Zákon č. 361 výslovně zakazuje kouření pouze úzké kategorii řidičů, mezi které patří řidiči na motocyklu, mopedu a jízdním kole. Dále nesmí kouřit řidiči taxi služby a to pouze v případě, kdy vezou zákazníky. Poslední skupinou jsou řidiči vozidel hromadné přepravy osob, kteří nesmí v takovém prostředku kouřit ani v případě, kdy ve vozidle nikdo jiný není.
Ostatní řidiči kouření zakázané nemají, pokud ale dojde k dopravní nehodě, kouření je přitěžující okolnost. "Je to nedodržování zásady stanovené zákonem, které řidičům ukládá, plně se věnovat řízení vozidla. Znám případ, kdy si řidič zapaloval cigaretu v noci a plamenem ze zapalovače byl tak oslněn, že ztratil orientaci a havaroval. V dalším případě spadnul řidiči do klína oharek a on ve snaze ho vytáhnout, strhnul řízení a těžce zranil spolujezdce. Kouření tedy může vést až ke spáchání trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti“ říká JUDr. Zdeněk Svátek.
Doc. MUDr. Eva Kralíková CSc. z Centra pro závislé na tabáku v pražské Všeobecné fakultní nemocnici k tomu dodává: „Malá dávka čistého nikotinu stimuluje činnost mozku, větší ho naopak tlumí." Bohužel z cigaret se uvolňují i další látky, například kysličník uhelnatý který zhoršuje schopnost řidiče vnímat jízdu a soustředit se na ni. Vykouření jediné cigarety zúží zorný úhel a zhorší adaptaci očí. Navíc znesnadňuje rozlišování barev. A to všechno až o 20 procent. Docentka Králíková upozorňuje i na další negativní efekt kouření: přispívá ke stahování cév a tedy k horšímu oběhu krve i prokrvení mozku.
Vykouření jedné cigarety ve stojícím automobilu s uzavřenými okénky má za následek 11x vyšší koncentraci škodlivin v kabině než v průměrném baru, kde je kouření povoleno. Pokud řidiči kouří v jedoucím automobilu, situace se příliš nezlepší – kvalita vzduchu v kabině je 7x horší než v baru. Řešením není, ani když řidič otevře své okénko a drží u něj v ruce cigaretu, aniž by šlukoval. Koncentrace škodlivin ve vzduchu je o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.