Kouření za volantem sice není zakázané, ale… Statistiky dokazují, že je cigareta za volantem mnohem nebezpečnější, než třeba telefonování. Nejen že odvádí pozornost, ale pokud nám nedopalek či popel upadne, malér je na světě. Je tedy s podivem, že kouření zakázané není. Přesto se však může pěkně prodražit.
Zákon č. 361 výslovně zakazuje kouření pouze úzké kategorii řidičů, mezi které patří řidiči na motocyklu, mopedu a jízdním kole. Dále nesmí kouřit řidiči taxi služby a to pouze v případě, kdy vezou zákazníky. Poslední skupinou jsou řidiči vozidel hromadné přepravy osob, kteří nesmí v takovém prostředku kouřit ani v případě, kdy ve vozidle nikdo jiný není.
Ostatní řidiči kouření zakázané nemají, pokud ale dojde k dopravní nehodě, kouření je přitěžující okolnost. "Je to nedodržování zásady stanovené zákonem, které řidičům ukládá, plně se věnovat řízení vozidla. Znám případ, kdy si řidič zapaloval cigaretu v noci a plamenem ze zapalovače byl tak oslněn, že ztratil orientaci a havaroval. V dalším případě spadnul řidiči do klína oharek a on ve snaze ho vytáhnout, strhnul řízení a těžce zranil spolujezdce. Kouření tedy může vést až ke spáchání trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti“ říká JUDr. Zdeněk Svátek.
Doc. MUDr. Eva Kralíková CSc. z Centra pro závislé na tabáku v pražské Všeobecné fakultní nemocnici k tomu dodává: „Malá dávka čistého nikotinu stimuluje činnost mozku, větší ho naopak tlumí." Bohužel z cigaret se uvolňují i další látky, například kysličník uhelnatý který zhoršuje schopnost řidiče vnímat jízdu a soustředit se na ni. Vykouření jediné cigarety zúží zorný úhel a zhorší adaptaci očí. Navíc znesnadňuje rozlišování barev. A to všechno až o 20 procent. Docentka Králíková upozorňuje i na další negativní efekt kouření: přispívá ke stahování cév a tedy k horšímu oběhu krve i prokrvení mozku.
Vykouření jedné cigarety ve stojícím automobilu s uzavřenými okénky má za následek 11x vyšší koncentraci škodlivin v kabině než v průměrném baru, kde je kouření povoleno. Pokud řidiči kouří v jedoucím automobilu, situace se příliš nezlepší – kvalita vzduchu v kabině je 7x horší než v baru. Řešením není, ani když řidič otevře své okénko a drží u něj v ruce cigaretu, aniž by šlukoval. Koncentrace škodlivin ve vzduchu je o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.