly opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí. Na výběr je varianta domácího ošetření či profesionálního postřiku. Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte asi od 300 korun, práce profesionála vyjde od 1000 korun a výše.
Dalším, ještě významnějším krokem, je možný nástřik podvozku vozidla. Ten se vyplatí buď u starších automobilů, kde hrozí rychlejší postup rezivění, nebo naopak u drahých nových vozů. Hovoříme totiž o preventivní ochraně za cenu pod 10 000 Kč, která ovšem vydrží až tři zimy.
Doplňte kapaliny
O nemrznoucí směsi do ostřikovačů už řeč byla. Nejde však o jedinou kapalinu, na kterou bychom před zimou měli myslet. Srdce vozu – motor, by měl dostat kvalitní olej. Ten se nemusí měnit sezónně, ale pro zimu jsou vhodnější ty tekutější. Za studena mažou lépe a poznáte je podle nízkého počátečního čísla (SAE 10W-40). Se správným výběrem poradí odborník v servisu. Po létě zkontrolujte i chladicí kapalinu, která kvůli vysokým letním teplotám přirozeně ubývá. Právě teď by se měla doplnit případně vyměnit za novou, nemrznoucí do -30°C. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i chladič.
Geometrie, tlumiče a brzdy
Nutné je podle Jiřího Patery nechat před zimou zkontrolovat také geometrii podvozku vozu, tlumiče a brzdovou soustavu. „Zimní pneumatiky je třeba nasadit ve chvíli, kdy je tři až pět dnů po sobě ranní teplota nižší než sedm stupňů Celsia. Že je důležité zkontrolovat geometrii, ukázaly testy, při nichž až 86 procent vozů nevyhovělo. V takovém případě vůz špatně brzdí a pneumatika se jízdou ničí“ varoval.
Poklesem venkovních teplost se snižuje přilnavost pneumatik, což má za následek prodloužení brzdné dráhy auta. Řidič by měl proto snížit rychlost, zvýšit odstup od vozu jedoucího před ním až na tři vteřiny a neměl by jezdit ve skupině jiných aut. „Důležité je sledovat jízdní pruhy a dívat se do stran, aby při nutnosti okamžité reakce řidič eliminoval časovou prodlevu. Pro nouzové brzdění na všech površích, tedy na suchu, mokru či sněhu platí jediné pravidlo. Vyšlápnout spojku a tlačit na brzdový pedál největší možnou silou. Jen tak se docílí nejkratší brzdné dráhy. U vozů s automatickou převodovkou či elektromobilů, které spojku nemají, se prostě jen vší silou brzdí. Automat si s tím poradí“ dodal Patera.
Energii dodá akumulátor
Mysleme i na baterii. Ověřte si, že má dostatečnou kapacitu, aby přečkala zimu. S teplotou -10 °C se kapacita baterie sníží o 30 %. Pamatujme přitom, že i baterie má svoji životnost, která se obvykle podle typu pohybuje mezi 4 až 6 lety. Zdatnější motoristé si za pomoci dobré nabíječky mohou sami dobít akumulátor doma. Pro většinu je ale příhodnější nechat si stav baterie zkontrolovat odborníky ve specializovaných servisech.
Závěrečná rada od odborníků ÚAMK pak jednoznačně říká – nepodceňujte nástrahy zimy, ať už je řeč o pneumatikách, provozních kapalinách nebo právě baterii. Každé zanedbání se může vymstít. V lepším případě jen tím, že zůstanete na místě a budete čekat na asistenční službu ÚAMK, která vám vůz nastartuje. V horším případě může třeba dojít k havárií, protože vaše sjeté pneumatiky danou situaci prostě nezvládly.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.