Tohle je Sayer, seznamte se. Sayer je chytrým volantem z produkce společnosti Jaguar Land Rover, který by podle vizí této automobilky měl být tím posledním, co nám po roce 2040 zbude z osobních automobilů. Svou premiéru si ale Sayer naplánoval s pořádným náskokem, oficiálně totiž bude představen až 8. září na Tech Festu Univerzity umění v Londýně.
Na výstavě ale nebude Sayer sám, představen bude spolu s konceptem Jaguaru F-Type, který má být jakousi studií mobility v roce 2040 a letech následujících. A výsledky téhle studie se nám příliš nelíbí. Ostatně posuďte sami.
Sayer je sice stále představován jako volant, ovšem jeho schopnosti a dovednosti sahají mnohem dál, než jen k funkci otáčení kol na přední nápravě. Podle automobilky totiž Sayer představuje hlasově ovládanou umělou inteligenci, která s námi bude žít v našich domovech a stane se naší "důvěryhodnou společností".
Předpokládá se, že v našich domovech se pro Sayer najde řada různých využití, ovšem důležitý bude i při dopravě - jen možná trochu jinak, než si myslíte. Automobilka totiž počítá s tím, že po roce 2040 lidé zavrhnou soukromé vlastnictví automobilů a místo toho začnou masivně využívat takzvaných sdílených automobilů, které si následně se svým volantem spárují.
Jinak řečeno, po roce 2040 by mohl být chytrý volant tím jediným, co vám doma z automobilu zůstane.
Jaguár uvádí i modelovou situaci, jak bude soužití se Sayerem vypadat. Dejme tomu, že další den máte být ve dvě hodiny na pracovní schůzce na druhém konci města. Zadáte tedy svému chytrému volantu adresu, čas kdy máte na schůzce být a necháte ho naplánovat trasu. Umělá inteligence pak sama vypočítá, v kolik hodin vám bude sdílený vůz přistaven ke dveřím a sdělí vám, v jakém úseku trasy byste si mohl užít klasické staromódní "ruční" řízení.
Další výhodnou funkcí by měla být možnost zvolit si, jaký automobil si budete na cestu přát. V zimě si tak snadno přivoláte prostorné SUV, v létě naopak sportovní vůz či kabriolet.
Abychom nezapomněli, jméno Sayer není žádnou zkratkou ani náhodným výběrem. Jedná se o příjmení jednoho z nejvýznamnějších designérů značky, Malcolma Sayera, který pracoval pro automobilku mezi lety 1951 až 1970. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří například Jaguar E-Type nebo Jaguar XJ-S.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.