Manželé Chris a Julie Ramseyovi (alias Plug In Adventures) ze Skotska projeli v sobotu 9. září v Ulan-Ude cílem závodu Mongol Rally a stali se tak prvním týmem, který dokončil tuto náročnou „trans-kontinentální“ soutěž s elektromobilem. Tím elektromobilem je upravený Nissan LEAF z roku 2016 s označením AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle).
Chris s Julií do závodu odstartovali v sobotu 16. července ze startovního roštu britského okruhu Goodwood a v soutěži urazili 13 000 kilometrů. Projeli celkem 13 zemí a svůj vůz nabili 111krát. Náklady na elektřinu činily do průjezdu cílem v sibiřské oblasti poblíž mongolské hranice méně než 100 liber (cca 2 900 Kč).
Teď jejich Nissan LEAF spolu s ostatními vozy účastníků soutěže naloží na vlak a přes celý kontinent jej převezou až do Estonska. Tam si ho Chris s Julií opět převezmou a vyrazí na další část cesty, která je po 4 000 kilometrech dovede zpět domů do města Aberdeen. Celkově tedy pár najede zhruba 17 000 kilometrů.
Chris Ramsey řekl: „Hodně lidí mě od soutěže odrazovalo. Říkali, že elektromobil se na dlouhé cesty nehodí. Po těch tisících kilometrů, které jsme zvládli prakticky bez problémů, ale můžu říct, že se spletli. Byla to cesta, kterou podniknete jednou za život. Ani se mi nechce věřit, že už jsme v cíli. Projeli jsme bezpočet zemí, a to s nulovými emisemi a jen na energii z akumulátoru. Jsem nadšený, trochu vyčerpaný, ale ten zážitek mě doslova nabil!“
Při jízdě po Evropě využívali Chris s Julií rozsáhlou síť rychlonabíječek. Jimi lze akumulátor vozidla nabít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut. Když se ale dostali do Bulharska a dál, možností rychlého nabití vozidla ubývalo, takže se museli spolehnout na různé jiné možnosti, jak si zajistit energii.
Do těchto možností patřilo nabíjení v barech, kavárnách, hotelech, noclehárnách, garážích a dealerstvích. Došlo ale i na nabíjení v holičství, na poště, v prodejně traktorů, na policejní stanici a ve třech ruských hasičských stanicích. Uprostřed sibiřských lesů dokonce potkali profesionálního elektrikáře, který jim jejich LEAF připojil přímo ke stožáru s elektrickým vedením.
V každé zemi, kterou projížděli, si Chris a Julie užívali vstřícného přístupu lidí a platili tak jen za několik málo nabití v některé z nabíjecích stanic. Jejich prosbu o nabití elektromobilu odmítl jen málokdo. Navíc je lidé zvali na skleničku, k jídlu, nebo jim dokonce nabízeli možnost přenocování.
Chris Ramsey k tomu řekl: „Setkali jsme se s tak obrovskou pohostinností, že víc už to snad ani nejde. Určitě se teď jinak díváme i na to, jak se k lidem chovat i ve své vlastní zemi. Příklad, který nám zůstane v paměti, je z Ruska. Tam jsme se ve dvě ráno objevili v jednom místním dealerství Nissan. Už tam na nás čekal muž, který nám vůz bezpečně připojil v dílně. Potom nás zavedl do prodejny, uvařil čaj, dal nám najíst a na noc nás uložil na pohodlných pohovkách.“
Nissan LEAF také potvrdil roli spolehlivého společníka. Chris řekl: „Co se týká spolehlivosti, byl vůz dokonalý. Jednou jsme píchli, jednou jsme zničili hliníkové kolo a upadla zástěrka. A někdo nám sloupl jednu ze samolepek. Nic víc!“
K výzvám, kterými pár prošel, Chris poznamenal: „Samozřejmě, že přišlo i pár krušných chvilek. V etapách před koncem cesty jsme se museli vypořádat s nemocí, což bylo náročné. Jinak ale bylo všechno v pohodě. Při dlouhém nabíjení u čerpacích stanic uprostřed pustiny nám někdy moc veselo nebylo. Když jsme ale přijeli do nějakého městečka nebo vesnice a místní nás vřele přivítali, nálada se hned zlepšila a příjemně nás to nabudilo.“
Tým Plug In Adventures během své cesty s radostí propagoval výhody provozu elektromobilu. V každé zemi, kterou manželé navštívili, se jejich cesta i elektromobil samotný setkávaly se zájmem místních. Chris byl dokonce pozván k účasti v panelové diskusi na výstavě EXPO 2017 v Astaně, kde téma výstavy – „Energie budoucnosti“ – mohl přímo ukázat v praxi. LEAF AT-EV na výstavě EXPO posloužil nejen jako dopravní prostředek, ale rovněž jako exponát.
Manželé projeli některé z úchvatných cest, které Evropa i Asie nabízí, a to včetně rumunské transfagarašské magistrály. Tato silnice svými serpentinami překonává horský průsmyk a poskytuje tak četné příležitosti k regenerativnímu brzdění v režimu B.
Největší vzdálenost, kterou pár s plně naloženým vozem ujel na jedno nabití, bylo 185 kilometrů. V akumulátoru tehdy zbývalo 6 % energie. Vzdálenost, kterou Chris s Julií průměrně ujeli mezi nabíjeními, byla 153 kilometrů. V akumulátoru bylo tedy vždy dostatek energie pro případ přesunu k jinému zdroji energie.
Julie Ramseyová řekla: „Byla to má životní cesta. Jedli jsme neobvyklá jídla, přespávali na podivných místech a dokonce jsme jeli i nákladní lodí. Potkávali jsme ty nejpozoruhodnější lidi a všichni nás zahrnovali nejen štědrostí, ale i zájmem o naše elektrické dobrodružství.“
„Řekla bych, že takovýhle výlet určitě není pro každého. Někdy to bylo opravdu velmi náročné. Zážitky z cesty a lidi, které jsme během ní potkali, pro nás však mají nevyčíslitelnou hodnotu. Myslím, že bychom do toho šli bez váhání znovu!“
Procestované země:
Skotsko (odjezd z domovského města Aberdeen) Anglie (16. července odjezd z okruhu Goodwood, odkud soutěž Mongol Rally startovala) Francie Belgie Německo Rakousko Maďarsko Rumunsko Bulharsko Turecko Gruzie Ázerbájdžán Kazachstán Rusko (9. září cíl závodu ve městě Ulan-Ude)Plán zpáteční cesty (konec září až začátek října)
Estonsko Lotyšsko Litva Polsko Německo Nizozemsko Anglie SkotskoUjeté kilometry (do 9. září): 13 000 kilometrů (včetně cesty z Aberdeenu na okruh Goodwood)
Nabíjení:
111 nabíjecích cyklů 26 z nich bylo „rychlých“ (80% nabití za 30 minut) 15 z nich bylo „zrychlených“ (konektorem Mennekes – typ 2, doba nabíjení 4–5 hodin) Zbylé cykly proběhly pomocí zásuvek domácí sítě (doba nabíjení 12–14 hodin) Celková cena elektřiny potřebné k nabití modelu LEAF AT-EV: Méně než cca 100 liber (2 900 Kč)Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.